Microsoft Silverligt fungerar inte igen
Fick det att fungera ett tag men nu fungerar det inte igen.
Inte rört några inställningar osv.
Går inte att avinstallera det som finns på dator och installera nytt.
Går inte att installera nytt heller.
Går inte att uppdatera det som finns redan på datorn.
Vad ska jag göra? Datorn är inte mer än 1 år gammal.
Använder mig av google chrome, men testat att installera det via firefox och explorer med, men fungerar inte det heller.
Finns inget i antivirusprogrammet ska ska blocka det heller, inget som jag hittar.
Vad kan vara problemet och hur kan jag lösa det?
Vill kunna se på viaplay, netflix och så på datorn men går inte utan Silverlight.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silverlight har varit lite skakigt då och då med uppdateringar.
Behöver du verkligen programmet? Silverlight var Microsofts Flash-dödare men precis som alla de satsningar som Steve Ballmer gjort de senaste 10 åren har det gått helt fel och man har fått lägga ner det.
Silverlight kommer att läggas ner av Microsoft till fördel för nya html5 standardena. Det finns dess bättre inte så många silverlight-sidor men om det är några som du besöker så är det ju tråkigt att du inte kan installera eller uppdatera.
Nu i oktober komm en uppdatering för Silverlight från Microsoft som du troligen fått från Windows update. Jag kan sätta en tunna skit på att det är den som ställt till det för dig.
#1 Ja, som jag skrev, går inte att titta på Viaplay eller netflix utan det.
Men frågan är: Vad ska jag göra? Eftersom man måste ha det för att kunna titta på dem två, går inte att titta alls, kommer upp hela tiden att jag måste installera det, men går ju inte 😕 Vill ju kunna titta på datorn, inte enbart på tvn och ipaden (min sambo har tvn och spelar tvspel så har inte alltid möjlighet att titta där tyvärr)

Gör en systemåterställning till innan du installerade oktober patcharna från windows.
Kör sedan windows update manuellt.
Välj att bocka ur Silverlight uppdateringen. När du kör Windows udpate manuellt får du en länk till "granska uppdateringar" från den sidan kan du bocka ur ett eller flera av månadens uppdateringar. så bocka ur allt som har med Silverlight att göra.
Problemet kommer säkerligen att lösas framöver av microsoft för oktober patchningen men vem vill vänta.
#3 Jag har inte installerat någonting i oktober. Och detta började inte i oktober heller, utan slutet på september.
Redan testat att göra windows update manuellt och bockade då ur Silverlight (fått det tipset innan) men det fungerade inte.
Så har inte med oktoberpatchningen att göra verkar det som.

Först och främst pröva att följa denna Silverlight FIxIt från microsoft som är till för de som fått en "bruten" installation av Silverlight.
- Först sparar du ner msi filen från FixIt knappen på sidan.
- Stäng ner alla instanser av webbläsare (IE, FF, Chrome etc) om du har dessa igång
- Klicka sedan på msi filen (den kräver administratörsrättigheter så om du uppmanas att ange ett sådant lösenord så gör det. Alternativt högerklicka på msi filen och välj "Kör som administratör)
- Gå sedan till SIlverlights installationssida och välj att installera om på nytt.
http://www.microsoft.com/getsilverlight
#5 Åh tack det fungerade! 😃

#6 puhh skönt att du fick igång det. 👍
#7 Ja 🙂👍