Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2174 ggr
Evaline
0

Behöver ny dator + lagrings fråga

Just nu har jag en ett par år gammal Dell Vostro som jag tycker väldigt mycket om. Den har hållit superbra över åren men nu börjar det snart bli dags att byta ut den mot något nyare. Helst ingen som är alldeles för hög i pris.
Obs, jag är ganska kass när det kommer till vad saker betyder osv i datorvärlden (t.ex processor, m.m. är bara ??? för mig)

1. Borde jag satsa på en stationär eller bärbar?
Jag tycker om att kunna flytta runt på datorn i och för sig, och har ganska liten lägenhet så en stor bärbar i stället för en stationär skulle vara det bästa, tror jag. Främst skall jag ha datorn till att surfa, skolarbeten, streama film och redigera bilder/leka i photoshop! Så det skall vara en dator som klarar av det.

2. Vad skall man tänka på när det kommer till minne, processor osv?

3. Hur lagrar man/gör back-up på bästa sätt?
Jag har hört att externa hårddiskar har ett "bäst före datum"? Stämmer det? Just nu har jag en extern hårddisk som jag för över allting (bilder, dokument, andra filer osv) som jag vill spara på. Men vad händer om den någon gång dör? Hur löser man det här på bästa sättet? Jag är rätt paranoid av mig och vill inte förlora alla mina bilder och texter (hobby fotograf/författare). Allra helst vill jag spara det föralltid. Men hur gör man det på bästa sättet?

Tack så mycket på förhand!

KlyX
0

1. Vad gäller prestanda så är en stationär dator "mer för pengarna". Ska du inte använda datorn annat än hemma så ta en stationär. I en stationär kan du också sätta i fler diskar (mer lagringsutrymme).

2. Helst 8Gb eller mer i RAM och en dubbelkärning eller bättre processor.

3. All hårdvara har väl bäst före datum, tror inte att externa hårddiskar skiljer sig där. Jag har en 14 år gammal som fortfarande fungerar felfritt.

Backa filer gör man genom att kopiera den till en annan disk. Finns även viss lagring på nätet som man kan köpa eller om man nöjer dig med mindre data - använda gratis.

Backa Operativsystem brukar jag göra när jag fått en ny dator, ordnat med diverse inställningar som jag vill ha det. I windows finns ett alternativ som heter skapa systemavbildning. Det krävs några dvd skivor.

Liz85
0

3. Spara undan dina bilder och och annat på en extern hårddisk men se även till att ha allt på ytterligare ett ställe så att när hårddisken lägger av (Ja, den dagen kommer komma men om det sen är imorgon eller om 6 år vet ingen…) kan du gå till den andra källan och på nytt lägga över de på den nya externa hårddisken till exempel.

Jag själv vill ha mina foton på ett tre ställen, ifall två skulle strula. Har till exempel för det första en mapp på datorns hårddisk med alla foton samt en säkerhetskopia på den externa hårddisken och sedan en uppsättning dvd-skivor ifall mot förmodan både datorn och externa skulle paja samtidigt.

bamse6311
0

Angående bilder så vill inte jag heller att de skall försvinna om något händer.

Sparar dem på en extern hårddisk samt på ett 32 GB USB-minne och bränner även efterhand nya Dvd, slutligen så har jag även min bilder på Skydrive där jag har 25 GB.

Har alltså mina bilder på 5 olika ställen.
Kanske lite överdrivet att spara på så många olika ställen.

Bästa hälsningar,
Bertil

Jakob96
0

Hej!

Jag skulle rekommendera en dator med hyffsat ramminne (eftersom bildredigering kräver mycket kraft av datorn), i5-processor (minst) och ett grafikkort i mellansegmentet.

T.ex.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2045244
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1698502

Vanliga mekaniska hårddiskar har en medellivslängd på ca 5 år, men istället för att lägga upp bilderna på nätet rekommenderar jag att du lägger upp bilderna på valfri molnlagringssida.

Evaline
0

Tack alla, jag uppskattar verkligen att ni tar et tid att svara!!

#2 Är en "säkerhetskopia" något speciellt eller är det bara att dra över bilderna till t.ex den externa hårddisken?

När man bränner bilderna på dvd, är det något speciellt man ska tänka på då, eller är det bara att sätta i skivan..?

Liz85
0

Du kopierar (drar bara över) dina filer till de andra hårddisken.

Det enda jag kan komma på vid dvd-bränning är att om du har en dual layer-skiva (en skiva som istället för att de vanliga 4,7 GB har typ dubbelt så mycket utrymme) så bränn inte på mer än 1x hastighet. vanliga dvd-skivor är det bara att stoppa in i läsaren och bränna på högre hastighet om man önskar.

bamse6311
0

#44 Jabob96

Jag har bara 4 GB RAM och kör både Gimp samt RawTherapee utan några som helst problem .

De kör båda igång på en gång så fort jag startar dem.

Har även testat en trial på CS6 som funkade hur bra som helst.

Dessutom så är min processor bara en 2 kärnig AMD men det funkar hur bra som helst.

Visserligen så har jag tänkt sätta in ett till RAM på 4 GB  så det blir totalt 8 GB men bildbehandling kan jag utan vidare göra redan nu på 4 GB.

Har ett enkelt NVIDA GeForse 7025/nForce630a grafikkort men nog tusan klara det vanlig bildbehandling.

Annat hade ju varit om jag vare ute på nåtet och spelat WOW eller annat, då hade det naturligtvis inte räckt till något som helst.

Hur som helst så behöver man ingen superdator för att redigera bilder

Bästa hälsningar,
Bertil