Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2051 ggr
Niiinah92
0

varför hellre Komplett än elgiganten?

Har läst en del här och flera verkar rekommendera sidor som Komplett.se osv. när man ska köpa ny dator och skriver att man inte ska köpa på exempelvis Elgiganten, nyfiken på varför?

Känns som om det vore bättre att köpa en på exempelvis elgiganten än skicka efter på nätet då man bara kan gå in med den om den skulle krångla eller gå sönder liksom. Hittat en dator på komplett, en Lenovo som jag funderar på men det där med att skicka efter får mig att tveka, måste man skicka in den till dem om den skulle krångla?

Svarttusch
0

Ja om något går sönder så får du skicka tillbaka till dem. Men oftast på stora onlinekedjor så får man kontakta dem så skickar dem en klisterlapp så man kan skicka tillbaka utan att betala frakt :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Nathalie62]
1

Som #1 nämner men också för att försäljarna oftast inte har lika stor kompetens eller knappt någon alls när man ber om hjälp. Supporten på bland annat komplett till exempel vet oftast vad dom pratar om.

jossa5
0

Dom brukar försöka komma med råd på vad du kan prova innan en ev inskickning. Vet inte om det är en stationär eller bärbar du köper, men om det är en stationär så kan man skicka in delen som krånglar också.

Min stationära är inköpt hos Komplett, och det är ju fint, då du kan bygga ihop din egen dator för att passa dig. Och om du vill så kan du ju bygga ihop den själv hemma med.
Har behövt skicka in den en gång, och visst, det är lite krångligt, men jag tycker det är värt det. Enda nackdelen då var att dom blåste ren hela hårddisken, så fick installera om allt jag hade på datorn… :/ Dom påstod dock att dom inte rört hårddisken, då mitt problem gällde grafikkort, men fick tillbaka en tom dator så, det säger väl sig självt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Niiinah92
0

#3 en bärbar 🙂

jag har inte tillräcklig kunskap att sätta ihop en dator själv så det får bli en "färdig"

Zepp
0

Inga som helst problem med Eligiganten om du vet det mesta om datorer!

Då köper du bara den du vet att du behöver.. och kollar vilka garantier o annat som gäller!

Annars.. om du inte riktigt har koll.. så rekomenderar jag Inet eller Komplett.. ringer du dem så får du prata med någon som vet något om datorer!

Går jag in på Elgiganten, eller liknande affärer så är det jag som är mest kunnig på datorer.. det är vad det handlar om!

Som tur är så jobbar jag bredvid Inet.. så jag handlar där.. direkt över disk.. och får jag något problem går jag dit och lämnar in min dator.. direkt över disk!

http://www.inet.se/kategori/81/notebook-14-16-?Sort=price-a

I övrigt vad gäller att köpa dator.. så får man vad man betalar för.. det skiljer inget i pris mellan de olika.. såvida de inte har någon drive.. men som regel är det datortillverkaren som står för den.. och då har de flesta samma eller liknande erbjudande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaybrew
0

Svaret är besvarad ur stationär dator synvinkel och avslutar med laptopvinkel:
Kan man verkligen inget om datorer så föreslår jag att man handlar från en liten datorbutik som finns i närheten. Då kan man svänga ner lätt och enkelt när man har frågor. De behöver kunder för att finnas kvar och de är oftast väldigt hjälpsamma då dom vet att de få kunder som kommer är värda mycket för dom.

Dock iom att de är små oberoende butiker kan man inte säga att alla är bra, lär finnas rötägg där precis som överallt annars. Men får man bra kontakt med personalen där så kör på det.

Kan man datorer så behöver inte frågan som ställdes ställas =)
Dock tycker jag den är lite felställd det finns många webbutiker som håller lika hög standard som komplett och inet. Det är bara dra in på prisjakt.se och läsa recensioner om respektive butik. Kombinera det med en alllmän googling INNAN köp så kommer det bli bra.

I princip alla datorer som säljs på stora kedjor är "standard" ytterst få där man får det man vill ha. Dvs de försökt bygga billiga datorer med billiga komponenter för att höja vinsten o sen göra det så att de passar så många som möjligt. Fine det funkar troligt för den som inte är intresserad av datorer, och tänker bara surfa. Iom att man inte vet exakt vad för komponenter som finns i en kedjesåld dator så vet man inte heller vad man kan uppgradera eller hur mkt man kan lägga till för att förbättra den senare. En del kedjor får man inte öppna alls pga garantin. Därför är det bättre med nätbutikerna som bygger datorer för då vet man vad man får och får förbättra datorn under tidens gång utan att förverka garantin.

Det är när det gäller stationära datorer som skillnaden är störst. 

-----------------slut på stationärdatorsvaret----------------
Laptopsvaret:

Ska du köpa en laptop så kvittar inköpstället i princip helt för den kan man inte göra något med sen om två år när den är seg för att uppgradera den, förutom att köpa ytterligare en laptop. DVS elgiganten funkar lika bra som kvartersbutiken köp där du tycker dina pengar gör mest nytta och du blir nöjd med köpet.

/Fridaybrew

bamse6311
0

När jag köpte min senaste dator så gick jag in till en sådan där liten butik där de kan datorer.

Där jag köpte min så finns inga "färdiga" datorer utan man bygger dem efterhand.

Det fina där var att man berättar vad man vill ha sin dator till, vilka behov man har och hur mycket den får kosta.

Säljaren som i det här fallet som var samma kille som sedan skulle bygga datorn var väldigt kunnig.

Jag ville ha en billig dator och använder inga avancerade spel utan surfar mest samt gör en hel del bildbehandling, kollar tuben, ser play tv osv osv.

Beställde den en torsdag och kunde hämta den på lördagen.

Det var en trevlig kunnig kille som jag handlade av och han föreslog vilka komponenter allt från processor till allt det andra som skulle kunna passa mina behov och börs.

Bästa hälsningar,
Bertil

Niiinah92
0

Tack för era svar! Sitter och väger här nu mellan två laptopar, båda av märket lenovo. Den ena har allt jag vill ha men känns förstor (17.3"), den andra har allt  men inte en lika snabb processor (2 ghz)……….

Zepp
0

Kolla mest på Benchmarken.. ingen dator är bättre än sin svagaste komponent!

[Nathalie62]
0

#8, Tror du inte att du vänjer dig efter ett tag gällande skärmen som känns för stor? De valet hade jag tyckt övervägt för en snabb processor är värt mer 🙂

Zepp
0

Stor skärm är bra.. stor klumpig laptop är mindre bra.. om man vill bära med sig den!

Niiinah92
0

hur stor är skillnaden mellan 2 ghz och 2.6 ghz? nån betydande skillnad? känner man att den är långsammare?. Som Zepp säger stor laptop inte optimalt om man vill kunna ha den med sig på tåg, biblotek och föreläsningar osv.

Zepp
0

Ghz är inte lika viktigt längre.. kika som sagt på Benchmark!

En snabb processor på ett moderbord med långsam buss ger ingen ytterligare prestanda!

Köp ingen dator där de inte redovisar benchmark.. bojkotta dessa tills de lär sig vad kunden kräver!

Här kan du se Benchmarken.. det är total prestanda!

http://www.inet.se/kategori/81/notebook-14-16-?Sort=price-a

Skit i etiketten på datorn, de flesta datorer tillverkas på samma fabriker.. får olika etiketter!

Niiinah92
0

Hittar inte nått om Benchmark, vad det nu är, gällande nån av de jag kikat på.

Zepp
0

SimsBrooke
0

Jag har hört att elgigantens support inte är den bästa, och komplett har jag bara hört bra saker utav :D

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke