Hur hittar jag word ?
Jag har köpt en ny dator med Windows 8 och fattar inte
ett smack. Är äldre och dålig på datorer.
Jag har lagt in Word och det är klart.
Efter många försök så får jag fram rutorna nere i hörnet
men hittar inte Word var jag än letar.
Jag är oerhört tacksam om någon kan beskriva för
någon som är en fullständig idiot när det gäller Windows 8.
Tusen tack på förhand !
Jag kör Win8 numera och jag hade samma problem som du (helt jäkla idiotiskt med Win8) så jag installerade startknapp.
Men prova gå in i "den här datorn" och skriv Word högst upp i adressfältet.
Du kan annars gå in på startmenyn, så finns det en nedåtpil längst ner till vänster. Om du klickar på den så kommer alla appar upp i mindre miniatyrer. Längst upp till höger kan du söka på "word", och då bör Word-programmet komma upp i sökresultatet.
Om du går in på Startsidan (Windows-ikonen i vä. nedre hörn)
Där börjar du sedan skriva Word, klicka ingenstans utan bara skriv det rakt ut så får du upp en sökruta till Höger där det kommer dyka upp om det är installerat rätt :)
När du sedan har det uppe i listen i nederkant så kan du Högerklicka på den och sedan "Fäst det här programmet i Aktivitetsfältet" så kommer det ligga på listen hela tiden sedan så du enkelt har en genväg
Lycka till!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tack snälla, skönt att det är fler som tycker likadant vad
gäller Windows 8. Med min förra dator, med annat program,
så fungerade allting som jag behövde men numera så
funkar allt lika med noll.
När jag har fått fram sidan med alla rutor så stå jag där
handfallen och undrar hur jag hittar "I den här datorn".
I vilken av rutorna går jag in då ?☺️
När jag sedan lyckats med detta, hur gör man för att
fixa det med att installera startknapp ?
Ber om ursäkt för att jag är så idiotisk när det gäller
detta program och jag är oerhört tacksam för din
hjälp !
#4 Det tar ett tag innan man lär sig Windows 8, tog mig flera veckor och jag höll på att bli galen :)
Jag är inte helt hundra på vilken motsvarithet "den här datorn" har i Windows 8 men om du är på ditt skrivbord och drar musen till höger kant (antingen får du från hö. övre hörn och nedåt eller hö. nedre kant och upp) så poppar det upp en list där som du kan hitta Kontrollpanelen, Datorinfo och lite mer smått och gott.
Jag tror att med den senaste uppdateringen (uppdateras manuellt) så ska Windows 8 likna windows 7 med startknapp så kolla först om du har senaste uppdateringen innan du installerar något program för det så kanske du slipper lägga tid på en installation som kanske rent av är onödig :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tusen tack för svaren, ska skriva ned och göra precis
som ni har skrivit.
Men jag har svårt för Windows 8 överhuvudtaget,
tidigare så fanns det ju ikoner för allt som man
behöver, och jag saknar söksidan som fanns vid
start och allt annat som fanns under detta, och
även på "nästa sida" där man också hittade det
man sökte. Undrar varför det är borttaget och var
man hittar det som fanns där.
Känner mig som en apa som sitter och river mig
i huvudet och fattar ingenting.
Tack, tack för hjälpen ! 🌺

Tanken med windows 8 är att man inte skall se alla program som man gjorde i tidigare OS (men det kommer tillbaka i nästa version av Windows för så många har klagat). Vad man skall göra är att använda sig av sökfunktionen. Gå till pnalen längst till höger (för musen långt ut till höger på skrämen). I den meny som nu dyker upp har du en sökfunktion. Skriv in hela eller delar av namnet på det progbram du vill starta - ex word, så skall det dyka upp och du kan starta programmet
Ännu ett tack, ni är fantastiska när det gäller ett
"pucko" som inte klarar av Windows 8.
Så HÄR trollar du fram start-menyn i Win8 (8.1).
Bästa hälsningar,
Bertil
Tack snälla Bertil, det ska jag genast testa !
#9 Tror inte alls att du är ett pucko!
Jag köpte ny dator i somras och blev då av en datorkunnig person varnad för Windows 8. Han sa att det har fått mycket klagomål och är svårt att använda, och rådde mig att välja en dator med Windows 7 istället. Det gjorde jag och trivs bra med, dvs den har båda, så man fick välja.
Kanske din nya dator är så också, CarolinaE? I så fall borde du kunna välja att använda Windows 7 istället.
Funderade på en sak angående Word.
För att få tillgång till det så måsta man väl ha Officepaketet? och det kostar ju pengar.
Annars så är det väl bara Wordpad som ingår i MS OS.
Personligen så använder jag Libre Office vilket är ett helt gratis och omfattande kontorspaket nästan i klass med MS Office.
Här nedan länk.
http://sv.libreoffice.org/
#7 VSK
Oj har du gått över till Win 8 (8.1) och hur gillar du det?
Kanske man (jag) skulle installera det, jag köpte ju det (Win 8 Pro) redan när det kom men har inte installerat det och nu med en helt ny skärm som jag köpte för ett para veckor sedan så skulle det kanske vara dags att testa det.
Bästa hälsningar,
Bertil
Bamse, jag har haft världens problem med 8.1
Först så skulle jag ju uppdatera på min bärbara, men när jag kommit ca 50-60% av installationen av 8.1 så frös datorn. Jag provade flera ggr, med olika arbetsminnen och SSD, men ingen skillnad alls.
Kollade om det kommit ny BIOS, men icke då
Så jag installerade det på min stationära och bytte licensen via MS (krångligt som faen).
Så när jag installerade startknappen i 8.1 så är det faktiskt ruskigt helt okej med 8.1 👍
Man kan säga att anledningen till 8.1 i stationära beror på en hdd-krasch (raid0). Hade jag inte fått den så hade jag fortsatt köra Win7 på både bärbara och stationära.
Har dock inte orkar installera om alla program än. -tar lite pö om pö när jag behöver de. Kör Photoshop 30-dagars samt Openoffice nu (väntar på serienr av chefen), så då installerade jag detta.
Använde ändå inte Office 2013 speciellt mkt kan man ju säga.
Det absolut första jag installerar vid en installation är senaste versionen av ESET NOD32 och ställer in det korrekt (hard) 👍
Nu väntar jag på 8.2 😃
13#
Man behöver inte köpa en hel kontorsvit som MS Office om man bara önskar använda sig av Word, det är helt onödigt då Word finns som en fristående programvara att köpa för omkring tusenlappen.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
@14 VSK
Tack för din information.
Jag vet ju sedan tidigare att du har varit lite emot Win8 och det var därför som jag undrade.
Som sagt var så köpte jag Win8 redan då när den kom ut och lade det på ett USB-minne men några dagar senare så beställde jag det även på DVD som MS skickade hem till mig.
Dock så installerade jag det dock aldrig då och det var dels för att min skärm låg snäppet under upplösningsmässigt för att kunna fästa apparna på skärmen.
Dels så var det också för att jag läste så mycket negativt på olika sajter om Win8.
Nu har jag en både bättre och större skärm så där ligger inte problemen utan mest för att jag fortfarande då och då läser en hel del negativt om Win 8 (8.1).
Dels så trivs jag också väldigt bra med Win7 men är inte på något sätt traditionalist utan älskar tekniska nya innovationer och vill alltid gå vidare i livet.
Om jag nu installerar mitt Win8 som då kommer att uppdateras till Win 8.1 så kommer jag att göra precis som du och installera Classic Shell så att jag hela tiden kan öppna i skrivbordsläge.
#15 deeman
Aha, det visst jag inte men det är ju bra att man kan få Word utan att behöva köpa hela paketet, tackar för info.
Det senaste MS Office paketet som jag hade var 2008 men numera så kör jag som sagt enbart med Libre vilket mer än väl räcker till för mina behov.
Det enda som jag nu för min del använder och har behov av är just textdokument men det är numera inte så ofta som jag skriver väldigt mycket.
Förr, då när jag hade Office 20008 så var jag i behov av både Excel och Access vilka jag numera inte har några behov av.
Dessotom så tyckte jag att det var kul att sitta och göra lite presentationer i PowerPoint.
Nåväl, som det ser ut just nu så klarar jag mig utmärkt med Libre men för de som har större behov så är som jag ser det MS Office fortfarande oslagbart och fint för de som vill ha enbart ett ordbehandlingsprogram att Word går att köpa separat.
Bästa hälsningar,
Bertil