Olaglig licensenyckel
En kompis har en ny dator. Den är inte 100% laglig.
På burken, sitter en klister-lapp med license-nyckel för Windows XP Pro. Men den går inte att använda. Windows säger att man måste ringa in och aktivera den.
Vågar han göra det?
Är det en telefonist han får prata med? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Han får väl spela dum, om han vill försöka…. Jag hade också en Xp som inte var rumsren förut. MEn jag lessnade på den där trista förmaningen jag jämt fick och möjligheten att uppdatera gickinte längre. Sedan så skall man uppge vem men har köpt datorn eller rättare sagt programmet ifrån. Och han ska inte tro, att han kan få den lagliggjord gratis. Så hälsa honom, att han hellre köper sig en laglig om han inte är jätteduktig, för det går att krypa och fixa det,men fråga mig inte hur…..HAr en kompis, som fick fram en nyckel på nåt mysko sätt till sin….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Varför ska han aktivera den? Om han kan tänka sig att fortsätta på det olagliga spåret finns det massor av lösningar.

när det gäller Microsoft så är det mycket enklare att vara pirat än att hålla på med en massa aktiveringar, uppdateringar och annan skit.
Service pack 3 finns bla att få tag på om man e pirat och inte vill installera hundratals uppdateringar från Windows update
den versionen som han har är högst troligt laglig det e så att om en licensnycket ligger för länge så måste man ringa in till microsoft och aktivera/uppdatera den först får man prata med en härlig telefonsvarare som fattar ungefär lika mycket av vad man säger som röststyrningen i vista och om man inte löser det så så kopplas man vidare till en telefonist som ofta bryter kraftigt på nått utlänskt språk så man hör knappt vad (hon) säger, så säger man att man har haft ennu en Hdd krach och har installerat om windows
och så säger hon nått nummer som man ska skriva in i nån ruta och sen är det färdigt.
efter det är det bara att vänta på att datorn ska kracha igen och man måste göra om det

Annars kan han ju prova Ubuntu…det är lagligt och kostar inget…

#4 ja och med Beryl så kan man ju få det riktigt snyggt med
#1: Jag ska be honom prova ringa Microsoft och se om han får till det. :-)
#2: Problemet är att man oftast får vänta några dagar eller veckor, på en patch för att få hem de nya updateringarna från Windows Update. Han vill att allting ska ske manuellt med så lite strul som möjligt.
#3: Datorn är inte laglig. Den är stulen, liksom licensenyckeln.
Service Pack 3 har jag redan installerat, men det är ju ingen officiel version. Det är bara en pack av alla nya updateringar, ihoppsatta utav WinBeta.
Jag ska be honom ringa Microsoft och berätta om han löste det. :-)
#4: Han använder Gentoo på sin vanliga burk och kör redan Compiz (En tamare version utav Beryl). Dock behöver han tillgång till vissa program som endast finns tillgänlig för Windows och som inte fungerar bra nog med en emulator.
Tack för era svar iaf. Ska som sagt, be honom ringa Microsoft imorgon och se om det löste sig. I annat fall, får han väl köpa en XP Pro license. De kostar ju inte så mycket idag. :-)
- Jim
#6 Om ni letar lite finns det bra crack för XP där det inte ens märks att det är en crackad version. Allt funkar, inklusive WGA. Sök t.ex på WGA på Piratebay.
Nja, den cracken finns redan installerat. Men det finns ändå vissa updateringar som inte fungerar att ladda ned med den. Desutom kommer nästa patch av Microsoft, att tvinga bort WGA-cracken och man måste då vänta på att någon lyckas cracka om den. Det brukar ta några dagar eller en vecka. :-)

Nyckel är en sk OEM-Nyckel den är bunden till hårdvaran och måste låsas upp om det tex sitter ett annat moderkort. Det bästa är att du anmäler din kompis till Polisen :)
#9: Fast ingen hårdvara är ändrad. Allting är som det var från början. Bara Windows som har installerats om. :-)
Men jag ringer nog polisen och hör med dom om de har någon lösning på problemet. Det verkar enklare än att ringa Microsoft. :-)
Ringde Microsoft nu. Man fick tala med en Svensk telefonsvarare som skulle sköta detta automatiskt. Samtalet var helt anonymt enligt dem själva.
Allt gick jätte-bra, ända tills man var tvungen att svara på några frågor. När frågan kom om hur många datorer jag hade Windows XP på, svarade jag självklart 2. Men då blev jag bort-kopplad eftersom just denna nyckel, endast fick användas på 1 dator. Men det var ju inte riktigt det jag svarade på, jag menade ju att vi har två datorer med OLIKA license-nycklar. Nu har dom bannat mitt installations ID och vill att jag pratar med en operatör. Det vågar jag inte. :-)
- Jim
Haha, nu gick det. Jag tog mig mod att prata med en personal på Microsoft som fixade allting. Det var ju inte svårt. :-)
- Jim

Så det var inte dn ko0mpis dator då? :)
Tanka bara hem en färdig "crackad" version. Allt så mycket lättare allt funkar direkt. Kan rekomdera "Vista" versionen med detta (64 bitars) har övergett 32 bitars crash windows. So far so good 0 crasher i 64 bit.
#13: Shyy! :-)