Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 977 ggr
JimJ
0

Skydda dig med AES

Det har tidigare funnits frågor här om hur man skyddar sina filer och fotografier på hårddisken. Jag har då berättat att det inte går att skydda dem. Men igentligen ljög jag bara. Det finns flera riktigt säkra sätt att skydda sina filer på. De sätten, är så säkra att inte ens den Amerikanska underättelse-tjänsten lyckas öppna filerna, även om de hade fysiskt tillgång till din dator.

Det finns krypterings-tekniker som är omöjliga att dekryptera. Det skulle kräva en super-dator och flera år av försök, innan man lyckas komma åt filerna. Säkert har ni hört talas om AES också? Det används av bland annat Amerikanska försvaret för att kryptera och skydda sina filer.

Många kommer nog inte ens på tanken, att prova kryptera sina filer då det kan låta avancerat och krångligt. Men igentligen är det så enkelt, att även min mormor skulle kunna klara utav det, utan några som helst problem.

TrueCrypt är ett enkelt gratis-program, som skapar en virtuel partition utav delar av din hårddisk som du själv får välja. Det finns en rad olika krypterings-metoder att välja på. Standard och mest säkra, skulle jag säga är AES med 256 bitars kryptering och ett långt slumpartat lösenord med blandade bokstäver och siffor i det. Råkar man dock tappa bort lösenordet, då kan man lika gärna slänga hårddisken på sopp-tippen. :-)

Filerna krypteras i real-tid och du behöver inte oroa dig för någonting mer. Det finns även 3th party program till TrueCrypt, som låter dig kryptera så gott som alla risk-fyllda filer i operativ-systemet. Men det är en mer avancerad och osäker väg.

Du kan läsa mer om AES och kryptering på TrueCrypt´s hemsida, där du även finner en länk för nedladdning utav programet. En nybörjar guide på några få enkla steg mot din första krypterade virtuela partition, hittar du här.

Egentligen är det ganska onödigt att använda sig utav en sådan stark kryptering, om det inte råkar vara så att man döljer hemligheter som skulle innebära ett hot mot riket. Men eftersom det är så pass enkelt att använda sig utav AES, ser jag ingen anledning till varför det skulle vara bättre med lägre krypterings-nivåer. :-)

Lycka till,

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Shilo
0

Hur är TrueCryp jämnfört med PGP..?

JimJ
0

Jag har använt PGP för flera år sedan, då det var det mest självklara program för kryptering. Men det var mycket långsamt och hade inte stöd för real-time krypteirng. Desutom chrassade det stup-i-kvarten. :-)

Självklart tror jag PGP räcker för att kryptera vanliga hemma-filer med. Men ändå är TrueCrypt enklare att använda. :-)

Men PGP finns väl inte längre? Jag har för mig att man slutade utveckla det?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Kaj
0

I windows Vista (och i kommande Windows 2008 server) så finns i vissa versioner en funktion som heter BitLocker som krypterar alla hårdiskar med stark kryptering. utan rätt lösenord komer du inte åt något även om datorn blir stulen och någon tar ut hårddisken och försöker knäcka den.

Dessvärre finns inte bitlcker i Home edition utan det krävs Ultimate (och möjligne business tror jag)

JimJ
0

BitLocker använder sig också av AES krypteirng. Synd bara att dom inte inför det i alla versioner som standard. :-)

izze
0

3# blir datorn snodd är det ju inte direkt "hårdisken" som lockar med tanke på att hårdiskarna går på runt 1000 spänn för 400 gig+ vilket är billigt i min menning. Däremot resten av delarna i datorn kostar ju rätt mycket, dom kan du ju inte skydda så dekryptering är ju värdelös för en svensson, så länge du inte sysslar med barnporr och vill slippa åka fast.. Gäller iof all nedladdning i dagens läge men men…

Kaj
0

#5 det är nog många med mig som har känslig information på sin dator som inte är hänförligt till barnporr eller olagligt nedladdad musik. Jag har alla mina lösenord, mina bankaffärer mm. Dessutom har jag egen firma med en massa mer eller mindre hemliga dokument som tillhör jobb jag gjort åt kunder där jag varit tvungen att skriva på en sekretessförbindelse.
Så nog är det viktigt att veta att ingen kan ta del av denna information om min dator kommer i fel händer alltid.

JimJ
0

En kryptering handlar inte bara om det. Om du får olovlig åtkomst till min dator och laddar ned en kännslig fil från mig, då är det näst intill möjligt för dig att se innehållet om den är krypterad.

För att polisen ska ha rätt att ta din dator, krävs det att du utfört ett brott som riskerar fängelse. Idag ger några nedtankade filmer, endast böter. Så man behöver inte vara orolig på den biten.

När det gäller barnporr och andra omännskliga brott, behöver polisen inte gå efter din hårddisk. Eftersom det ger straff med fängelse, får de tillgång till internet operatörerns loggar och via dem, få reda på vad du har haft för dig på internet.

Om du vägrar säga lösenordet till krypteringen, kommer du åka dit för att ha försvårat arbetet och du lär aldrig se din dator mer då den konskvenseras (stavas och heter det så?). Du kommer desutom åka dit riktigt ordentligt, eftersom du bedöms som icke-trovärdig i rätten.

Terrorister skulle dock ha ett stort behov utav en sådan här kryptering. Men jag tror de redan använder sig utav det. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

gurin
0

Konfiskeras antar jag att du menar.

mvh/gurin

JimJ
0

Ja, tack Gurin. Nu kommer jag dock glömma bort det lika lätt igen. Det är ett svårt ord, för mig iaf. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Shilo
0

#2:

Njae, men jag har PGP liggandes nånstans..