Windows 7 eller Windows 8
Hej.
Min gamla stationär dator håller på att ge upp.
I den är det Windows XP pro.
Är ute efter en bärbar dator..
Jag har en del program som jag helst vill behålla och kunna jobba med även i den nya datorn.
Vilket operativsystem klarar program som fungerar i XP?
Windows 7 eller Windows 8?
Utan att ha testat skulle jag säga win 7, där kan man dessutom tvinga programmen att köras i XP-läge. De flesta borde funka utan det.
Win 8 verkar vara ganska förvirrande, nytt utseende osv. Men jag har bara lekt med det virtuellt, så jag kan inte så mycket om det.
Det går att använda kompatibilitetsvyn i Windows 8
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Taurus jag gjorde nyligen ett datorbyte som dig från XP. Jag köpte win7 dock inte av programorsaker utan för att det jag läst hittills så verkar win8 vara mer krånglig, men jag antar att det är en vanesak.
Men ett tips. Har du laddat hem program från nätet, spelar ingen roll vilken sorts program, så spar exe filen till de programmen. För jag upptäckte två saker när jag skulle ladda hem program att endera så finns dom inte ens längre att få tag i.
Men det som var mest irriterande var att mitt antivirusprogram varnade så mycket. Nu vet jag inte om alla varningar var verkliga hot, men många varningar gällde adware program. Jag vet inte om du läst tex här på den här sajten om blåmarkerade länkar i texter och jag antar att det var den sortens program mitt antivirus varnade för.
Så spar för säkerhets skull exe filer till de program du laddat hem. Så kan du ev installera från de om du råkar ut för samma som jag.
.
Jag har programmen på cd-skivor. 🙂
Vill helst behålla dom då jag har använt dom i många år…
Då hoppas jag att du får dom att fungera på nya datorn oavsett om det blir 7 eller 8.
.
#3 jag håller inte med angående att spara program filer exe.filer
oftast så finns det olika filer till olika versioner av Windows och det är viktigt att man kollar sånt
T.S är det gamla program du vill använda när du har Windows 7 så är bästa tipset att gå in på tillverkarens hemsida och under support kolla om det finns version för Windows 7
sen XP läget nja det där funkar ibland och ibland inte så det kan man inte förutsätta att det ska fungera

Det är inte så stor skillnad på Win 8 och Win 7 i detta avseende. Win 8 är i många avseenden Win7 men med det nya grafiska utseendet. Skillnader ligger mycket på säkerhet och så.
Dock skall du inte köpa Win 8 RT (som i typ Microsofts egen Surface) för den stödjer inte att man installerar program själva utan man är hänvisad till de redan installerade samt de från Micrsofts appstore.
Det skall således vara en fullskalig version av Win8 vilket brukar vara standard i alla bärbara datorer.
Att inte gå till Win 8 pga det nya gränssnittet är ju egentligen en fråga om när man vill ta det steget. Jag gillar visserligen inte Microsofts sätt att försöka efterlikna Android och Apples gränssnitt (MS är riktigt dålig efterapning med dålig funktionalitet på apparna) men jag tror att Microsoft satsat för mycket i detta nya gränssnitt för att man skall kunna färvänta sig att det äldre Win7 och tidigare kommer tillbaka. Så någon gång måste man nog ta steget.
Däremot så går det att ställa in så man får det klassiska skrivbordet med programikoner såsom tidigare. Är bara att trycka på Windows knappen och välja vilket läge man vill ha.
#7 Tack så mycket för informationen. Då vet jag vad jag inte ska köpa. :)

Väldigt få program från tredjepart för XP fungerar i varesig W7 eller W8!
Så om man köper Pro som har en virituell XP-klon att ladda ner, så bör man ladda upp med gratis nervmedecin!
Sen så.. W8 bör man undvika.. och vänta på nya servicpacks eller köra W7 i stället!
W8 blev den flopp som alla förväntade sig.. och har gjort att datorförsälningen sjunkit drastiskt.. däremot så tror jag att det fungerar hyfsat för surfplattor, dvs enklare datorer!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vill du göra om skrivbordet i Win8 med den klassiska startmenyn så kan du enkelt göra det så HÄR och då kan de få den som i Win7 eller XP vilket du själv vill.
Själv så kör jag med Win7 men har dock köpt ett Win8 som jag har både på ett USB-minne samt på DVD skiva.
Har dock inte installerat det och vet inte heller riktigt kanske varför jag köpte det men nu har jag det i varje fall om jag nu skulle få ett ryck att installera det.
Bästa hälsningar,
Bertil
#9 Är faktiskt lite tveksam att köpa en dator med W8 efter allt man har läst om det operativsystemet.
Följdfråga
Då vi har husvagnen uppställd vintersäsong och har gratis wifi där vi står så funderar jag….fungerar det att koppla upp sig från alla bärbara datorer eller måste det finnas wifi i den? Ser att det finns några få bärbara datorer som det finns wifi i.

WIFI är trådlöst WLAN!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#13 TACK! :)
Det blev den här.
http://www.siba.se/product/15443390/lenovo-g505-a6-5200-16g?ref=section