Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1225 ggr
Zolas
0

IP-adressen bannlyst !!!!

Jag har ett par dagar haft ett mega-problem !  Är medlem i ett forum, (inte i fokus).  Tre gånger på två dagar har jag fått felbeskedet att mitt ip är bannlyst !  Jag har inte ens skrivit något, det enda är, att jag kikat in på forumet från min jobbdator, men det ska man väl kunna, och det är mitt ip, som det gäller. Inte jobbets.  Vad beror detta på, jag har förstått att det är något om spam, men jag har ju inte skrivit !!  Kan någon utifrån använda sig av min dator, hur kollar man i så fall?  Jag har ett mobilt bredband, är det osäkert på något vis?  Detta gäller enbart detta speciella forum, ingen annan stans. Konstigt.  Vet någon av er?

JimJ
0

Det är säkert någon inom samma IP-range som dig, som har lekt lite för mycket inne på forumet. Eftersom de flesta människar idag har dynamisk IP, alltså en automatiskt tilldelad IP-adress. Då är det enkelt att byta IP och sedan gå in och leka igen på sidan om man blivit blockerad. För att lösa det, blockerar man en hel IP-range.

Om du har ip 127.0.0.152 och han som leker, har IP 127.0.0.130 och om nätverks-administratören har blockerat en IP-range, alltså hela 127.0.0.*. Då är alla IP-nummer från 127.0.0.1 - 127.0.0.255 blockerade. :-)

Du kan prova skicka ett e-mail till forum-innehavaren och se om ni kan hitta på en lösning. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

izze
0

Mobilt bredband kan ju också fungera så att det blir routad till ett gemensamt IP tillsammans med andra, (gissar på 3g när du säger mobilt) Har dock inte använt mobilt själv men jag skulle tro att något liknande händer.

johan
1

Det är precis därför man ska vara så försiktig med att banna IP-adresser på forum. På iFokus gör vi bara det i yttersta nödfall. Man vet aldrig vem spärren drabbar i morgon liksom.

Mvh // Johan

Zolas
0

Jag har kontaktat foruminnehavaren, hon har blivit irriterad på mig, för hon har allt för mycket att göra för att krångla med detta. Har kontaktat 3, också, och av dem fått alla de IP-adresser som jag kommer att ha, så att de inte ska blockeras, nu fick jag ett svar av supporten, att de påstår att jag skrivit för många sidor på för kort tid!! Jag har knappast skrivit alls, eller att jag skulle ha någon "mask"Men inget annat ställe krånglar. Synd att det är ett trevligt forum annars.  Blir ledsen, faktiskt.

JimJ
0

Det var ett konstigt forum. De ska ju bara glädjes åt att någon tar sig tid och skriver mycket! Ett forum där man inte får skriva hur mycket som helst, det låter ju sjukt. :-)

Jag hoppas allting går bra för dig,

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Kaj
0

Jag skulle skorta forumet. Och då även meddela deras support om detta och att orsaken var deras ovilja att hjälpa till. dessutom som Jim skrev - klart man skall få skriva så mycket man vill. Står det något i deras forumregler att så inte får ske? annars har de ju "hittat" på en regel i efterhand. Verkar vara ett oseriöst forum tycker jag.

En sak - om de säger att du skrivit för mycket men du vet att du inte gjort det kan det bero på att du ju får olika IP adresser av din operatör lite då och då. Detta är normalt och då kan det ju hända tt någon annan hos din operatör fick ditt gamla ipnummer och att det är den (eller de) användaren som skrivit för mycket.

Zolas
0

Ja, det kan vara så, för ibland har jag inte ens varit hemma, utan det har kommit en felsida om banning, när jag gått in på datorn, när jag kommit hem.  Jag kan ju titta på forumet från jobbets dator, men…  Nu har jag nästan blivit utskälld av ett par personer bl.a foruminnehavaren, de vill ha det till att det är min dator, att jag måste omformatera den, men det tror jag inte faktiskt, detta händer varje natt, vid ettiden, samtidigt byts min Ip-adress ut. Börjar se ett mönster.  Men jag är som sagt ganska ny på datorer och detta klarar jag inte själv, så det blir väl inget annat än att lägga av forumet.  Tack alla ni som svarat så vänligt, det känns fint.  Jag tycker så illa om att bråka med människor, så jag mår riktigt dåligt av detta.

JimJ
0

Men även om det är så att andra människor har skrivit mycket, med din gammla IP-adress, så borde de gå efter användarna, inte efter IP-adresser.

Får jag fråga vad det är för forum Zolas? :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson