Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 5983 ggr
beem
0

Microsoft säger byt ut MSE

Enl. den här artikeln uppmanas man av Microsoft att byta ut MSE mot annat virusskydd.

Jag har kört Avast förut men sen länge har jag MSE. Är det dags att byta ?

http://blogg.tkj.se/microsoft-rekommenderar-inte-security-essentials/

Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Nathalie62]
0

Jag anser personligen att antivrusskydd som kostar en del ger bäst effekt även om gratis versionerna också gör en del men råder jag någon så rekommenderar jag dom som kostar en slant för då vet man att man har ett ordentligt skydd och som uppdateras regelbundet.

bamse6311
0

beem

De flesta för att inte säga alla tester av gratis antivirusprogram brukar ge MSE ganska dåligt betyg.

HÄR en test från PcFörAlla.
Precis som i andra liknande test så är det Avast samt AVG som får bäst betyg.

Vad det gäller skillnaden mellan ett gratis antivirusprogram jämfört samma som man betalar för så är själva "antiviruset" detsamma i både gratisprogrammet som i betalprogrammet.

Det som skiljer är att när man köper sitt antivirusprogram så får man även brandvägg, malwareskydd samt en del annat.

Själv har jag kört Avast free i många år men bytte för en tid sedan till AVG för att testa det.

När man har ett gratis antivirus så skall man komplettera det med antimalware osv.

Själv så har jag http://www.malwarebytes.org/ samt http://www.superantispyware.com/ samt naturligtvis http://laddaner.idg.se/program/ccleaner-free

Själv så har jag personligen Win7 med Windows egen brandvägg men så har jag senaste IE.

Har man ett äldre OS, till exempel XP som inte kan ha senare webbläsare än IE8 så bör man kanske ha en annan brandvägg.

En sådan som brukar får väldigt bra recensioner och rekommenderas är
 http://www.comodo.com/

Well beem, kan starkt rekommendera dig att byta till Avast eller AVG.

Btw, så kommer jag ihåg att den här diskussionen även förekom på FixaDinBlogg där jag vet att några rekommenderade MSE men redan där skrev jag att både Avast eller AVG var så väldigt mycket bättre.

Well kolla gärna länken du fick till testet på PcFörAlla:
Nu är det visserligen från 2012 och jag har även sett något test (som jag inte hittar just nu) från 2013 där det var samma resultat.

Bästa hälsningar,
Bertil

beem
0

#2 Jag känner igen detta från PC för alla - bra info.

Jag valde Avast en gång bl.a för att de hade ett forum på svenska. Det hade jag mycket hjälp av. Det verkar som om det inte finns kvar längre.

Jag kör Windows brandvägg och sen även malwarebytes och superantispyware emellanåt.

Det jag tyckte var jobbigt med Avast det var larmet /varningen med den höga ljudnivån som nästan skrämde slag på mig.😂 

Ett byte av dator är inte långt bort och då har jag fundering på ett ett virusskydd som kostar  precis som Nathalie62 säger.  När datorn är ny känns det som extra viktigt att skyddet är bra. 

Någon fördel måste det ju vara då virusskyddet kostar - högre säkerhet menar jag.

bamse6311
0

#3 beem

Ofta så ingår ju Norton när man köper ny dator eller om inte annat så brukar man kunna få det starkt rabatterat.

Har för mig att du kör XP så med ny dator så blir ditt nya OS det omdebatterade Win8.

Well, jag har själv köpt Win8 pro men ännu inte installerat det i burken.
Måste köpa ny skärm innan jag installerar det.

Sedan så trivs jag så jäkla bra med Win7 så det är väl därför som jag inte haft så brådis att köpa ny skärm 😃och installera Win8.

Nåväl beem, om du inte gillar Avast så testa AVG.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
0

Har testat både Nod32, AVG och Avast på en strödator på jobbet. Datorn är från Dackes tid och satan va tungdrivna AVG och Avast är mot NOD32 trots hårdaste inställningarna i NOD32 😮

Är NOD32 (ESET) trogen sen många år 😃

beem
0

#5 Jag vill ju inte ha ett program som gör datorn slö. Jag märkte inte de då jag hade Avast (eller så begrep jag inte bättre🤔)

Norton sägs vara ett program som gör datorn slö.

[VSK]
0

Ja iaf förut så krävde Norton sin dator. idag sägs det att det är mycket snällare.

bamse6311
0

AVG är väldigt resurssnålt och passar även för långsammare datorer.

Just nu så kör jag som sagt en 30-dagars trial på AVG men när den är över så skall jag gå över till Avast free igen.

Jag tycker inte heller att Avast påverkar datorn något som helst.

Det bästa med Avast numera att det är delvis internetbaserat vilket innebär att uppdateringar strömmas ut till programmet hela tiden.

Dessutom så är Avast fullspäckat med funktioner.
Det är ju även på svenska så väldigt lätt att förstå sig på.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
0

MSE är ju gamla Defender från Vista tiden, som komplement kan det vara bra men dock inte som enskild programvara  som ska agera som ett antivirusskydd.

Som Bertil säger så har MSE fått dåligt betyg i tester som har gjorts.
När det gäller fritt alternativ så vill jag slå ett slag för Avast som nämns så ofta, alternativt AVG. Komplettera ditt antivirus med en brandvägg och ett  program för skydd mot Malware/Spyware så har du ett bra mycket bättre skydd än MSE.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

[Nathalie62]
0

Grejen med pro antivirus program är ju att man automatiskt får brandvägg på köpet och slipper kombinera det med en massa annat och många gånger vet ju inte folk vad eller vilket man ska ha för att ge den bästa effekten.

Men fram tills du investerat i en ny dator och köpt ett ordentligt skydd så kan jag rekommendera den här 

http://www.cloudantivirus.com/sv/#!/free-antivirus-download

Den saktar inte ner datorn och funkar med windows brandvägg, dessutom är det bra om man även har en som rensar datorn då och då, här,

http://pandacloudcleaner.pandasecurity.com/facebook/

deeman
0

**Molnbaserat antivirus
**Jag skulle inte rekommendera "moln"-baserad program när det gäller skyddande program i och med att det arbetar mest i molnet och är beroende av internetuppkoppling för att fungera som det ska. Och i och med "moln"-beroendet så är Panda mer benäget att slöa ner datorn än andra alternativ. Panda har heller inte fått särskilt bra omdömen. Det finns bättre fria alternativ än så.

Sedan begynnelsen av Avast och AVG har jag inte stött på att något av dem skulle söla ned datorn och jag ser de som ordentliga (fria)alternativt eftersom de ger ett fullgott skydd som går att jämföra med vissa betalalternativ. Det finns t.om betalalternativ som konstig nog också är sämre än t.ex Avast som nämns ofta. Skulle det hända att man upplever att datorn slöar ned så är det oftast andra faktorer som ligger bakom. Och jag vill nog hävda att det är de stora helhetspaketen som slöar ned ens datorn medan Open Source eller fria alternativ generellt sett inte gör det. 

**Brandvägg
**Windows brandvägg som brandvägg skulle jag INTE rekommendera eftersom inte kontrollerar trafiken parallellt och att den ger inte ett fullt så gott skydd som vare sig fri variant eller betalvariant gör. Här finns  också en hel del fria alternativ, men där kan jag i dag rek. två:
 - Sygate Personal Firewall (Sygate/Norton), 
 från: http://sygate-personal-firewall.brothersoft.com
- Personal Firewall från: http://www.privacyware.com

deeman
0

Ljudet går att stänga av ;-)

[Nathalie62]
0

#11, Där har vi olika uppfattningar helt enkelt för håller inte alls med dig. Panda slöar inte ner datorn, i så fall är det något annat som är fel.

Zepp
0

Jag vill slå ett slag för den programvara din ISP levererar.. ibland gratis.. ofta subventionerat/bra pris på fullfunktion/köpprogramvara.

Alla som har Telia som ISP har gratis F-Secure.. heter då Telia säker surf.. och finns att hämta ner från deras sida!

http://www.telia.se/privat/bredband/tjanster/saker-surf?s_kwcid=TC|13397|telia%20s%C3%A4ker%20surf||S|e|34043413520

Andra ISP har säkert liknande erbjudanden?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

deeman
0

Jag säger inte specifikt att Panda slöar ner en dator. Men program som arbetar i molnet har en tendens att kräva lite mer därav också mer benäget att slöa ner en dator, men det är också delvis från fall till fall givetvis. T.ex för person A fungerar allt finfint men för person B kanske det i stället fungerar mindre bra eller inte alls.
Olika åsikter ska man få ha, jag pratar(skriver) dock av egen yrkesmässig erfarenhet och håller inte med dig riktigt i ditt resonemang(av olika själ) som du säkert förstår? Men för övrigt…,  

- Vad är det du inte alls håller med om?

beem
0

#14 Jag har precis kollat det och där erbjuder man olika alt. Panda Antivirus 2013 -  Panda Antivirus 2013 Multi -  Panda Internet security 2013  - Panda Internet Security 2013 Multi.

Jag har inte hunnit kolla  upp vad de olika alt. innebär. .Tills vidare blir det Avast men så snart jag köper ny dator (inom kort) blir det nog ett betalprogram.

[Nathalie62]
0

#15, Givetvis ska man delge sina åsikter och egna erfarenheter men du skrev generellt att bland annat "Panda var mer benäget att slöa ner datorn än andra alternativ" och det stämmer inte även om du har den uppfattningen, samtidigt skrev du också att dom inte hade fått särskilt bra omdöme och det stämmer inte heller så vet inte vart du har läst det.

#16, Ja det finns olika att välja mellan beem och det är för att alla människor har olika önskemål/krav för vad som passar just den personen. Ett förslag är att kolla upp vilken du känner blir bäst för just dig, nu gäller det dock 2014.

Själv använder jag den här och tycker det funkar alldeles utmärkt.

http://www.pandasecurity.com/sweden/homeusers/solutions/antivirus/

[Nathalie62]
0

Vill också påpeka. Det är också viktigt att man fyller i rätt mängd datorer, som i mitt fall har jag bara en och då blir priset inte så farligt. 😃

beem
0

#18 Ja det var ju en sak att tänka på. Tack för tipset.

[Nathalie62]
0

#19, 🌺

beem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag installerat Avast Free. Det har hänt mycket där sen jag testade det förra gången. Mer överskådligt och lättläst.

Jag har 2 frågor :

- Plugin för Chrome. DET poppar upp ett meddelande om ett plugin för Chrome. 

Jag använder Google Chrome.

Måste jag ha det och i så fall varför ?

- Realtidsskydd - jag hittar inte det Som jag förstår måste man        ställa  in det separat.

beem
0

Nu hittade jag länken till ett svenskt forum för Avast. Dock inte det gamla forumet som jag var med i då. Det verkar vara nedlagt.

http://forumz.se/avast/

Jag tror detta är det ursprungliga forumet som numera är på engelska. Känner igen en del från det.

http://forum.avast.com/index.php

bamse6311
0

#22 beem

Avast fungerar precis som det alltid har gjort fast mycket bättre nu än när du hade det senast.

Vet ju att du kört MSE ända sedan den tiden för ett par år sedan då MSE rekommenderades på FixaDinBlogg.

Avast är ju helt på svenska och ett väldigt kompentent antivirusprogram.

Om du måste installera det där Plugin för Chrome vet jag inte men det finns det kanske andra som kan svara på

Bra i vilket fall som helst beem att du kör Chrome eftersom du inte kan ha senare IE än 8 för XP.

Finaste hälsningar,
Bertil

deeman
0

Vad är det som säger att det INTE stämmer även om det må vara min enskilda uppfattning? Och vad är det i så fall som gör att det du säger verkar att stämma helt och hållet?
- Tro mig , Pandamolnet är inte det bästa alternativet till en fri lösning;-)

Ser tydligt i vad du skriver att du missförstår min poäng med mina inlägg en aning, men jag låter det hela vara och förlitar mig på vad arbetet ute i fält säger mig.

[Nathalie62]
0

#24, Det är ju skillnad på uppfattning och fakta men jag tycker också det är bäst att vi lämnar detta därhän nu för det kan diskuteras i all oändlighet.

deeman
1

Stämmer dock skriver jag just ofta hypotetiskt och/-eller teoretisk. Men vi lämnar det därhän, vi som värd/medarbetare ska ju föregå med gott exempel ;-) och inte vara i luven på varandra. ;-) ;-)

[Nathalie62]
0

#26, Det ska vi deeeman 😃

annia1
0

När det gäller att antivirusprogram slöar ner datorn. Idag verkar det i första hand gälla de program som strömmar uppdateringarna till dator så det gäller inte bara panda. 

Så har man program som strömmar uppdateringar så krävs det i stort sett att man är uppkopplad hela tiden. Den normala användaren brukar stänga av dator och uppkoppling när man inte sitter vid datorn.

När jag höll på med min brors dator så läste jag en hel del om gratis antivirusprogram. Tyvärr hittar jag inte det nu, men där stod om att programmen som strömmar uppdateringar kan sega ner datorn speciellt när man slår igång datorn då det tar tid innan man fått hem de uppdateringar som kommit medans datorn varit avslagen. Hur länge det är segt efter man slagit igång datorn vet jag dock inte.

Här är en länk från 2012 som skriver om att man behöver vara uppkopplad hela tiden. Finns dock nyare info än denna, men hittar det inte nu.

.

deeman
0

Där slog du nog bestämt ned en av mina spikar Glad🤗

beem
0

#28 Vad menas med program som strömmar uppdateringar😊

annia1
0

beem jag vet inte, men kan säga hur jag uppfattar det.

Mitt antivirus tar hem en samlad uppdatering som innehåller skydd för säg 100 st nya virus. Medan de som strömmar skickar de ett och ett. Så jag får ett enda paket, men om jag haft strömning så hade jag fått 100 paket. Och få 100 efter varandra tar ju mer kraft än ett enda. Vet inte om det är korrekt beskrivning, men så jag uppfattar det.

Så enda man kan göra är att prova och se om programmen funkar för en själv. Det man kanske får göra är att slå igång datorn och låta den stå en stund för sig själv innan man börjar arbeta med den.

.

beem
0

# 31 OK då vet jag. Tack för ditt svar.