Tips på dator för bildredigering?
Jag måste köpa en ny dator och nu blir det en stationär PC. Vad bör jag tänka på? Vad rekommenderar ni för skärm och grafikkort osv? Vad är onödigt om man mest ska redigera bilder och surfa och vad är "ett måste"?
Om du ska redigera bilder bör du kolla vad det programmet som du använder har för krav.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Om du bara ska surfa och göra lite enklare grejer så är det inte så jättenoga vad man väljer. Redigera bilder kan man till exempel göra i paint.

#1 Ja det ska jag göra, har du någon bra skärm du rekommenderar som fungerar bra med ett kallibreringsverktyg? Måste få så "rätt" färger som möjligt".
#2 Nu har jag lite högre krav än så med mina bilder. Jag kör Lightroom parallellt med Photoshop, gärna på två olika skärmar. Jag har även ett par andra program som kräver att datorn orkar jobba utan att hänga sig. En skärm som är anpassad för bilder, där färgåtergivning är korrekt osv.
#3 Sweclockers.se är ett bra forum tycker jag, där fick jag mycket hjälp när jag skulle köpa ny dator för ett par år sedan. Inet.se har också en bra och trevlig support och är ett bra alternativ tycker jag. Där kan man köpa antingen färdiga paket, eller själv välja vad man vill ha och få det levererat för att själv sätta ihop det - eller så sätter de ihop det till dig.
Vad jag valde spelar inte så stor roll, det är snart 3 år sedan och flera av sakerna är redan utgångna modeller. Jag tog inte i "så värst" med ram-minnet utan sparade in lite på det (8GB DDR3). Där råder jag dig nog att inte spara in utan ta minst det men kanske det dubbla eller ännu mer. Det beror såklart också på vad man har för budget.
Jag kör PS och Lightroom utan större problem med den datorn jag köpte, men det blir ibland lite väntetider när jag kör batchkörningar i PS eller slår ihop flera bilder i större stackningar.
mvh Martin

#4 Tack snälla för tipsen!
Ingen fara, kul att kunna bidra med något även om det säkert finns många fler som är bättre på det än vad jag är.
Ett tips till: Kanske kolla inne på bildredigering.ifokus.se, kan tänka mig att en hel del där inne har mer bildredigeringsoptimerade datorer.
mvh Martin

#6 Jag har ställt frågan där också. Men utan resultat.
#7 Då hade jag vänt mig till Swecklockers eller ringt/mailat Inet.
mvh Martin

#8 Nu har jag ställt frågan på Swecklockers 👍