Webcamera
Hejsan!
Angående webkameror. Kan den man talar med via kamera banda in det? Har en dos fobi mot att skicka bilder på nätet eller talas vid via webcamera (har i och för sig aldrig gjort det, men har nu en dator med det så) hur ligger det till med sånt? Och att skicka foton på nätet?
Kram fobi damen ;-)
Ja, det går att banda av film-konversationer. :-)
När du skickar ett fotografi på internet, kan du vara säker på att fler än den personen du skickar den till, kommer att ha tillgång till bilden. Därför ska man vara extremt försiktigt med vad för sorts fotografier man skickar. Men sådana foton ska man ens inte spara på en dator med internet uppkoppling. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Tack för svaret, nu är jag mera paranoid än någonsin ;-) Skickar bara foton som jag skulle visa till vem som helst :-). Och inte blir det några film-konversationer med någon ännu.
MVH
Trazzel
Det är bra Trazzel. Man ska vara paranoid när man sitter vid datorn. :-)
När det gäller fotografier, ska man tänka på att inte spara sådana bilder, som man annars bara har i det privata familje-albumet, på datorn. Det finns program som automatiskt installeras på din dator och laddar upp alla dinna privata bilder på någon annans dator.
När du skickar iväg en bild till någon annan via internet, går bilden inte direkt till den personen. Den går igenom en massa servrar först, där filen oftast sparas på.
Desutom vet man inte alltid villka människor som har tillgång till den andra personens dator. Kanske tittar de människorna på bilderna du skickat? Kanske har personen råkat dela ut alla bilder via ett P2P program.
Därför ska man aldrig spara bilder på ungar på datorn som kan användas i fel syfte. Det finns ingenting som skyddar dig till 100% om datorn är uppkopplad mot internet.
Folk brukar inte ta det på allvar när jag berättar för dem om hur det fungerar. Men stackars ungar säger jag bara!
Flickr är ett community där man kan ladda upp sinna fotografier, titta på andras och ge kritik och kommentarer. Många människor, som kända barn-fotografer, får hur många träffar som helst på sinna bilder. Oftast är det bilder på ungar med bar överkropp som får flest träffar.
Jag började fundera över hur det kommer sig? Därför tänkte jag göra ett litet expriment. Jag tog en bild på Julia som jag fotograferat när hon var ny-vaken och inte hade någon tröja på sig. Men jag klippte bort från brösten så man endast såg ansiktet och en bit nedåt. Den bilden fick, på bara några timmar, över hundra träffar. Jag blev väldigt orolig och tog därför bort bilden igen.
Detta skrev jag ett mail om till personalen på Flickr, samt berättade för människorna i de olika forum-grupperna på sidan. Jag fick ett mail efter några timmar, av en tjej i Australien som hade kollat upp min bild. Den hade hamnat på ett Kinesiskt forum vid namn child-heaven, där man länkat till min bild på Flickr. Forumet hade tusentals bilder, på nästan bara, avklädda ungar. Flickr hjälpte mig att kontakta leverantören för forumet, som i sin tur stängde utav det.
Man måste vara extremt försiktig när det gäller fotografier som ligger sparade på datorn. För att skydda sig, kan man kryptera bilderna, eller hela fil-systemet. Problemet är dock att det är väldigt avancerat. Helst ska man inte ha internet på den dator man sparar bilderna på. Man vet aldrig vem som just tittar på dina bilder. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Hej Jim!
Läskigt att läsa det du skriver. Jag har nog varit för godtrogen, gällande att skicka foton. Har aldrig tänkt på att de sparas någonannanstans också. Har i min naiva fantasi, trott att de går direkt till personen. För det är ju ett behändigt sätt att dela med sig av sina foton. Har heller aldrig tänkt på att inte spara foton på datorn som är uppkoplad till internet hela tiden. Så då är det alltså bäst att spara sina foton på usb minne eller cd skvior och sen ta därifrån om man vill skica foton till nån? För det är ju inte alla som har flera datorer ;-)
Men då är det samma sak här inne på forumet också, eller? Att andra personer kan få tillgång till fotona? Likadant om man startar en fotodagbok på nätet. Men man kan ju i och för sig sätta dit bara djurbilder eller på växter och sånt. Men det är ju många som sätter in foton på sig själv och familj och så. Så det bästa är att ha sina foton hemma hos sig själv i säkert förvar och skicka om man vill och vågar det? Huga fick ångest över att skickat bilder av mig själv på nätet. Dock helt vanliga bilder men ändå. Nej nu ska jag bli mycket försiktigare i framtiden. Vill ju inte hitta mig själv överallt!
Tack för att du förklarar så bra. Ska bli mindre naiv nu!
Kram trazzel
Alla bilder som du lägger upp på iFokus och dagböcker på internet, sparas oftast i flera år och finns tillgänliga för många människor. De som äger servrarna till internet-dagböcker, brukar kontrollera alla bilder för att leta efter sådant som inte hör hemma där. När du väljer att ta bort bilden, är det inte säkert att den försvinner från deras datorer, det kan vara så att den bara blir dold för dig och allmänheten.
Att spara bilderna på ett USB-minne är en smart lösning. CD-skivor ska man dock vara försiktig med, eftersom de faktiskt har en begränsad livs-längd och enkelt går sönder eller blir repiga.
Man får försöka ha en aning om vad för bilder som kan vara intressant för andra. En vanlig porträtt-bild på dig själv, har inte någon större betydelse för de människor som faktiskt letar upp bilder för att sprida dessa vidare. Jag skulle nog säga att det är lugnt att ladda upp en sådan. Om du därimot inte är försiktig med naken-bilder eller familje-fotografier, kan du vara rätt så säker på att dessa hamnar på ställen där du inte vill.
Men jag kan erkänna att jag inte är så försiktig med minna fotografier heller. De sparas okrypterade på datorn och skickas oftast runt till människor runt om i hela världen. Dock är jag väldigt försiktig när det gäller bilder som de jag använde som exempel på Flickr, som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Det är svårt att avgöra vad för bilder på familjen som skulle kunna vara intressanta för andra. Du och jag kan t.ex inte se någonting specielt i en bild med en unge utan tröja på sig. Men många andra gör tyvärr det och det gör mig så förbannad!
Lycka till med dina fotografier Trazzel. Fråga gärna om det är någonting mer du vill ha reda på. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Hejsan!
Tack för alla dina svar. Nu har jag fått mera inblick i datorer och foton. Nej du har väl rätt, ett vanligt foto på mig är väl inte så intressant att sprida vidare. Tänkte på om man (och det kan man väl ) göra om fotot som man vill. Men i och för sig det kanske blir till min fördel ;-). Jag kanske inte ska bli för paranoid heller, för internet är ju ett bra sätt att skicka bilder till vänner och bekanta. Men som du säger, att jag ska vara aktsam med vad jag skickar.
Håller med dig om att man ska vara försiktig med foton och barn, har inga barn själv, men det finns så många sjuka människor därute i världen. Det är riktigt läskigt!
Och så ska jag börja spara foton på usb minne istället för cd skivor. Dessutom ryms det ju mer på dem och jag slipper ha en massa cd skivor som jag inte hittar sedan. Brukar du ha samma bilder på två tex usb minnen. Jag tänkte bara på om det slutar fungera så försvinner de ju. Eller är usb minnen rätt hållbara?
Det ploppar upp frågor lite nu och då, jag är inte så kunnig på detta, men vill gärna lära mig. Så det kommer nog fler frågor! ;-)
Förresten vilken fin bild du hade på Julia!
MVH Trazzel
Jag är inte tillräkligt försiktig utav mig, jag sparar alla fotografier på hårddisken. Någon dag får jag kanske ångra mig för det? :-)
Risken är inte stor att någon använder din bild för att göra om den. Då måste man börja fundera över varför någon skulle villja göra det? Vad har personen för nytta utav din bild?
Det är igentligen ingen stor risk att någon lyckas komma över alla dinna fotografier du har sparade på datorn och använder dom för privat bruk, men risken finns och det beror helt på datorns ägare, hur stor den är. Men vill man vara säker på att ingen någonsin kommer åt dinna fotografier, så ska man inte vara annsluten mot internet. Men det skyddar ju inte mot inbrott i lägenheten. :-)
USB-minnen brukar vara väldigt hållbara, dock lätta att tappa bort. Det finns USB-minnen med inbyggd kryptering. Dock skulle jag istället satsa på en extern hårddisk. Då får du även plats med mer bilder. Om det är krypterat filsystem som standard på externa, har jag ingen aning om. Men annars kan man ha den ikopplad då internet inte är igång, för att vara på den säkraste sidan. :-)
Jag är heller inte så kunnig inom det här området faktiskt. Det jag berättar nu, är ju bara en liten del utav all fakta inom ämnet, som finns.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson