HDMI-trubbel. HJÄLP!
Jag har ett urbota jobbigt problem. Jag har använt min dator via HDMI till TV-apparater en miljon gånger förr heeeelt utan problem, bara att koppla in och så är det bara att köra på.
Nu har jag ÄNTLIGEN, efter att ha bott här i ett halvår, köpt en TV. Jag köpte även en HDMI-kabel då jag knappt kunde bärga mig innan jag kunde kolla på film i skönt format igen!
Men jag kan inte få in ljud när HDMI är inkopplad. Det konstiga är att ljud kommer via datorhögtalarna när det är systemljud, men när jag slår på film eller musik, då finns det varken ljud från datorn eller TVn.
Jag har ställt in TVn som standardljudkälla via datorn och gjort _ALLT_ jag kan finna på internet, men inget funkar. Både TVn, HDMI-kabeln och datorn ska vara kompatibla till ljud och bild.
När jag ska testa TV-högtalarna via datorn på ljudinställningar så kommer det upp ett felmeddelande - att enheten redan används av ett annat program och att jag måste avsluta det programmet innan jag kan prova högtalarna. Vad i helskotta menas det med det? Jag har inga program från TVn igång! BLIR TOKIG! HJÄLP MIG!
Jag är väldigt oteknisk så jag har ingen aning om vad för modeller osv det är jag har. TVn är en skantic, inköpt för en vecka sedan på extrapris, och datorn är en HP probook. Kabeln heter… excibel? Eller något sådant.
HEEEEEEEELP!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Menar du att det inte kommer ljud ur datorn när HDMI kabeln är kopplad till tv:n eller att det inte kommer ljud i tv:n?
Jag får inget ljud ur datorn när HDMI kabeln är i och då drar jag bara ur den.
Edit: Nu läste jag nog lite snabbt, du får alltså inget ljud ur någondera när du ska se film?
Troligen är det något program som hindrar det och det behöver inte vara från tv:en, har du kollat högtalar inställningarna? Får du något ljud alls?

Datorn använder ljudutgången, du får ställa att den skiftar till HDMI automatiskt så fort den sätts i.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag har ställt in ljudingången till hdmi. Det kommer systemljud ur datorn (pling osv) men inga medialjud. Ur tvn kommer inga ljud alls. har gjort alla möjliga inställningar, finns det någon självklar lösning som jag inte har tänkt på? Avinstallera eller uppdatera något?
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Har du kopplat till externa högtalare?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Möjligen ska du ha en optisk kabel för att få ljudet att fungera. Vi hade liknande problem mär vi köpte en blue-ray och skulle koppla samman allt också med ett surrondsoundanlägg. Vi fick bild men inte ljud.
Ja, det låter konstigt med optisk kabel, men det fungerade för oss.
Hatar cancer och älskar vårlökar.