Återställa till fabriksnytt
Hej,
Nu har jag problem igen. Har fått en beg. dator av dottern. Det är en Vaio med Windows Vista Ultimate.
Det är så att det finns ju en massa nedladdade program, datorn är ju några år gammal, men fungerar bra, förutom att det finns en massa skit i den. Jag har kört antivirus och annat, men hjälper inte.
Jag skulle vilja återställa den så den blir som fabriksny och har surfat runt och läst och testat med Start recovery samt starta datorn och trycka F11, inget funkar.
Jag har inga skivor heller.
Nån som kan försöka hjälpa/tipsa mig?

Vänd på dator och kolla vad den heter i verkligheten, gå sen till tillverkarens sida och kolla hur du gör en factory reset.
ftp://ftp.vaio-link.com/pub/Manuals/RecoTS/2007Q3_RT_EN.pdf
Läs och gå till sida 36 0och 37!
F10 står det i manualen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
OK tack!
Funkade inte heller… 🤪
Testa med att köra genom datorn med Malware Bytes. Det kanske hittar något om du inte löser detta med fabriksåterställning.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Som sagt vad kolla på etiketten vad datorn heter med Nr och allt, kolla sen om det är original OS, det står på en annan etikett.
OK beem börjar med det.
Zepp har kollat upp det och jag vet att OS är original. Googlar som sjutton och har hittat annan bruksanvisning nu, som säger att jag ska trycka på ASSIST knappen… Var sitter den?
När jag googlade och kollade bilder så fanns det en knapp som heter så, men en sån har inte jag. Datorn är ju några år….
Men kan man ha Malware bytes när man har Superantispyware samt Avast?
Eller spelar det ingen roll bara man inte kör dom samtidigt?

#8 Jo jag såg det, men som sagt finns ingen sån på min…

Som sagt vad ta reda på vad din dator heter exakt!
Ja jag tror jag har gjort det, skrivit ner alla ord + siffror 🙂
Har googlat också på datorns namn (hela) men hittills inte hittat nåt bra, bara massa tjat om ASSIST-knappen som jag inte har och inte vet vad jag ska använda/göra istället.

Har du skrivit in det här?
Det är föresten bättre du skriver vad den heter!
Vet inte om den är för gammal, för jag hittar inte modellen inne på Sony 😕
Är det lättare eller svårare att formatera om hårddisken?
Tack för hjälpen hittills alla 🙂

Vad står det på etiketten?
Klart att den inte är för gammal kollade du i min länk hur man hittar artikelnumret?
Nja vet inte, det fanns nån etikett med bara en massa siffror på, men annars skrev jag ner Sony Vaio PCG-3B1M och så stog det Duo CPU och siffror…
Fota etiketten och lägg in här kanske någon kan hjälpa dig.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Mnja, det finns ett artikelnummer!
Fast pga ålder så är vissa siffror osv lite svåra att se…
Zepp: Fast jag gick in på Sonys hemsida du länkade till men min modell fanns inte med…?

Det är därför jag tror att det namnet är fejk.
Utan den heter egentligen något annat.. men fått en egen beteckning för leverans till någon butikskedja, så du alldrig kan jämföra med någon annan butikskedja.
Går man in i kontollpanelen och kikar på System så står det där vad den heter.
Inte min ålder men datorns 😉