Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 4709 ggr
beem
1

Bibliotek / Mina bilder i Windows 8

När jag tömmer kameran till datorn  läggs bilderna i Bibliotek.

Andra bilder som jag sparar ner (ej kamera) läggs  i Mina Bilder.

I Windows XP låg  alla bilder i Mina Bilder.

Jag förstår inte riktigt skillnaden.  Varför läggs inte alla bilder i Mina Bilder ?.

OP: Windows 8

Kamera: Sony Cyber ShotDSC-W50

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

beem
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förklarar med en bild hur jag menar. Så här ser sökvägen ut på det jag menar.

Sorgen är kärlekens pris

Fillixa
0

Har nu kollat hur det ser ut på mina W8.1 datorer.

Hos mig består det "tredje steget" (mina bilder) av namngivna mappar exempelvis Windows Phone där alla bilder från mobilen automatiskt hamnar, EOS där bilderna från min digitala systemkamera hamnar, Mp Navigator där alla skannade bilder hamnar etc.

Jag brukar inte ha lösa bilder i "andra steget" bilder, bara mappar.

Nya bilder brukar läggas i "andra steget" (bilder) om inget annat har angivits.

Man får dock kolla om de läggs in var för sig eller i mappar.

Så här ser det ut hos mig när jag kollar mobilbilder:

Zepp
0

Ställ in det själv.. iallafall funkade det på W7 och XP.. har alldrig användt standardmapparna.

Brukar ha egna mappar på skrivbordet.. slippa leta o ha sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fillixa
0

Ja det går att ställa in.

Jag tycker för egen del att det fungerar bra som jag gjort med mina ca 16 000 bilder i datorn.

Personligen tycker jag att det är bäst att bara ha ett bibliotek, då det annars blir för rörigt!

Lägger man mappar i mappen blir listan längre förstås:

Kaj
0

Från och med Windows 7 gjorde Microsoft lite ändringar.
Tidigare fanns det bibliotek och i dessa kunde man skapa underbibliotek (även kallat mappar eller folders)
Men med Windows 7 införde MS ett nytt begrepp eller mening för ordet mapp/folder och bibliotek.
Nu kan man skapa en massa mappar/folders och i varje en ha en massa undermappar och foldrar precis som man alltid kunnat.
Men nu kan man även skapa en ny typ som nu mer kallas för Bibliotek. Ett bibliotek är bara ett samlingsnamn för olika mappar/folderar som man kan placera där.
Ex:
Skapa ett nytt Bibliotek (obs! inte en mapp eller folder). Ställ dig till vänster i menyn i utforskaren och höreklicak under rubriken bibliotek. Välj där nytt och valet Bibliotek.
Döp detta till ex. MinaBilderAllaÅr.
På din hårddisk har du även flera andra mappar/foldrar som innehåller bilder som du skapat under åren med olika namn. Dessa ser du till höger i navigeringen från utforskaren.
Om du högerklickar på biblioteket MinaBilderAllaÅr och väljer egenskaper finns där en ny funktion som heter Inkludera mapp. Nu kan du lägga in adresser till dina mappar/foldrar (dvs där dina verkliga filer ligger).
Om du nu lagt in referenaser till säg 10 mappar/foldrar in i ditt bibliotek MinaBilderAllaÅr så kan du snabbt nå ALLA dina bilder från alla dessa mappar bara genom att klicka dig fram till MinaBilderAllaÅr.

Rörigt - ja men då du vant dig vid denna funktion så ser du hur enkelt du kan skapa struktur på alla dinna mappar/foldrar i ett eller flera bibliotek.

Så i fallet ovan är det nog så att Bilder innehåller referenser till många olika mappar/foldrar med bilder.

beem
0

# 5 Rörigt var ordet. Komma från Windows  XP där allt var som så logiskt och till Windows  8 - ja då är det rörigt.

Jag ska spara ned ditt inlägg och läsa i lugn och ro.

Tack för ett utförligt och bra svar.

Sorgen är kärlekens pris

Kaj
0

#6 det låter bara rörigt. Pröva att skapa ett bibliotek, högerklicka och välj två mappar från dina hårddiskar så ser du direkt vad det innebär.

PS. kom dock ihåg att inte ta bort filer eller mappar ur biblioteket för då försvinner de från disken åxå.
Du kan däremot ta bort hela biblioteket för det är bara en "container" innehållande samling till de mappar du valt.

Konklusion:
mappar och foldrar = Windows namn på det du lagrar på dina diskar. har alltid hetat så

Bibliotek = nyhet from Windows 7. Är en "container" där du kan lägga länkar till mappar och foldrar så du enkelt kan komma åt innehåll från flera olika mappar och foldrar från ett ställe (kan vara från flera olika diskar om man vill). När du klickar på ett bibliotek listas alla filer som finns i mapparna och foldrarna uppdelat på respektive mapp eller folder.

beem
0

#7  Jag ska prova skapa bibliotek. Det blir säkert klarare när jag ser vad som händer.

Sorgen är kärlekens pris

Inkanyezi
0

Det är inte rörigt, utan ganska enkelt. Container tycker jag är ett dumt ord, när det handlar om något så enkelt som en länk, en virtuell mapp, där man kan koppla valfria mappar, oavsett var de ligger i den vanliga mappstrukturen.

Jag har en undran här. Tidigare var gränsen i längd för ett filnamn 127 tecken, vilket begränsade längden på namnen på en kaskad av undermappar tillsammans med filnamnet, en gräns som också MacIntosh hade (tilsammans med en gräns på fyrtio tecken för själva filnamnet). Har den gränsen utökats i senare versioner, och erbjuder annars "bibliotek" en metod att kringgå den?

Det är nu åtta år sedan jag slutade använda Windows.