Ny laptop - spelduglig!
Hej, jag vill köpa en ny laptop som gärna ska vara spelduglig. Den jag har idag klarar typ Sims 3 men inte om man har för många expansioner och den klarar Skyrim - typ - men inte mycket annat. Jag har massor med spel jag vill kunna spela men den har antingen för dåligt med RAM-minne (4GB) eller så är videokortet för kasst. Jag har inga behov av att den ska kunna spela ALLA spel och vara typ hyperbäst, men samtidigt vill jag gärna kunna spela åtminstone en del lite mer avancerade spel utan att den börjar gråta.
När det gäller budget så har jag egentligen ingen budget, utan vet att jag kommer få köra på avbetalning. Varför jag inte sparar ihop först är för att jag ska flytta till Japan och vill inte behöva krångla med att beställa från Sverige och annat trams när min nuvarande dator dör. Den kommer förmodligen att begå självmord inom året. Jag har annars trivts med den, det är en Asus och har fungerat bra. Dock blir den numera varm för ingenting, trots kylplatta, och spel laggar som sagt eller så går de inte att spela överhuvudtaget. Behöver ni några specs så kan jag naturligtvis lägga upp dem.
Helst söker jag ju inte en laptop som kommer ta mig 400 år att betala av, då det verkar onödigt. Men jag är medveten om att en laptop som ska klara spel inte säljs för en femtiolapp heller.
Någon som har lite tips?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Denna har jag kikat på, men är för kass för att ha bra koll själv på om det är nåt att ha:
Den ska ju tåla spel, men jag är ingen som gamar 20 timmar om dygnet direkt. Utan det blir mest spel, video och bildredigering och filmer. Jag skulle nog spela mer dock om det gick att spela mer, men ändå ingenting grymt avancerat.
Den där datorn tror jag uppfyller dina prestandakrav med lätthet.
Dock är den mer släpbar än bärbar men du kanske inte skall konka omkring på den? -den väger ju ganska mkt.
Gällandes skärmen så har den full-HD vilket jag tror är perfekt till den stora skärmen.
Min bror, som är datorkunnig så det visslar om det (arbetar även med det och är utbildad osv) sa att jag absolut inte skulle köpa en Thor haha!
Däremot tipsade han om dessa:
eller
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=792139&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76
Sedan tröttnade han på att hjälpa störiga lillasyster som inte kan nåt och gick för att se på TV haha!
Men någon här kanske kan hjälpa med vad största skillnaden är och om det är värt 1000:- extra?
Okidoki. -jag kan nada om "thor" utan kollade bara på hårdvaran kontra priset.
Acer 15.6" är helt klart en bättre dator än "thor".
Den från komplett skulle jag inte köpa då den ej är full-HD.
oftast så får man ju väga av det man vill ha i datorn kontra priset. Man kan ju inte få en värsting för 10.000.
Tex så har inte Acer 15.6" DVD. Så köper du den så får du nog köpa en USB-DVD, såvida du inte crackar spelen (installerar från tex nätverk eller liknande).
Åter till "thor" så trodde jag du prioriterade stor skärm.
Det är en förbannad djungel helt enkelt, haha! 🤔
Jo så är det 😛
Har fått tips om denna, som egentligen är lite dyr, men jaaauuu…
Fast sen hittade jag denna också:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=782346&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7
Storleken på skärmen är egentligen inte jäääätteviktig. Helst vill jag väl ha en 52 tummare, meen det lär bli klurigt. ;D
I "värsta" fall köper jag en stationär skärm på plats om jag skulle störa mig på det. Min nuvarande skärm är 15,6 och den är definitivt inte så liten att det stör. Större är väl kul, men det skulle inte vara en big deal liksom.
ha ha du får köpa 15 datorer så har du ju 😃
Av vilken anledning ska du inte köpa en thor? Som jag ser det kan den vara bättre än andra märken då hp, packard bell, acer osv gärna stoppar i massa egen värdelös programvara i laptopen medans thor är mer rena installationer av windows på. (Datornörd sen barnsben och utbildar mig inom det också så jag kan också en del ;) )
För att Thor tydligen är utgående datorer, dvs närapå föråldrade.
Föråldrade är väl att ta i. Den har inte den allra senaste generationen processor eller grafikkort nej, men det är inte nödvändigtvis ett måste heller. Min stationära dator går tillbaks en generation i5 CPU och en generation Radeon grafikkort men jag kan fortfarande utan större problem spela ganska krävande spel med höga grafikinställningar på den. Nyaste nya generationen innebär ju att priset stiger men du kanske inte nödvändigtvis behöver den extra prestandan från låt säga 5:e generationen Intel processor mot 4:e generationen som är lite äldre men prestandamässigt oftast inte skiljer så mycket. Allt beror väl på budget.
Frågan är väl egentligen, vad har du tänkt att spela på den och vilken är maxbudget? Jag antar att du har med dig datorn mycket och av den anledningen köper en laptop.
Maxbudget är väl egentligen 10 000 inklusive försäkring och frakt. Jag ska köra på avbetalning men tänkte klara av det på sex månader. Laptop är inte för att jag ska släpa runt den utan för att jag flyttar till Japan om mindre än två månader och inte kan ta med en stationär dit, samt inte skulle ha plats för en stationär plus skärm och tangentbord osv i mitt pyttelilla rum. Min nuvarande laptop skulle nog överleva bra mycket längre om jag inte körde den så hårt, så behöver jag typ word för något skolarbete där kommer jag kånka omkring på den istället.
De spel jag vet på rak arm att jag vill spela är typ:
Skyrim - kan spela det på nuvarande, men det går segt och den brinner nästan upp, trots kylplatta
Dead Island
Lite Call of Duty spel som inte är de äldsta, vore kul att kunna köra Modern warefare 2 eller 3 eller nåt dylikt
Madness Returns - kan spela det på nuvarande men det går inte jämnt eller mjukt direkt
Sims 3 - samma som ovanstående, trots att min dator egentligen ska klara dem
The Walking Dead: Survival Instinct
Och lite dylika spel. Inga värstingspel, men denna datorn kan ju inte ett piss liksom. Blir varm för ingenting, hackar vad jag än spelar om spelet typ är nyare än tio år etc.
Denna datorn är jag jääkligt sugen på nu, den ligger relativt ok i pris: http://cdon.se/hemelektronik/15inch_gaming_msi_ge60_2oc-014ne_-_intel_core_i7-4700mq_-_8gb_-_750gb_-_windows_8_-_15%2c6%22_-_geforce_-23888977
Världens längsta lääänk.
Jag skulle personligen ta MSI-datorn från första länken. Bättre processor och bättre grafikkort och ett lägre pris, troligtvis för att den andra har SSD-hårddisk och större skärm. Personligen så ser jag MSI-laptopen som mer värt pengarna av de två senaste.
Okej, haha. Åh, fan att man inte kan sånt här själv. xD