Avast hjälp önskas
Jag har gjort en fullständig skanning med Avast. Min fråga gäller logglistan.
Skanningsloggen säger att den har hittat virus - bild 1.Jag klickar på visa resultat och får då upp vad det gäller - bild 2.
De 2 första posterna är markerade som flyttade ni karantän. Sen står det det går inte hitta filen ifråga. Den finns inte i karantän - var är den då ?
Sen - lösenordsskyddade filer. Är det så att säga falsktalarm eller finns det virus i de filerna ?
Ingen av de filer som Avast hittat som virus går att åtgärda - går inte markera - går inte verkställa.
(Jag startar en ny tråd ang Avast och hjälp jag hoppas få. Min andra tråd handlar ju om MSE som man bör avsinstallera enl MS själva. även om Avast omtalas där)
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Har ingen erfarenhet kring detta antivirusskydd så hoppas någon annan kan hjälpa dig och det är helt okej att du skapade en ny tråd beem.😃

Om de inte går att hitta längre så är de antingen åtgärdade eller ligger i karantänen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#2 Som sagt - de ligger inte i karantän.

Då är det redan åtgärdat!
Som regel brukar det finnas en inställning för hur länge saker får ligga i karantän innan det automatiskt raderas.
#4 Då ska jag se om jag hittar den inställningen.
Det finns bara inställning för logglistan….vad jag kan se.
En fråga till:
När Avast skannar så kommer det upp på skärmen meddelanden att tex i en viss mapp är zipfilen korrupt. Jag har massor av detta.
När skanningen är avslutad - var finns då dessa meddelanden. De visas inte i logglistan.
Jag har letat igenom allt utan att hitta dem.
Ts, detta är bara ett tips, om du verkligen vill se att/om det är virus så prova scanna med Panda cloud cleaner, det är inget som stör ditt nuvarande antivirus. Du kan också testa med Safety scanner, eller andra online scanner om du så vill, just bara för att vara säker på att det är ett hot/virus.
Hittar dom alternativen ingenting så finns det heller inget skadligt i din dator.

Ja altså.. du är inte van att läsa loggar.. där står som regel varenda avikelse med.. även sådant som saknar betydelse.
Att zippfilen är korupt kan betyda lite vad som helst.. tex att programet inte lyckades packa upp den och scanna.
#8 Ja alltså…..vad får dig att tro att jag inte är van att läsa loggar.
#7 Jag ska testa Panda Cloud Cleaner. Tack för tipset.
#10, Gör du så och berätta gärna hur det gick.
beem.
Det där med "lösenordskyddade filer" frågade jag för ett bra tag sedan om på eforum och fick svar av Cecilia där att det inte var något att oroa sig för.
Enligt henne så är det i varje fall inte några virus.
Kan tänka mig att Deeman här på sajten kommer att ge dig svar på detta.
Han kan ju Avast både utan och innan.
Bästa hälsningar,
Bertil
#12, Varför påstår då avast att det är ett virus om det inte är så Bertil? (bara undrar)
#13 Nathalie62
Jag bara refererade till det svar som jag fick av Cecilia på eforum.
Detsamma som beem nu har fått angående "lösenordsskyddade filer" fick jag också varje gång som jag skannade med Avast.
Testade då att köra http://www.eset.com/us/online-scanner/ men den hittade inget.
Well, kan bara referera till det svar som jag fick på eforum.
Dock så finns det ju både deeman och andra här på iFokus som är väldigt bra på Avast så förhoppningsvis får både beem och vi andra en förklaring till detta.
Tycker själv också att det skulle vara bra med en förklaring av någon som kan Avast då jag tänkt börja med det igen när min trial på AVG upphör.
Bästa hälsningar,
Bertil
Ja visst är det underligt att det ger en varning om virus om det bara handlar om lösenordsskyddad fil när programmen själv också säger att det är en sådan fil.
Hoppas Deeman kan komma med en förklaring.
(Har inte hunnit ladda ner Panda Cloud än och testa. Jag försöker lära mig PSP.)
#14, Förstår Bertil, tyckte bara det var konstigt.

Det handlar om att programmet inte kommer åt att scanna innehållet.. då misstänker det att det är ett lösenordsskyddat virus.. för virus är oftast krypterade!
Dvs när man läser loggen så finns det med.. och man kan kolla om det verkligen är ett virus.. eller en av ens egna filer!
Systemfiler i windows är oxå skyddade och kan inte alltid scannas.. för att skydda systemet.. och man kan få långa haranger i loggen om vilka filer som inte gick att scanna!
beem de två filer som är rödmarkerade i bild två har hört ihop med ett troligt virus/malware/adware. har du haft typ babylon på din dator förut så hör det troligen ihop med det. För jag fick själv upp (nu kommer jag inte ihåg exakt vad det stod) nåt om PUP optional babylon bandoo. Och malware antibytes städade undan det.
Så de två rödmarkerade kan vara rester från nåt du haft förut och som nu avast städat undan.
Sen det som är rött är varning om nåt. Svart talar om (som zepp säger) att det är filer som den inte kunnat skanna.
.
#18 Jag har inte haft Babylon. Huvudsaken är att det är borta.
Innan jag installerade Avast hade jag skannat med MSE, Malwarebytes och Superantispyware. Nu hittar alltså Avast något som ingen av de andra tre hittade.
#19, Har du testat med flertal och dessa inte hittar någonting, då finns det alltså inget i datorn heller beem och behöver inte oroa dig. Varför detta antivirus påvisar sådant som egentligen inte finns är en gåta 😛
beem inte nödvändigtvis just babylon kan vara nåt annat. PUP står för potential unwanted program. Och det kan vara olika program.
Din bild är suddig så jag kan inte läsa det ordentligt. Men det jag kan få fram från den svarta texten i vänstra kanten på de två röda så står det nåt med checker och update checker. Söker jag på det på nätet så finns det program man kan installera som talar om om det finns nya uppdateringar till olika program. Så för mig verkar det som att det följt med nåt i det programmet tex en toolbar som avast nu reagerat på.
Det som står vid just PUP får jag inte fram överhuvudtaget vad det står.
Men då de andra programmen inte hittar nåt så skulle även jag säga att datorn är ren.
När det gäller att avast hitta, fast andra program inte hittat kan vara att det avast reagerat på är rester från nåt du haft. För i stort sett alla program lämnar filer och/eller mappar kvar även när man avinstallerat dom.
När jag arbetade med min brors dator så skannade jag med flera olika program för att få bort ev virus. De tre första programmen jag körde hittade och tog bort. Och man kan tycka att det skulle räckt med att skanna med ett program. Men som sagt olika program reagerar på olika saker. Det är därför det är bra att skanna med flera olika om man tror att man har virus.
.
Om inte jag missminner mig så när jag fick det här med "lösenordskyddade filer" så har jag för mig att det var installationsfiler.
Hur som helst så var allt mina egna filer och inget konstigt som tagit sig in i datorn.
Som Zepp säger så kan du kolla vad det är beem.
Det är bara som vanligt att du använder vänster musknapp och drar kolumnerna bredare så kan du läsa vad det är för något.
Som sagt beem så är även Eset onlinescanner http://www.eset.com/us/online-scanner/ ett bra program om du vill kolla.
Hur som helst så är Avast ett program som i de flesta tester och recensioner tillsammans med AVG placerar sig i topp bland gratis antivirus.
Vill du sedan när du köpt ny dator ha det som Pro så får du dessutom brandvägg och en del annat.
Bästa hälsningar,
Bertil
#21 Oj då jag har inte märkt att bilden är så suddig.
Jag kör ut en ny bild. Är det bild 2 du menar ?
beem du behöver inte lägga ut nån ny bild, inte för min skull i alla fall. Men kanske tänka på i framtiden då det är uppgifterna i 2:an som man kan få fram info ifrån.
.
#24 OK
Jag letade på de 2 första raderna och precis som det står i loggen så finns de inte. De städades förmodligen direkt.
Tack Annia1 för hjälpen.
Edit

Jag såg då inte ett smack på de bilderna!
Grejen är.. googla namnet på filen, sök filen på datorn, kika i datorns loggboken vid samma datum och tidpunkt.
Som sagt vad.. kikar man i loggar så står det en massa fel och varningar.. det mesta är ovidkommande.. det gäller att veta vad som är viktigt.
#27, Det kan du inte begära att någon okunnig ska luska ut Zepp.

Näe.. men en okunnig kan bli kunnig.. med bra vägledning!
Självklart har jag sökt filerna i datorn. De två första finns inte.
Jag har använd sök och även manuell sökning.
Jag har även googlat namnet utan att hitta några rediga svar.
Jag trodde ju in min enfald att forumet är till för att få hjälp.
Nu avslutar vi det här ämnet. Jag vill inte ha mer hjälp.
#30, Beklagar att du inte fick den hjälp som du önskade, jag försökte i alla fall.
#32, Tack så mycket beem, det värmer att höra 🌺