Datorn iFokus

Datorn

Etikettoperativsystem
Läst 2762 ggr
_Fisken
2014-01-18 21:17
0

Köpa Chrome Book?

Min sambo har tagit över min dator. Hon äger den tycker hon. Hmm….hon kör Skype och kollar TV via browsern. Kan man köpa henne en Chrome Book? Hon installerar ju inga windowsspel eller annat jox. Kör allt via Internet. (vi anv. Google i det mesta måste jag säga…)

Har nån av Er erfarenhet av Chrome Book?

Not: Skype är ju ett windowsprogram kom jag på….hmmm….

Zepp
2014-01-18 21:26
0

Då blir det du som får överta Chromebooken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[kissidor]
2014-01-18 21:30
0

nej det stämmer att skype inte finns för chromebook än så länge i alla fall: https://support.google.com/chromebook/answer/3217430?hl=sv&ref_topic=2586003

annars hade det väl varit ett bra alternativ 🙂. men vad tror du om en surfplatta helt enkelt då? jag har visserligen en dator också, men allt det du beskriver att hon gör från datorn gör jag hellre från min surfplatta

_Fisken
2014-01-18 21:33
0

Ja, har en Nexus 10 men wifi:n och/eller grafikprocessorn är sämre än en "skarp" Laptop…..så hon gillar inte plattan riktigt då Skype/TV återges inte så bra som Laptoppen.

Har funderat också på en liten enklare Laptop från "billigadatorer.se" och sen installera Linux på den. Eller köra på som den är….

[kissidor]
2014-01-18 21:53
0

ok, ja nexus 10 är ju en synnerligen skaplig platta, så tycker hon inte den är bra nog är det ju ingen idé att fundera vidare på det spåret

_Fisken
2014-01-18 22:03
0

Ja, bilden på en Nexus 10 är ypperlig. Speciellt typ vid SVT Play etc. men jag tror det är hennes TV-kanal som visas via Google Chrome (på plattan) som har ett sämre plugin.

Zepp
2014-01-19 17:05
0

Varför vill man köpa något som man inte kan konfigurera som man själv vill?

Du kanske vill att din sambo nyttjar den men som sagt vad det lär bli du som får hålla till godo med den om hon är van vid att ställa in/ladda ner det hon vill ha!

Hela iden med Chromebook är förfelad.. det e därför ingen köper den!

Man köper den bara till andra.. själv köper man en riktig dator!

_Fisken
2014-01-19 17:38
0

Vi som är nördar kan köpa datorer som man kan leka med. Givetvis. Har börjat spåra in på Linux nu. Kul. 

Nej, min sambo laddar inte ner nåt.  Hon tillhör det klientel som anv. funktionerna hos datorn. I detta fall video/media. Mina döttrar använder datorer till "Office-jobb".  Vissa går på gymnasiet nu och jag har sedan de var 8 år tjatat på att de ska använda Google Drives Doc och Sheets vid skolarbetet. Det har de faktiskt anammat. Kul. (Jag får länkar nu via mail…) DE klarar sig med en Chromebook vid skolarbetet.

(Sen vill de spela SIMS och då talar vi om helt andra grejer)

Zepp
2014-01-19 18:23
0

Vilket gör att man behöver en Chromebook och en PC.. så varför inte köpa en PC direkt?

_Fisken
2014-01-19 19:07
0

För att en PC komplicerar mer. Mer som kan krångla. Jmf enkel och avancerad miniräknare. Tänk vad jag ofta velat att det skulle finnas ett reglage (slider) i Win-OS där man kunde ställa ner komplexiteten hos gränssnittet och menyer. Mina systrar blir förvirrade av alla "möjligheter" och finesser. Dessutom är C-book billig. Typ 1500kr.

deeman
2014-01-19 20:14
0

Grejen är den att man behöver INTE en Chromebook för att använda sig av Google Drives Doc och Sheets. Du har samma möjlighet att använda Google Drive, Docs och Sheets med en "riktigt" dator.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

[kissidor]
2014-01-19 20:48
0

#10 det är TS mycket väl medveten om - det framgår om inte annat av att han tjatat på sina döttrar som nu går i gymnasiet om det sen de var 8 🙂

deeman
2014-01-19 22:34
0

Frågan som ställs av TS är ju om han kan köpa sin sambo en Chromebook men det är Fisken #7 som nämnde sina döttrar.

[kissidor]
2014-01-19 23:08
0

🤔 men _Fisken är ju TS - eller missförstår jag dig deeman?

deeman
2014-01-19 23:15
0

Aha det var nog jag som misstog mig på sätt och viss.
Avseendet ovan var dock att jag svara på #7

;-)

_Fisken
2014-01-20 21:03
0

TS är inte _Fisken. :-) 
Vi diskuterade om jag kunde köpa en Chromebook eller inte till min sambo. Jag kom på själv att jag inte kunde det då Skype inte kan installeras på en sån. 
Sen började vi diskutera datorer rent allmänt och jag påstod att "rätt dator till rätt användare". Det är sant att en normal dator kan användas till på precis samma sätt som en Chromebook. MEN där är jag lite tveksam till om användaren verkligen behöver en godispåse full med godis alltid. Jag stöter på det dilemmat när mina systrar gråtandes säger att PICASA inte kan exportera till Facebook nåt mer….då tänker jag att de lekar med saker de inte kan behärska. Där hade det varit bra med en Chromebook. "Driften framför allt". 
OM Windows hade haft en komplexitets-slider med en skala 1-3 där jag kunde ställa in detaljrikedomen på systemet för användaren så hade Win varit bra i många lägen. Nu finns inte den och jag funderar mer åt Chromebook för barn och systrar. Dels priset, dels är den "lagom" komplex.

Zepp
2014-01-20 21:13
0

Jag förstår din fråga generellt.. för förr ställde jag in alla datorer på jobbet så att användarna inte kunde göra några förändringar alls.. och då uppstod heller alldrig några problem!

Sen fick vi en ny VD som vill att alla skall sköta allt själv.. och då får de inget annat än problem.. men jag slipper att ta i det.. de får vänta tills vår dyra IT konsult behagar dyka upp!

Oandra sidan så har jag ställt att Antivirus skall radera alla hot direkt, utan att meddela användaren.. så de får vänta tills konsulten dyker upp!!

Och märk väl att det folk vill ha möjlighet att göra är att instalera Spotify och liknande.. dvs de är främst intresserade av sådant som inte har med jobbet att göra!

_Fisken
2014-01-20 22:27
0

Spotify och annat. Helt sant! Därför ersatte vår VD 90% av pc-datorerna med tunna klienter. IT avdelningen behövde inte nyanställa mer. Det har blivit enormt mycket uppstyrt nu. Sötebrödsdagarna är förbi.
Däremot tror jag faktiskt på Chromebook (eller what ever) där användaren har bara det de behöver för att utföra en specifik uppgift. Mail, online-office, lagring i molnet….Då behöver vi bara bekymra oss om webläsaren och ev. plugin. Det blir en slimmad dator som passar för ändamålet.

Lite off-topic. Har du märkt av om datorerna blir hetare desto mer det installeras på dem (minnesresistenta program)? Några år gamla laptops kan ju fläkten gå kontinuerligt på. När de är nya så är de relativt svala. 
Iofs borde ju datorn bli varmare desto mer processer de måste driva…

(Fråga inte om jag dammsugit ur dem…det har jag)

Zepp
2014-01-20 23:01
0

De blir hetare med åldern.. så är det bara.. man kan plocka bort kylflänsen och applicera ny kylpasta.. men så långt har jag alldrig gått!

Men.. annars så är den utökade säkerheten en faktor som gör att processorn belastas mera.. gäller både Windows och AV!

Dvs numera håller både Windows och AV-system reda på alla processer och checkar så att inget otillbörligt händer!

[kissidor]
2014-01-21 07:52
2

hm hm, #16 och #17 - det må så vara att det skulle installeras en massa spotify av många om möjligheten fanns. men för mig och mina kollegor får ett så hårt låst system konsekvenser för våra arbetsuppgifter. jag har tex varit tvungen att sköta vissa (visserligen sällan men dock förekommande) arbetsuppgifter hemma på kvällarna från min egen dator för att inställningar eller brist på mjukvara förhindrar mig att göra det från jobbets. (sen jag fick tipset om att köra chrome som portable app så kan jag åtminstone söka information obehindrat - vilket varit mindre roligt att försöka göra i ie8(!) som alltfler webbsidor inte stöder, och som vi blir sittande med minst ett halvår till.)

_Fisken
2014-01-21 14:34
0

Kissidor. Jag känner till begränsningarna. Samma här. Men grejen är att 90% av oss på företaget läser bara aftonbladet på internet medan 10% kräver full access till datorn och tjänster som finns. Här skiter det sig för IT är fokuserad på de 90% och vi blir styrmoderligt hanterade. Jag har föreslagit att FoU skulle ha ett eget nät med egen IT-policy där ex.vis molntjänster är tillåtna. Givetvis ansvarsfullt hanterat.

[kissidor]
2014-01-21 14:46
0

ja det kunde vara nåt, för visst har de rätt gällande många av användarna - att de varken behöver eller bör ha mer rättigheter 🙂

deeman
2014-01-22 00:20
0

Fatal1ty är bra lurar, men titta på lurar med 5.1 eller 7.1 system för bästa möjliga upplevelse i spelsammanhang. Drar du på dig dessa lurar http://www.inet.se/produkt/6102175/gamdias-eros-7-1-gaming-headset-usb och lirar något skräcklir så blir du vettskrämd ;-)