Arbetar hela tiden?
Datorn arbetar jättehårt hela tiden, även om jag har allting nedstängt så kör fläkten igång sig som fasen och låter! (laptop) använder alltid en kylare/fläkt under också.
kan det vara något program eller så som arbetat i bakgrunden? kan någon hjälpa mig att hitta anledningen till att den jobbar så hårt/ofta även när jag inte använder den? och vad man kan göra åt det.
tack på förhand!! ♥

När gjorde du rent kylflänsen sist?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Svårt att säga på rak arm så här men kan den trots kylaren bli för het?
Kan du se i aktivitetshanteraren om och vad som egentligen är igång? Vilka program drar igång när du startar datorn?
Om det är processor fläkten så ska du kolla tempen, ligger den för högt får man kolla kylaren så den sitter som den ska, samt ev byta kylpasta.

Mitt tips är nog att det är systemåterställningen som går. Windows har en automatisk funktion (om du nu har Windows förståss) som skapar en systemåterställningspunkt med jämna mellanrum. Detta är en bakgrundsprocess som du kan se i schemaläggaren. Skriv schemaläggaren i sökfältet för startknappen. Veckla ut trädet till Bibliotek för schemaläggaren/Microsoft/Windows där har du en post som heter SystemRestore. Klicka på den och se på fliken Utlösare i mitten fönstret. Där ser du när denna går igång. Om den är inställd på varje dag ett visst klockslag så kommer din dator att skapa en "äkta" systemåterställningspunkt då. Med äkta menas att alla nödvändiga data kopieras in till System Volume Information katalogen på din C disk. Detta brukar vara ett par gigabyte minst och tar sisådär en 30 minuter att genomföra och då snurrar datorn på ordentligt.
För att verifiera om det är just detta kan du även starta programmet perfmon via startknappen (performance monitor). Välj sedan disk i mitten fönstret. Sortera efter disks IO läsningar och se om filen System Volume information … gör många IOs. Om inte sortera på IO skrivningar och kolla samma sak.
Jag hade just detta problem att varje gång jag satt på min dator så började den tugga disk och lät som bara den. Jag ändrade då schemaläggaren att enabrt starta systemåterställning en gång per vecka i stället för varje dag. Problemet försvann.
En återställningspunkt skapas ändå varje gång du gör en systemförändring men då bara en delta punkt med de aktuella ändringarna utifrån den senast skapade "äkta" punkten. Så det blir inga problem även om du ändrar detta till en gång per vecka i stället för per dag. Om du ex ändrar till en gång per månad och ändå gör en massa installationer och konfigurationsänddringar och sedan vill backa så kommer det ta lite längre tid eftersom delta filerna skall synkas med den senaste "äkta" punkten - men fungerar kommer det att göra.
Det är många som har problem med fläkten i bärbara datorer.
Här har du några tips du kan göra med den:
Det var ett bra tips coderful 😎 hoppas bara någon tar till hjälp om det anses för besvärligt.
Hur gammal är datorn och hur många gånger har du rengjort fläkten?
Du kan kolla i aktivitetshanteraren hur många % av CPU och RAM som används, du kan även kolla om det är någon process som drar mycket.
Annars kan du logga i Event viewer (heter händelseloggen på svenska tror jag) hur CPU, RAM och hårddisk jobbar.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se