Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 8593 ggr
Evaline
18

Köpa ny dator - vill INTE ha Windows 8

Så, jag skall köpa en ny dator till min mamma i julklapp hade jag tänkt. Någon lite billigare helst, då hon inte ska ha den till så mycket mer än att betala räkningar och spela lite spel.

Problemet är att nästan alla datorer nu har Windows 8, och ingen av oss vill ha det (jag gillar personligen fortfarande Vista mer än Windows 7, men det är nog för att jag är van vid det)

Hur gör man då? Kan man lämna in datorn vid köp och be dem byta ut systemet mot sjuan? Jag är inte alls bra på datorer så jag vill helst inte hålla på själv.

Bonusfråga: har ni några tips på bra, hyfsat billiga men ändå bra datorer?

Tack på förhand!!

Koggr
0

Vilken/vilka är anledningarna till att ni inte vill ha windows 8? Tror inte man bara kan be om byte utan då måste ni nog köpa win 7 själva. Vet inte om dom sen kan fixa installation åt er sen.

Evaline
1

Mamma vill inte ha Windows 8 för att hon är oehört o-teknisk av sig. Hon vägrar t.ex köpa en smartphone och använder endast en vanlig, gammal mobilelefon. Hon förstår sig knappt på min nuvarande dator, som är Vista. Windows 8 skulle typ vara hennes personliga helvete.

Och jag? Jag vill ha en dator med ordentlig överblick som det ska va. En dator. Ingen surfplatta med tangentbord.

annia1
1

Evaline är det så att du ska gå till en fysisk affär och köpa datorn eller kan du tänka dig att köpa på nätet. 

För det finns fortfarande gott om datorer som har win7. Kika på pricerunner. Ska du ha bärbar eller stationär.
Klicka i det först sen sidan du kommer till nere i vänstra kolumnen så står det OS klicka på den rubriken och klicka på windows 7. Du kan sen upptill på sidan välja att den ska sortera på tex pris då får du de billigaste först.

Tyvärr är det så i en del fysiska affärer bara kan få med win8. Men om du kollar på pricerunner där anges ju även affärer man kan köpa i. Kanske finns nån i närheten av dig.

Jag kan dock inte ge dig nå förslag för jag är själv osäker på vad man ska titta efter.

.

Koggr
3

Ska bara påpeka att största anledningen till att folk väljer bort Win 8 är den nya användargränssnittet, och bristen på startmeny. Startmenyn är lätt att fixa, bara gå till http://www.classicshell.net/ ladda ner och installera. Man startar direkt till skrivbordet precis som i Win 7 och Win vista och man får en startmeny man själv kan anpassa utseendet till. Fördelen med Win 8 är att det bootar snabbare och vad jag märkt även jobbar något snabbare. Så ska den bara användas till räkningar och lite spel tycker jag personligen inte valet av operativ är så viktigt, speciellt inte då Classic Shell fixar direkt så att Win 8 ser ut precis som Win 7 praktiskt taget.

Sen finns det en del andra negativa punkter ang Win 8 men det är knappast några punkter som spelar roll i det här fallet.

Evaline
1

#3 tack så mycket!! skall kika lite på pricerunner :)!

bamse6311
0

cdon har rea på några laptops som levereras med Win7.
HÄR länk.
Bästa hälsningar,
Bertil

Evaline
2

NU har jag kollat runt lite, och hittat några olika. Funderar på att beställa en dator till mig själv också (är ute efter någon jag kan jobba lite lätt i photoshop med, + surfa och kolla film). Vill helst inte att den är för liten.

vilken utav dessa verkar bäst?

1) http://cdon.se/hemelektronik/dell_inspiron_15r_se-7520_intel_core_i7-2612qm_8gb_1tb_15.6_w7hp_blu-ray-20897324

2) http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/XPS321X8545/dell-xps-13-13-ultrabook

3) http://cdon.se/hemelektronik/17inch_samsung_300e7_np300e7a-a04se_intel%C2%AEpentium_b960_2.2ghz_4gb_500gb_17.3_w7hp-21239218

4) …någon annan?

Tack igen, så himla mycket!! Ni är guld värda på den här sidan!!

WarMinerTool
0

Lungt den första enligt mig! Den har en kraftig Intel Core i7 processor och 8 GB ram! Plus 2 gb "grafikram"

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

annia1
0

När det gäller din mamma så tror jag att 3:an räcker åt henne. Nu står det tillfälligt slut på den, men det går ju att höra om dom får in den igen. Men då tror jag i så fall att det pris som är överstruket som gäller alltså ca 500 mer.

Till dig själv så säger jag också 1:an. Dock skulle jag skriva eller ringa till dom och fråga vilket win7 som är på den. För läser jag i texten som står så står det win7 professional, men läser jag själva specifikation nertill så står det win7 premium. Jag vet inte skillnaden på de två, men så att du verkligen vet vad du köper.

.