Virus in på datorn
Jag börjar fundera på om jag har fått in något skit på datorn. Jag lät en kompis låna datorn och han skulle ladda hem en pensel till photoshop. Han fick min tillåtelse för det är en hemsida vi ofta laddar hem ifrån.
När jag fick tillbaka datorn så var Delta installeterat på min dator, jag avinstallerade det men nu har jag fått in någon annan skit. Vissa ord blir markerade och länkar till andra hemsidor. Det kommer även upp en ruta längst ner där det ibland står någon reklam och ibland bara en grå ruta, den går att kryssa (se bifogad bild)
Jag undrar bara vad det är jag ska leta efter och hur jag ska göra?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Vad har du för virusprogram idag? De flesta som kommer med datorn är värdelösa. Tex Norton, Panda, McAfee.
Jag rekommenderar Avast som jag själv använder.
Hursom, ladda ner denna sålänge och skanna datorn. Denna kommer upptäcka om du har något virus och ta bort det.
http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html

Ja<g skulle göra en systemåterställning till dagen innan kompisen lånade datorn. Om det kom med någon form av adware, virus, spyware eller så då han/hon laddade hem programmet så bör de då försvinna.
Gör följande.
Gå in i internet settings och rensa hela cachen (webbhistoriken)
Skriv sedan "systemåterställning" i sökrutan vid startknappen och starta systemåterställningen. Välj där ett datum innan du lånade ut datorn.
Låt systemåterställningen gå klart (det kan ta sin lilla tid så ha tålamod)
Starta om datorn och gör en genomsökning med ditt antivirusprogram.
#1 läs på lite…dom är inte alls värdelösa…dom är bra
MEN det behövs oxå andra program för att vara säker på att man inte har fått in "ohyra" i datorn
Spywareterminator har realtidsskydd och funkar ihop med brandvägg och antivirus
sen finns det andra program som Spybot A-squared Superantispyware
m.fl
dom programmen kan man ladda hem och sen uppdatera och köra programmen en gång i veckan dom hittar den "ohyra" som Antiviruset inte klarar av att hitta och ta bort
och det är en fördel att ladda hem alla programmen jag nämnde och använda dom MEN kör programmen 1 i taget inte tillsammans…
och efter scanning och rensning stäng programmet helt och ta nästa program….
#3 Att läsa på gör en ingen nytta.
Jag baserar mitt utlåtande på personlig erfarenhet, vilket väger mer än bara text.

För det första så är det inget virus, men skit hur som helst, det är ett webbläsartillägg du fått med, ta bort det!
Däremot så kan du eventuellt få virus genom tillägget, eller trojaner, eller rootkits, what ever!
Enklaste sättet att skydda sig är att alldrig surfa som admin.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jo haha borde ha ändrat rubriken, förstår egentligen att det inte är något virus men kom inte på något bättre just då.
Det enda jag hittade var Delta eller vad det nu hette, avinstallerade det. Men jag är sjukt otekniskt haha och finns ingen i närheten nu som kan detta. Men hur får man bort det? :) Eller vet vad jag ska söka på för att hitta hur man tar bort det :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns

Ser inte vilken läsare du har, men heter väl tillägg i IE och appar i chrome!
Gå in på inställningarna för din webbäsare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Så du menar att din erfarenhet väger tyngre än diverse experters utlåtande och tonvis med tester och miljontals användares rapporter via AV? (valfritt) 🤔
Då är det bara att gratulera till ditt kommande jobb som säkerhetsforskare.
Har inte läst alla inlägg men adwcleaner tar bort mycket av det som varken Malwarebytes-Antimalware, Superantimalware eller CCleaner gör.
Den är bra för att ta bort tillägg som du fått i webbläsaren med mera.
Bästa hälsningar,
Bertil
bamse jag blev nyfiken att testa det programmet du rekommenderar.
jag laddade ned det och fnös lite för mig själv när det endast var 0.6 MB stort. jag blev ytterst tveksam men jag körde på då jag har komplett kopia av systemdisken.
programmet går inte ens att installera utan man dubbelklickar bara på filen så öppnas en ytterst fattig ruta med 4 alternativ. Jag letade febrilt efter en update-knapp så att jag kunde ladda ned nån definitionslista men nån sån knapp fanns inte.
Jag skannade datorn och läste en icke användarvänlig textfil med diverse sökvägar i datorn.
Jag tänkte, herre gud vad är det här för crap, men beslöt att läsa igenom loggfilen noga.
Programmet hade bland annat hittat massor med saker jag aldrig hört talas om och absolut inte installerat.
faktum är att den hittade för mkt saker. jag tänkte att äsch v faen jag har ju total backup så jag kör väl på. När prgrammet hade rensat saker som den ej skulle rensa (mer om det senare) så ville den starta om datorn.
Jag startade om datorn och det tog megatid innan jag var inne på skrivbordet. Jag tänkte för mig själv att jahapp dags att återställa datorn då. Tids nog så kommer jag in i skrivbordsmiljön. Jag beslutar mig för att skanna datorn igen, och nog tusan så hittar det här programmet ytterligare nya saker, trots att det nyss hade rensat.
-jag hade liksom inte ens startat nån av webbläsarna.
Ganska komiskt att programmet hittade massor i de läsare som jag har en massa tillägg och filter i, men i IE11 som är 100% original så fanns det noll fel 🤔
Jag beslutade att skanna med superantispyware och kolla vad som händer. Du har ju sagt att detta program är så himla mkt bättre än superantispyware så det skulle minsann bli spännande.. Superantispyware hittade 17st "hot".
Jag beslutade på direkten att kasta detta skitprogram. Jag skulle starta webbläsaren och skriv i den här tråden om mina erfarenheter gällandes detta skämtprogram.
Webbläsaren startar upp precis som den vore nyinstallerad. Allt var bort. Tillägg, skin, kompletterande, lösenord, ja allt. Lyckligtvis så har jag en till dator som jag synkar med denna så jag fick tillbaka allt igen.
Har inte läst alla inlägg men adwcleaner tar bort mycket av det som varken Malwarebytes-Antimalware, Superantimalware eller CCleaner gör.
Förutom exemplen ovan som programmet förstörde, finns det nåt mer programmet kastar?
Den är bra för att ta bort tillägg som du fått i webbläsaren med mera.
Jo det skall gudarna veta. Synd bara att programmet inte varnar att det kommer sabba allt i webbläsaren.
bamse, jag förstår inte alls vad som är så bra med programmet och jag tänkte om du inte kunde förklara det för mig och alla andra som tyvärr gick på samma mina och testat det?
bamse, jag kan ju inte klandra dig då jag laddade ned programmet och körde det, men däremot så förstår jag inte hur du kan rekommendera sånt här förstörande program? Varken du eller programmet varnade för att det kommer förstöra allt arbete man lagt ned på webbläsaren. -har du ens provat "programmet"?
Det enda jag kan komma på är om man är extremt paranoid och vill radera allt i läsaren. Ska jag ge betyg (kan man ge minus?) så får det en stark nolla av tio möjliga (0/10).
Så jag varnar alla som läser detta att INTE köra det här programmet bamse så varmt rekommenderar!
#10 VSK
Jag fick tips om det här programmet på Eforum.
Har iofs bara kört det en gång men inte haft samma problem som du fick.
Jag hade fått en toolbar som hette AVG security toolbar som hela tiden ville lägga sig som tillägg.
Det gick inte att avinstallera skiten och varken mitt Avast anitvivirus, Malwarebytes Anti-Malware, SuperAntiSpyware eller CCleaner tog det,
Fick då alltså tips om detta program på Eforum och det hittade och tog bort den där toolbaren direkt.
Jag har bara kört programmet den gången och det var för ett par veckor sedan.
Om jag minns rätt så skulle man kanske starta om datorn men några problem liknade som du fått fick jag inte.
Allt i mina webbläsare IE10 samt Chrome är detsamma med den skillnaden att det tog bort den där AVG security toolbar som jag ville bli av med.
Jag vill INTE rekommendera några program som ger de problemen som du fick utan jag fick alltså själv rekommendation om det här programmet.
Har alltså bara kört det en gång och mig hjälpte det men om det nu är sådana problem som du fick VSK så skall man naturligvis inte köra det.
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag har läst runt lite och de allra flesta rekommenderar det här programmet för att det tar bort toolbars exempelvis utan problem, men sen finns det alltid minst 1/10 som haft problem. Exempel: "If you happen to have Wondershare Video Converter installed then AdwCleaner latest 2 versions including 2.303 will mark ALL this program folders and files to delete… So unless you are paying attention to the search log file don't use this! The fact is that the program never gave much user control over what you want to keep and now with this major blunder (I mean you'd lose a valuable and PAID software because of a crappy free adware-cleaner!) i advise you to look for an alternative! Or else next version could be deleting another of your precious programs! This is no way to go!"
Från softpedia där de flesta haft bra erfarenheter men som #10 upptäckte så finns det en ganska stor risk att saker man själv valt att installera också försvinner.
Som sagt så lyckade jag ju återställa allt tack vare synk.
Jodå programmet är nog det buggigaste jag någonsin provat.
Som jag skrev så läste jag loggfilen av sökningen noga innan radering.
Jo jag vet att folk rekommenderat detta programmet då jag googlade en del innan jag använde det, men tyvärr så hjälpte det ju inte mig så programmet är så sjukt buggigt. De få som rekommenderat det har väl helt enkelt haft flax att de inte råkade ut för samma sak som jag.
Nåväl, man lär så länge man lever 🙂
#10, Bra att du nämner det här VSK, råkade också ut för detsamma men hade tack och lov backup.😃
Ibland är det bra med backup även på en webbläsare 🙂
#15 VSK
Tackar för tipset om backup på webbläsaren.
Jag har gjort en sådan där "systemavbildning" av Win7 som jag har på en extern hårddisk och har även en systemreperationsskiva som jag har på DVD.
Är det så du menar eller hur gör man en backup på webbläsarna?
Kör med i första hand IE10 men har även Chrome.
På tal om att du har IE11 VSK, har du den på Win7?
Vet ju att du i en tråd skrev om den för Win7 men har inte "vågat" uppradera till den ännu.
Funkar den bra på Win7?
Tacksam för svar (hjälp).
Bästa hälsningar,
Bertil
Jag har backup på hela min C:\
Jo jag kör med IE11 på både den här och bärbara datorn.
Av det jag testat så måste jag säga att det funkar utmärkt på Win7.
Dock skall sägas att jag inte kör med IE11 som huvudwebbläsare.
Kör en komplett backup före du installerar IE11 så…
Då jag kör med SSD så har jag stängt av systemåterställning och kör som sagt bara med kompletta backuper som jag sparar på separat hårddisk.
Kan ej uttala mig om prestandan då jag varken har flash eller java installerat, men de sidor jag surfat på går väldans snabbt.
Kör du med IE10 som huvudwebbläsare så hade jag dock väntat tills IE11 är 100& klart för leverans. MEN, om man inte testar, så kan man ju aldrig få veta. 🙂
#17 VSK
Thanks för svar.
Avvaktar kanske med IE11 då jag har IE som huvudwebbläsare.
Iofs så installerade jag IE10 även när den var en beta men eftersom IE11 kallas developer så har jag varit lite mer försiktig.
Dock så kan man ju om man tycker att det är några problem gå tillbaka till IE10.
Tackar för svar.
Bästa hälsningar,
Bertil
Du gör nog klokt i att vänta. Speciellt som du använder IE som din huvudwebbläsare. Inte för att jag tror det är nå större buggar kvar i IE11, men för säkerhetsskull så.
Thanks 👍
Bästa hälsningar,
Bertil