Datorn iFokus

Datorn

Etikett: nätverk-och-brandväggar
Läst 578 ggr
johan
0

Nätverksstrul på jobbet

Vi har ett jobbigt fel på vårt bredband/nätverk på jobbet. Hela sommaren har gått åt att felsöka. Till en början verkade det vara fel hos vår leverantör, men det visade sig att det är något internt hos oss.

Problemen visar sig i att ganska slumpartat så kommer vi inte åt Internet. Avbrotten varar i allt från några sekunder till en halv minut. Sedan fungerar det normalt igen. Så här kan det bli var femte minut eller något mer sällan eller ofta.

Vi har provat att stänga ned alla datorer utom en server, körs virus- och spyware-koll på den, men felen verkar ändå uppstå.

Jag vetesjutton hur man ska felsöka och vad som kan vara problem. Är det någon som har några tips?

Mvh // Johan

JimJ
0

Det är inte så at ni blir utsatta för såkallade DDoS attacker?

I annat fall skulle jag tro att er router/switch är överbelastad eller kanske överhettad? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

pentsium
0

ja prova med en annan Router dom har en tendens att bli överhettade lite då och då

JimJ
0

Vad har ni för operativsystem på servern och villka programvaror änvänds? Är ni kopplade mot servern med de andra datorerna? Isåfall kan det vara DNS- eller DHCP-tjänsten som strular?

Jag vet när jag försökte installera ett VPN-nätverk på min gentoo maskin, då hoppade mitt internet till och från lite som det ville. Efter mycket övervakande och logg-tittar, visade det sig att det var DNS-klienten som försökte resolva en domän mot min IP, en aning för många gånger direkt. Om DNS- eller DHCP-tjänsterna "laggar", kommer internet att dö små stunder i taget. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

johan
0

Vi har bytt DSL-modem, men det hjälpte inte.

Mvh // Johan