Lämna in kraschad laptop, meningslöst?
Har en laptop liggandes här hemma, som gick sönder för 2-3 år sedan. Anledningen till varför den gick sönder vet jag dock inte, den stod på en säng om jag inte minns helt fel, kommer ihåg att den var väldigt varm men tänkte inte mer på det. Eftersom att det var en dator som blev väldigt varm fort (lät väldigt högt också, kanske blev överhettad vad vet jag). Men helt plötsligt stängdes den av, försökte starta upp den men skärmen var blå, såg musen och kunde flytta på den. Någon form av text kom upp, reparera eller någonting liknande. Den laddade ett bra tag, -tills den slocknade igen (testat både med och utan laddare).
Har känts lite meningslöst att lämna in den då den verkar vara helt slutkörd.. Men som sagt är det över 10,000 bilder där eller kanske VAR rättare sagt. Har lärt mig att lägga över allt på den externa hårddisken nu, så inget liknande ska hända.
Men till frågorna:
1 | Vad kan ha varit anledningen till att den slocknade? Kan det ha varit på grund av att den var för varm? Minns också att det var en trojansk häst i den och eventuellt en massa andra virus.
2 | Är det någon mening att lämna in den, vad kan det gå på ungefär?
3 | Hur stor är chansen att alla bilder är kvar?
Kan tillägga att allt såg som utdraget ut, lite småsuddigt. Min fästman tror att det kan vara grafikkortet och/eller hårddisken.

Nej, det handlar troligen inte om hårddisken, även om någon fil för operativsystemet är korrupt, utan om den inte startar, så är det datorn det är fel på, och det är nästan aldrig hårddisken, eftersom en felaktig hårddisk brukar leda till någon slags felmeddelande.
Du kan skaffa ett hårddiskkabinett som passar till datorns hårddisk, och så kan du montera hårddisken i det efter att ha tagit ur den ur datorn. Den blir då en extern hårddisk, som du kan ansluta till din nuvarande dator.
Först måste du då ta reda på vilket gränssnitt hårddisken har, och det mest sannolika är SATA. Det finns hårddiskdockor och kabinett för SATA-diskar, och det finns också kabinett till parallell ATA om det skulle vara en sån. Googla och titta på bilder, så ser du skillnaden. den gamla standarden, parallell ATA, hade en massa stift i bakkanten på hårddisken, medan SATA inte har några stift, utan två kontakter, den ena för strömmen och den andra för data. De är av plast och har en liten vinkel i ena kanten.
Troligen kommer hårddisken att fungera direkt och du får ut alla dina bilder om du gör så.