Java ja/nej?
Jag funderar ifall jag ska ladda ned java eller inte. Jag har hört att man kan få mycket virus mm genom java eller då man laddar ned eller liknande men jag har ett spel som jag gärna skulle vilja spela som kräver java så jag vet inte. Är det värt att ladda ned? (Jag har Norton virusskydd)
Det är ingen fara så länge du hämtar på rätt ställe och något de flesta brukar bocka av är Ask Toolbar, det gör man i så fall innan man laddar ner det. Här är det okej att hämta
Okej, så om jag hämtar på hemsidan så är det OK?
Jag har på mina tidigare datorer laddat ned därifrån
#2, Exakt, då är det absolut ingen fara, lycka till! 😃
#3 Okej tackar :)
Tråden kan låsas för den är "avklarad" så ingen behöver ge ut tid i onödan :)
#4, Hoppas du kan spela ditt spel nu Hiro. 🌺
#5 Det kan jag :]
#6, Så roligt 🙂
Jag personligen har "inaktiverat" Java då jag inte har behov av den.
Tycker att det rapportetras om nya "säkerhetshål" i Java Oracle hela tiden.
Nåväl om man nu behöver Java så är det säkrast att installera nya uppdateringar så fort dom kommer.
Bästa hälsningar,
Bertil
#8, Det ska inte vara någon fara så länge man uppdaterar kontinuerligt Bertil, man kan ställa in så det gör detta automatiskt så behöver man inte hålla koll på det själv.
#9 Nathalie62
Jo, jag hade den på automatisk uppdatering precis som jag har allt i datorn.
Dock så kom det under en period så många nya rapporter om hot hela tiden så jag valde att inaktivera.
Har alltså inte tagit bort Java men har det inte aktiverat.
Inte heller så har jag sedan dess stött på några sidor där jag behövt Java installerat.
Nu är det iofs ett tag sedan som man lästa om några hål i Java Oracle men har alltså inte behövt den.
Bästa hälsningar,
Bertil
I Google Chrome finns det ett alternativ i inställningar där man måste klicka för att "spela" upp tilläggen….alltså går man in på någon hemsida som kräver något tillägg Flash Java eller nåt annat så måste man klicka på rutan för tillägget innan man får igång det….
själv tycker jag det känns lite säkrare….men har ingen riktig koll på om det verkligen är säkrare…..
på hemsidor man litar på så finns även alternativet att lita på hemsidan och låta den alltid "spela" upp tilläggen vilket kan va rätt skönt på till exempel SVT Play där det annars kan bli ett evigt klickande….
såvitt jag vet i alla fall så har jag inte sett detta alternativ hos andra webläsare men det kanske oxå finns 🤔
#11, I firefox kan man själv välja detta, har jag för mig, använder det så sällan numera.