Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 6281 ggr
medde
0

Asc format. Hur gör jag för öppna/läsa

Jag kan inte öppna filer som är ASC. Tyvärr så vet jag inte vilket program som behövs eller vad jag kan göra för att öppna dessa filer. Mailet är viktigt och jag behöver verkligen kunna få läsa det som finns där Men hur? Hoppas någon kan hjälpa mig hur jag går tillväga för att jag ska kunna få läsa det jag har min mail.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[VSK]
0

Har du Excel? isf följ tipsen i länken.

medde
0

Nej det har jag inte, men kanske bäst att fixa det om det inte finns en annan väg,

beem
0

Jag läste att de ska gå att öppna i wordpad / notepad eller liknande program. Jag vet inte om det fungerar men prova - kanske det går.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

medde
0

Tack! Ska kolla även det.

annia1
0

medde jag begriper inte riktigt det jag läser på nätet vilket program man egentligen ska ha.

Jag hittade två sidor på nätet där man kan ladda hem en, vad jag ska kalla det, en läsare. Om dom funkar och/eller är säkra att ladda ner vet jag inte. Du får kika. Länk1Länk2

.

medde
0

Tack annia1 ska kolla in dom, för än så länge har jag inte lyckas få upp dom skickade filerna. Vet inte om det är någon vanlig fil i USA för det är därifrån mailet är. En frågade mig om det var mac dator som skickat.. Inte vet jag och om det är någon skillnad. Kan ju inte det här alls.

annia1
0

Jo det med apple läste jag också nånstans i samband med asc.

Men en sak i office paketet så finns det ju nåt som heter access (röda med a på) kanske man skulle kunna öppna asc om man har det. Jag vet inte, utan bara gissar.

.

Fridaybrew
1

Luktar illa är vad det gör!
http://file.org/extension/asc
Be personen skicka det i korrekt standard format om det är så viktigt. såsom txt eller pdf.

ASC kan innehålla farlig/elak kod virus i princip.

Inget man klickar på via mail, inte ens via kompisar då deras mail kan ha blivit infekterat oavsett vad det står i ämnesraden.

Maila tillbaka o be dom göra det i ett format som du vill ha . förslagsvis txt eller pdf.

Och nej kungen i nigeria behöver inte hjälp med att flytta pengar!

/Fridaybrew

[VSK]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 har rätt… Man skall undvika det där filformatet, och även länken du skrev in. (även WOT blockerade sidan, men jag tröck förbi det och NOD blockade).

annia1
0

Läser man det som står i mina två länkar så i ena står det att man kan hitta såna filer i sin dator står även om unknown file apple. I den andra står det om att asc är created by the american standard code och där har man troligen förklaringen till förkortningen.

Mina två länkar öppnar utan problem däremot länken i #8 blir lika för mig att den blockas. Så det är nog inte asc det varnar för utan just den sidan. 

Jag har sett en sak som mitt nod brukar varna för och det är favicon.ico och det gäller då just det den varnar för. Och det är det just det den varnar för när jag klickar på länken från 8.

Läser man det som står i mina länkar så är asc tydligen en giltig filändelse fast visst man ska alltid vara försiktig med okända. Och då det verkar ha med usa att göra så inte konstigt att medde fick med den filändelsen eftersom hon fick mailet från usa.

Men som sagt alltid vara försiktig.

.

medde
0

Min avsändare är helt ärlig och jag har väntat på att få denna info som nu kom via denna fil

[VSK]
0

Att sprida elak kod i favoritikonen har tyvärr använts länge som en av metoderna.

annia1
0

medde nu kan jag ju inte säga säkert om nåt av de 2 program jag länkade till om dom är säkra eller inte då jag inte laddat hem nåt själv. Men för att läsa så ska det tydligen räcka med ett av dom.

VSK jag märkt att det varit nåt med det för när jag fick hem min nya win7 så hade jag ett helsike att hitta sidor på nätet så jag kunde ladda hem program som jag haft förut tack vare nod blockade och då just favicon.ico.

.