Alternativ till mus?
Häromdagen när jag var inne i en datorbutik såg jag en ny typ av mus, är det någon som har testat denna? Kan tänka mig att den är lite svår att navigera med i början, men borde helt klart kunna vara rätt skonsam för armar/rygg etc. Vad tror ni?
Hittade precis ett test av musen hos Sweclockers. Såg att det var för knappt ett år sedan så helt ny är produkten tydligen inte. Blir faktiskt riktigt sugen på att testa denna.
Vi har en styrkula och den är toppen! Sparar mycket på handlederna…
Ja styrkula kan vara ett alternativ. Det som verkar bra med den här musen är att man i princip kan sitta med den i knät eller t.om ha armen rakt ner ifall man vill stå vid datorn.
Jag har en trådlös styrkula från logitech, tycker den är helt ok att använda även om jag sitter en del i photoshop och behöver precision :)
//Jonas
Det vore en rätt intressant "soffmus" om den var trådlös…
Mvh // Johan
#5, Den är ju trådlös…
Idag har jag köpt en Perific-mus (trådlös). Installerade den för en liten stund sedan, men jag kan redan nu rekommendera den! Den är helt suveränt skön och går snabbt att lära sig att hantera. Jag har "satt fast" den på min vänstra hand så jag kan skriva på tangentbordet utan att släppa eller lägga ifrån mig den. Jag sitter och håller den med bägge händerna i knät, avslappnande och skönt!
Den kostade 795:-, men det var det absolut värt. Jag har på sistone haft mer och mer problem med musarm. Förhoppningsvis kommer detta avbelasta den tiden jag ändå "måste" sitta vid dator.
Om man har en Media Center-dator och sitter och surfar vid tv:n så är detta ett suveränt tillbehör.
Jag har provat Perific på jobbet (för ca ett år sedan). Fördelarna var samma som Stefan tar upp, men:
- dålig kvalitetskänsla, blev snabbt "sladdrig"
- Svårt att få tillräcklig precision i styrningen av symbolen - långt ifrån kulmus eller optisk mus
Så jag tror den försvunnit från jobbet igen…
#8 Vad menar du med "sladdrig"? Jag kan hålla med om att det blir lite sämre precision, men det kvittar för min del då jag inte spelar eller annat som kräver perfekt precision.
Jag tycker hela "dosan" kändes plastig och vek. Kanske var det som påverkade möjligheten att föra symbolen med precision.
Jag tyckte att idén var väldigt bra tills jag insåg att man måste använda båda händerna för att använda den!?
Tom
#11 Jo, men gör man saker som bara kräver mus är det rätt behagligt att halvligga med prylen på magen…
Behöver du använda tangentbord är inte vitsen så stor tycker jag.
#11 Du behöver inte alls använda bägge händerna, går bra med enhandsfattning. Det finns en mängd olika sätt att hålla den på.
Det smidigaste sättet att använda den tycker jag dock är att man sätter fast den över vänstra handen ovanför knogarna och styr med högerhanden (bägge händerna i knät). När man ska skriva på tangentbordet är det bara att lyfta upp händerna, musen sitter då fast på vänsterhanden. Fungerar kanonbra.
Jo, jag vet - det går t.o.m att använda den som en vanlig mus…
#13, kommer du åt alla knappar och kan skrolla samtidigt med en hand utan att byta grepp?
Kan du inte ta ett foto så att jag får se?
Tom