F-secure tillägg i Google Chrome
I virusskyddet F-secure kan man aktivera ett tillägg för Google Chrome. Det varnar för sidor direkt då man tex googlar. Om sidan är OK ser man en grön bock framför namnet.
Det jag undrar över är det som står i tillägget:
Appen eller tillägget kan:
Till dina data på alla webplatser.
Få åtkomst till dina flikar och surfaktivitet.
Det är väl ungefär som Google gör tänker jag men varför är det med i F secures tillägg ? Borde jag inte använda tillägget ? Hur gör ni ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Nu använder jag inte F-secure men jag har stängt av all sådan kontroll av säkerhetsskäl men jag antar att det är som google ja. Jag anser inte att någon behöver få åtkomst till vad man gör och inte på nätet oavsett vem det är.
#1 Jag känner precis så. Vi är nog övervakade som det är.
En fråga till den som har F - Secure och kanske vet hur det fungerar:
Om jag inte väljer det tillägget riskerar jag då att gå in på en "dålig" sida eller kommer varningen från F-secure i alla fall ?

Ja akta dig för Google.. de sparar allt du gör och skickar till FRA!😮
Altså.. det är en upplysning, men.. i dag är allt du gör övervakat!
Grejen är att du får upplysningar om vad just den appen gör.. sen får du välja själv.. rätt många är bara att godkänna.. men det är bra att det kommer upp frågor om godkännande om det handlar om något okänt.
Om man inte låter någon få tillgång till vad man gör på nätet.. så kommer man inte ut på nätet!😮
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Det var det jag misstänkte. Jag såg en mystisk bil utanför huset nyss.😮
Du har rätt. Vi får finna oss i att storerbror ser allt.

Själv bor jag i slutet av en väg i skogen.. och om det kommer någon bil vet jag att de har kört vilse!
Men.. ibland ser jag några skumma skuggor bland träden! 🤪
Tycka vad man vill om FRA.. men det är iallafall den enda myndigheten som lyssnar på vanligt folk! 😮
😂
#TS
Det är inte så allvarligt som det kan låta vid en första anblick.
Jag tycker däremot det där är ganska självklart och tror inte det är någon Google-grej och heller inga konstigheter pga. F-Secure och tillägget för webbläsaren Chrome måste få tillgång till att scanna av händelserna och aktiviteterna i själv webbläsaren för att fungera fullt ut.
Skulle tillägget inte få den "tillgången" så är det ju helt onödigt att installera något sådant tillägg då det inte kommer att fungera som det är tänkt från början
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
#7 Visst är det så.

Numera är det flera molnbaserade tjänster och funktioner med i AV-systemen!
Därför är det inte lika superkritiskt längre med en köpt/gratis firewall.. och iallafall den i W8 men antagligen oxå den i W7 är bättre än vad de var förut.
Och som lök på laxen, som regel så har man ofta hårdvarufirewall både i modem och router.
Problemet är nog hur som helst att folk inte ägnar dessa funktioner någon som helst tanke.. och du kan ha de allra dyraste och bästa systemen som går att köpa, men om du bär dig vårdslöst åt så spelar det mindre roll!
Det är som med dagens bilar.. hur mycket säkerhet som helst.. och dyrt.. men kör du vårdslöst så spelar det marginell roll.
Och då skall man förstå skillnaden.. man brukar säga att förr.. om man krockade i 70 km/timmen så dog man med 90% säkerhet.. i dag så blir man bara invalidiserade resten av livet.. till 70%!
Dvs det är fortfarande hur man agerar som betyder mest.. och hur mycket man förstår.
Är man medveten om att man inget begriper och att man inser att man är vårdslös så gör man bäst i att lägga en hel del pengar på de bästa system som går att köpa för pengar.. så enkelt är det.. varesig det gäller bilar eller datorer!
#9👍 så sant så.
En stor dos med sunt förnuft är att anamma.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

Problemet är bara att medvetenhet/sunt förnuft och vårdslöst beteende brukar vara varandras motpoler.. dvs sällan förenligt i en och samma person!
Återigen vill jag därför peka på en av de enklaste åtgärder som ökar säkerheten med minst 100%.. och det är att ha minst två konton.. ett med administratörsrättigheter.. och ett vanligt användarkontot utan adminrättigheter som man använder dagligdags för surfning och mail!