Ladda ner - säkerhet mot virus
Jag är lite nojig nu att ladda ner från nätet då jag har ny dator.
Skull det göra skillnad om jag laddar ner direkt till en USB och scannar igenom innan jag lägger in det i datorn ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
nä det är ingen skillnad alls vart du laddar ned filerna.

Var alldrig inloggad som administratör!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
OK då vet jag. Tack för era svar.

Nu vet vi inte vilket OS du kör men en lösning är ju att installera en Virtual machine på din nya dator.
Om du gör det så skapar du via den en egen instans av operativsystemet. Du kan på så sätt köra flera kopior av Windows, av linux av apple mm om din virutal macine programvara stöder det. Du kan även köra olika versioner som ex Win XP, Windows7 Windows 8 etc vilket kan vara bra ifall man vill testa nya operativsystem innan man bestämmer sig.
Varje instans är helt isolerad och kan inte påverka andra delar ej heller med virus.
Så du kan ex. köra ditt vanliga OS Windows eller vad det nu är som en instans och där aldrig installera något du inte vet är säkert. Där kan du sedan köra bankärenden mm och veta att du är relativt säker
Surfa aldrig på osäkra sidor i denna instans.
Sedan kan du skapa en ny instans av ett virutellet Windows. Där kan du nu lägga in nya program med emra som du vill testa och även surfa omkring som du vill. Skulle du få in ett virus så är det bara den instansen som påverkas. Då kan du enkelt ta bort den och skapa en ny ifall du vill.
En virtuell machine instans brukar även ha en funktiobn som gör att då du installerat ditt OS där så kan du l"åsa den". Det innebär att allt du gör på denna instans (lägger till program, ändrar inställningar, surfar ….) kommer att försvinna när du loggar ur. Nästa gång du loggar in är du på noll igen.
Detta bruakr användas av utbildningsföretag där man sätter upp en ren utbildningsmiljö där elever sedan får göra vad de vill. Nästa gång man startar om den virtuella instansen är allt tillbaka som vid installationen igen.
Det finns många bra virtuella programvaror. En jag testat även om det var ett tag sedan nu var Oracles VirtualBox. Den är helt gratis och bara att ladda ner och installera.
Det finns även andra gratis såsom Microsofts egen Virtual PC (om den nu finns kvar längre) mfl
En sak - om man kör virtuella machines se till att du har mycket RAM minne. Varje instans som är aktiv vill reservera RAM minne (detta konfigurerar du när du skapar en instans). Ju mer RAM du ger en instans dessto snabbare blir den när du kör. När du stängver ner instansen frigörs RAM minnet igen men under tiden du kör så kan ingen annan instans använde det reserverade minnet.
har du 4 Gig är det nog OK men trots allt i minsta laget om du vill köra flera OS SAMTIDIGT.
#4 Det känns som detta är något jag inte vågar mig på……..inte än i alla fall.
Tack för ditt svar.
Det är ingen fara oavsett hur du laddar ner.
Ganska nyttigt med ny dator för jag tänker en gång extra nu innan jag laddar ner något. Jag får lita på virusskydd och brandvägg.
Man kan ladda ned till en sandlåda, t.ex. Sandboxie.
jepp min tanke oxå, men jag tvekade länge innan jag bestämde mig att inte skriva om det.
Jag har nog inte riktigt förstårr detta med sandbox men nu ska jag läsa mer om det.
Det finns en risk - Det framgår inte vad #TS ämnar att ladda ned (eller har jag missat det?), därav kan det finnas en potentiell risk för virus eller andra otyg. Det beror på vad just #TS tänkt att ladda ned för något och från vad, eller med vad etc.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
#11, Precis Deeman, det beror ju lite på vad man laddar ner och man ska alltid vara försiktig, helst undvika osäkra sidor så att säga.
#12 Jaa hur bedömmer man om en sida är osäker. Jag är väldigt försiktig och försöker hålla mig till kända sidor men det är ju inte alltid det går så bra heller.
#11 Vad jag laddar ner - ja det kan vara manualer för Photoshop, digiscrap, tillägg i PS tex penslar, fonter mm.
Det handlar aldrig om filmer, musik eller illegala program. Ja vad mer kan jag säga - jag vet inte riktigt vad du syftar på.
#13, Det är just sådana du redan nämnde som man bör undvika i allra största mån beem, typ illegala program och diverse grejer, så är det inget sådant behöver du inte oroa dig vart du laddar ner det 🙂