Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1054 ggr
[Maxidor]
0

Incredimail och Windows Vista?

Nån som kan förklara för mig varför inte Incredimail funkar med Vista?

Saknar mitt roliga mailprogram med alla söta gubbar:(

JimJ
0

Här har du svaret! :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Kaj
0

Detta är rätt vanligt ännu. Dvs att många program ännu inte har anpassats av leverantörerna för att funka med Vista. T ex funkar inte många brandväggar (typ norton mm).

Men nu börjar Vista komma ut på rätt bred front så fler och fler leverantörer har nu hunnit anpassa till Vista.

En av orsakerna är hur Vista hanterar documents and settings (från gamla Win XP. Vista har inte längre kvar detta utan har en ny struktur och nya bibliotek för detta. Där måste leverantörerna skriva om för att adressera rätt. Visserligen ar Microsoft lagt till en ny typ av bibliotek som heter något i stil med redirect. det gör att document and settings fortfarande finns i Vista men det gör bara en redirect till Vistas nya struktur och till rätt plats. Därför kan man heller inte klicka på document and settings i Vista utan får dåp bara upp ett felmeddelande. Det finns helt enkelt inget där utan det är bara en pekare till Vistas struktur för detta.

Det finns även jättemånga andra ändringar i Vista som bl. a rör säkerheten som leverantörer måste anpassa sina program tll.
En funkiton är att även om man är administratör på sin PC med fullt blås så körs ändå alla program med vanliga användarbehörigheter. Om man försöker komma åt något som kräver admin rättigheter får man upp en varning där man ombeds att fylla i ett adminlösenord. Detta gör det hela mycket säkrare och det finns ingen anledning att köra Vista med sitt adminid. Lägg upp ett admin id men använd det aldrig. ägg sedan upp ett vanligt användarkonto med vanlig behörighet som du använder. Om du behöver komma åt någon funktion som kräver admin rättighet får du upp en ruta där du kan fylla i ditt admin id och lösenord.
Detta gör Vista mycket säkrare eftersom inget program kan ta över kontrollen på din PC genom att köra med ditt admin ID.

Sessan1
0

Skrattande Hej Maxidor, jaha du gillar oxå IM :) Mitt favorit mailprogram sedan några år tillbaka. Visst är det ett trevligt mailprogram,  håller jag fullständigt med dig om. Skulle ALDRIG byta bort det nu.

Maryissa
0

Har hört förut att  med Incredimail, medföljer även något spyware eller vad det heter.

Men det kanske var då, men inte nu längre ?

JimJ
0

Det medföljer inga spyware eller andra oönskade program i Incredimail. :-)

Maryissa
0

Kanske jag blandat i hop det med något annat ;-)

JimJ
0

Det har nog säkert varit tal om det förut. IncrediMail ser ut som ett typiskt spyware program. :-)

Sessan1
0

IM är ett mycket trevlit mailprogram JimJ! Skulle aldrig falla mig in att byta tillbaka till oe. Sällan.

JimJ
0

#8: Men det har jag ju inte sagt någonting om, eller? :-)