Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1281 ggr
Mari
0

Sparade bilder... (win8)

Jag måste ha lyckats klicka i någonstans att varje bild jag sparar ska öppnas i bildvisaren vilket nu börjar bli väldigt irriterande.

Någon vänlig själ som vet vart jag hittar inställningarna så jag kan bocka ur detta?

Det är windows 8 jag har

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Puff, någon som kan hjälpa mig?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fillixa
0

Skriv standardprogram direkt på startskärmen, det behövs ingen ruta att skriva i!

Klicka sedan på rutan standardprogram!

Sedan på Ange dina standardprogram!

Klicka sedan på programmet du vill ha som standardprogram!

Välj sedan vad du vill ha för inställning på detta program!

Klart!

Mari
0

Tusen tack!

Men hittar bara de inställningarna som säger vilka filer programmet ska öppna, ej att den ska öppna bilder varje gång de blir sparade från internet. 

Jag söker vidare i kväll men kom gärna med fler tips!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kaj
0

Från och med IE8 så fick IE en download manager där man då man laddar ner filer får ett val hur de skall hanteras. Spara eller öppna. Om man då klickade i öppna och sedan valet att "visa inte denna fråga igen" så öppnas filer i stället för att laddas ner.

Men du kör ju Win8 och har då troligen IE10 som har en liten annorlunda hantering. Program kan registreras så att de automatiskt hanterar filtyper som laddas ner ex. att öppna i bildvisaren.

Detta kan man slå av - här är en liten artikel från Microsoft lite väl teknisk men ändå. Det finns säkert något lättare sätt men jag har inte tid att leta just nu.

När du gör som #2 säger och associerar ett program - har du en knapp för Avancerat då? Tidigare låg där ett val att konfirmera att öppna en fil efter nedladdning.

Fillixa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut i W8, jag kommer inte ihåg om det ser ut samma i W7!

Fillixa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och under Ange dina standardprogram (exempel visar Fotogalleriet):

Mari
0

#4 Tack Kaj, jag har inte IE utan Chrome och såklart så måste ju inställningen ligga däri så nu har jag hittat och tagit bort så bilderna inte öppnas varje gång 🙂

Tusen Tack!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se