Datorskärm som plötsligt blir gul
eftersom jag nu andra gången har råkat ut för det här och med en annan skärm så tänkte jag att jag skulle fråga om nån känner till vad det beror på.
jag hade först en samsungskärm som plötsligt en dag blev gul och sen bara förblev det i flera månader. sen lika plötsligt var den inte gul längre i några månader och sen ännu en gång plötsligt så var den bara alldeles tvärdöd. jag tänkte att jaja den skärmen var väl inte nån vidare kvalitet då, bar fram min gamla hp-skärm och tog den till heders igen och funderade inte mer på saken.
men nu för en stund sen när dottern och en kompis satt framför datorn så blev den också plötsligt gul 😮!
nån som känner till nåt om detta 🤔? jag kan inte på rak arm säga nåt närmare om vilken typ av skärmar det är, för det är inget jag lagt på minnet - men är det av betydelse får jag försöka ta reda på det
Hade en skärm som blev gul, då berodde det på en kabel som satt lös. Men jag är absolut inte duktig på datorer, så det kan vara något annat också.

Det finns två möjligheter, varav kabeln är den mest sannolika.
Om man är väldigt noga med det där med färger, så är den inte gul, det bara ser ut så. ;-)
Det finns tre färger på skärmen, röd, grön och blå, och i kabeln har de varsin ledning. Om ledningen till den blå signalen är av, om signalen inte kommer fram, då finns bara grönt och rött, och då blir det gult när man blandar dem.
Det är alltså troligen så att i din kabel, i den ena änden, har en av ledningarna lossnat från stiftet eller hylsan, så att skärmen blir gul.
Och om det inte är det felet, så kan samma fel finnas i kontakten i skärmen eller i kontakten i datorn. Särskilt bärbara datorer råkar ofta ut för att någon av alla lödningarna går upp och en kontakt lossnar, men det kan hända på stationära också.
Och så kan det vara själva videokortet som knasar. Det är också rätt vanligt, och mer sannolikt än att två skärmar skulle vara knas.
aha! då ska jag kolla om jag har en annan kabel att testa med - men det där med videokortet låter ju inte helt osannolikt heller, i och med att det är två olika skärmar men samma dator som det har hänt med.
tack för era tips 🙂!
Säger som inlägg 2, så testa gärna med en annan kabel kissidor så hoppas vi på att det kan lösa problemet 🙂

Bäst är att koppla skärmen med en hdmi kabel (om både skärmen och datorn har hdm uttag).
Om inte detta fungerar är väl en DVI näst bästa valet. En VGA är det sämsta men fungerar trots allt men signalen blir då analog (sämre färgåtergivning)
Vissa skrämar klarar även av att kopplas via en USB kabel och det är också en hyfsad lösning
ja jag vet hur det ligger till med de olika typerna av anslutningar, men jag tror inte hp-skärmen har hdmi. jag får dels leta kablar i gömmorna och dels ner och krypa och svära på golvet bakom datorn, samt att det blir halvknöligt bara att komma åt bakom skärmen - jag har nog lite för mycket grejer på mitt skrivbord 😊. det blir ett ganska stort projekt som jag inte hinner ta tag i nu, men jag meddelar hur det gick sen när jag haft tid att genomföra det 🙂
ett litet tillägg…det heter väl grafikkort 🤔
och jag håller med övriga antingen är det knas med nån kabel eller så är det något fel på grafikkortet….troligast grafikkortet
jag bestämde mig för att ta tag i det på en gång trots allt - fast jag egentligen hade annat att stå i (jobbar hemifrån idag). men jag tänkte att om det nu är grafikkortet så är det bättre att jag får veta det på en gång så jag kan planera in en ny stationär i budgeten innan jag handlat upp allt på julklappar.
jag började alltså med att byta kabel (det fick lov att bli vga) och sådan hade jag minst en oanvänd. det hjälpte och när jag tänker efter är det nog inte så konstigt om den kabeln var dålig. det har nog blivit så att den har suttit kvar hur många år som helst, av ren lathet 😞. jag har ju då inte bytt skärm och dator samtidigt, så när jag har bytt det ena så har kabeln fått sitta kvar i det andra och detta har alltså skett om och om igen i vem vet hur många år 😮
så återigen tack för era hjälpsamma svar 🙂!
#8 du är inte ensam om att göra så…..har gjort så oxå när jag tänker efter 🤔
sen oxå är det en stationär dator? i så fall om problemen fortsätter så kan du ju bara köpa ett nytt grafikkort inte behöver man då köpa en helt ny dator
#8, Härligt att det hjälpte att byta kabeln kissidor och tror det var bra att du tog tag i det direkt även om det inte fanns tid till det riktigt 😉
ja det har du naturligtvis helt rätt i ladydragon, att jag skulle ha kunnat byta grafikkortet bara om det hade varit det - jag tänkte förstås på det men bestämde mig för att jag nog inte tordes
. jag är lite feg för att börja pilla inuti datorn, tror att nåt ska gå på tok. men om jag bara vågade göra det en gång och det gick bra så skulle jag säkert flippa totalt och bara vilja uppgradera datorer hela tiden 😃
#11, Då kanske du även blivit datanörd 😉😃
det skulle jag nog bli isf ja 🤓, frågan är om man törs nörda in på fler grejer nu 😉😃
Är också likadan.
Köpte ny skärm som jag fick levererad nu i veckan.
Använde den gamla vga-kabeln till datorn samt den gamla nätkabeln *skrattar*.
Bästa hälsningar,
Bertil

Datanörd blir man när man bytt minst en komponent inuti datorn!😃
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#15, Ha ha 😎
så är det nog ja, och mobilnörd blir man när man rootat 😉. lika allvarliga konsekvenser om man klantar sig, och lika viktigt att läsa på och vara noggrann, men eftersom jag rent motoriskt är lite klumpig av mig så känns det läskigare att göra ett rent fysiskt ingrepp 🙂
#17, Alltid bra att vara försiktig. Då är vi 2 för är också klumpig men det löser sig ofta ändå he he 😛

Fördelen med datorer är att det är väldigt svårt att göra fel.. ofta finns det bara ett ställe där en specefik kontakt passar.
Men jag har ioförsej träffat på folk som lyckats trasa sönder kontakter i sina försök att sätta dem där de inte passar!
Senast plockade jag isär två trasiga datorer för att bygga ihop en hel.. det visade sig att det var kraftaggregatet som var trasigt på bägge.
Men.. iomed att det var en HP/Compaq så finns det originaldelar att köpa.. och efter en vecka var det lite svårt att komma ihåg var allt satt.. men det löste sig, för först sätter man in de mest uppenbara och sen så blir det bara ett fåtal stift kvar.. och då kan man göra lite olika sannolikhetsberäkningar om vilka som bör vara rätt.
Byter man bara en komponent, typ ett kort, är det i princip omöjligt att göra fel.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

De enda kontakter där man kan göra fel och grejerna passar fysiskt, men inte elektriskt, är USB-kontakterna på moderkort, typ 1 och 2. Däremot inte USB 3, så alla nyare kort är nära nog fummelsäkra.