Datorn iFokus

Datorn

Etikett: övrigt
Läst 2626 ggr
Tessan08
0

Felmeddelande när man bifogar fil i mejl.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får felmeddelande varje gång när jag bifogar en fil från word i ett mejl. Har haft min bärbara dator för service hos elgiganten men de kan inte avhjälpa detta problem… De ominstallerade officeprogrammet samt avinstallerade en del andra men problemet kvarstår och de har ingen aning om varför. Felet kommer inte upp i explorer men jag föredrar att använda chrome, bifogar bilder på det felmeddelanden som kommer upp. I det ena står det att det kan finnas för lite ramminne men jag har massor av minne så det är jättemärkligt. Någon som stött på samma och kan tipsa?

Tessan08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra felmeddelandet

Tessan08
0

Kan tillägga att ingen annan dialogruta är öppen, wordprogrammet är stängt.

Zepp
0

Stäng mailprogramet först.. antagligen ligger det en länk till filen kvar.

Eller ta bort Word som mailredigerare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tessan08
0

Det går bra att bifoga filen och skicka mailet men såå irriterande att detta kommer upp varje gång när jag i mailet vill bifoga en fil. Elgigantens svar var att ominstallera hela datorn, måste de bli så drastiskt, finns inget enklare?

Zepp
0

Som sagt vad ta bort Word som mailredigerare!

Tessan08
0

Ok dum fråga kanske men jag är inge bra på detta vill du förklara hur jag gör det?

Zepp
0

Man går in i inställningarna för programmet som alltid och ställer in det så att det fungerar så som man vill!

Verktyg eller alternativ brukar det heta?

Tessan08
1

Tack, ska testa det ikväll, om det funkar är det ju mycket märkligt att EG supportkillar inte kunde fixa det själva..

[Nathalie62]
0

Avinstallera office och kör på incredimail istället, har aldrig problem med någonting och det funkar alltid som det ska 😃

Inkanyezi
0

Incredimail har väl inte särskilt gott rykte? Har åtminstone tidigare varit väldigt svårt att bli av med, och misstänks för både det ena och det andra… Jag skulle aldrig installera sånt.

Men varför arbeta så bakvänt, att skicka mail från Word? Om man har Office-sviten kanske det är vettigt, exempelvis med OE, men det verkar ändå rätt så bakvänt. Eller krasst: Du kan inte bifoga en fil från Word, Word är inte en filhanterare till e-posten. Du kan skriva i Word, men för att bifoga en fil använder man filhanteraren (Explorer).

Använd e-postprogrammet för mail, och om du vill bifoga en fil, plocka den med filhanteraren som öppnas på "bifoga fil", eller dra den helt enkelt från Explorer till mailprogrammet efter att du har öppnat mappen där filen ligger. Den ska inte vara öppen i Word när du drar den. .

[Nathalie62]
0

#10, Rykte är en sak men fakta en annan.😃 Det är inte alls svårt att bli av med om man nu hade velat det och det finns ingenting som är misstänkt eller skadligt med incredimail överhuvudtaget.

Är inbiten IT-konsult och skulle aldrig tipsa om något som var "skräp".

Tessan08
0

# 9,10, Jag är i min gmail när jag i ett mail vill bifoga en wordfil, det är då dessa meddelanden kommer upp har då webbläsare chrome, funkar bra från explorer dock men jag föredrar chrome.

Inkanyezi
0

Se bara till att stänga filen i Word (eller inte öppna den) innan du bifogar den i ditt mail, så ska det nog gå bra. Du har inte fått något felmeddelande från din webbläsare, utan felmeddelandet du visar kommer från Word. Det har inget med gmail att göra. Ett alternativ är att kopiera innehållet i Word och droppa det i gmail (från Word: "ctrl-a ctrl-c (esc))>(till gmail: ctrl-v).

Felmeddelandet har inte någonting med en bifogad fil att göra, utan du gör någonting annat, och du får själv fundera ut vad du gör för fel.

Zepp
0

Okidoki.. dår är det egentligen inget fel alls.. mest då i hur Gmail hanterar Wordfiler!

Mer troligt är att som redan pepåkats hur du hanterar wordfiler.. skicka bara med filen.. det förefaller som om du länkar till documentet i stället.. och då måste word vara uppe!

papa-bear
1

under arkiv-spara och skicka i word finns möjligheten att skicka mail från word direkt, men det kräver ju att man har ett mailprogram, inte ett webbaserat typ gmail.

Kaj
1

Eftersom du använder ett webbaserat mailprogram (gmail) och felet inte uppkommer i Internet Explorer men i Chrome så är det där ditt problem ligger. Att som El giganten säger installera om datorn är ju hur korkat som helst. Tyder bara på att de inte vet vad de pratar om (pryoelever - men betalt kan de ta).
Du måste in bland inställningarna i Chrome och se om det finns något där som ställer till det.
Det kan iofs även vara en inställning i Word men jag skulle ändå gissa på att Chrome behöver någon plugin eller dylig inställning.

Jag vet att Opera har detta problem om man DUBBELKLICKAR på ett word dokument som skall bifogas. i detta fall öppnas word i bakgrunden vilket Opera tolkar som om filen är öppen. Ser även att flera användare av Gmail rapporterat samma problem med Chrome.

Du kan kolla själv om Chrome har samma problem. pröva att bifoga en fil som du gjort tidigare. När du får felmeddelandet låt allt vara och gå till startknappen och skriv aktivitetshanteraren och välj Visa aktiva processer….. kolla nu ifall det finns en process som heter winword aktiv bland dina processer. Detta är word som är igång i bakgrunden i så fall. Om det är så så måste du se till att få Chrome att acceptera att bifoga filer utan att man dubbelklikcar på dem. Exempelvis genom att först öppna gmail och sedan öppna utforskaren, markera filen och dra den till ditt gmail fönster (vet ej om det funkar i Chrome men det brukar göra det).