Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 995 ggr
AktieTrader
0

Nätverk och dos

Om man har en WimXp dator som man delar ut en disk elle mapp på och har en dator med dos (w98 där w98 inte startas) och man vill komma åt den utdelade mappen som en enhet i dosprogram.

Hur gör man så att dosdatorn mappar upp den utdelade mappen?

tillalex
0

net use K: \\datornamn\mapp

har jag för mig

charlie
0

Först av allt använd alltid cmd kommando tolken, tryck fönster-r och skriv sedan 'cmd'

Ifall du enbart vill starta ett progam så kan du skriva:

\\[Datornamn]\[Mappnamn\Foo\bar\zap.exe

Annars så kan du mappa upp katalogen som en device:

net use [device (ex K)] \\[Datornamn]\[Mappnamn]

---

mans
0

Först måste man få nätverket att funka i DOS och det har jag aldrig lyckats med. Man måste väl ha nån slags klient/driver för att kunna prata Netbios i DOS?

AktieTrader
0

Tack så mycket. Jag får testa. Det är så att vi har en dator med styrprogram i dos till en maskin. Nu springer dom med disketter mellan cad-datorn och produktionen. Med nätverk så hade det bättre med nätverk.

Pizza_DUDE
0

Om ni söker på google, typ efter "network boot disk" eller nåt i den stilen, så kan ni hitta bootdiskar till DOS för att få igång nätverkskortet som sitter i datorn.. Jag använder det själv till en gammal dator, och efter att ha kopierat in allt som fanns på bootdisken till datorn, och filat och polerat startfilerna en del, så har jag nu ett startalternativ att få igång nätverket så att jag kan kopiera filer till/från den.. Smidigt.. :)

AktieTrader
0

Tyvärr gick det inte. Styrprogrammet behöver så mycket minne att det minnet som nätverksanslutningen tar gör att styrprogrammet inte kan starta.