Datorn iFokus

Datorn

Etikettvarningar
Läst 1274 ggr
gigytffyvbk
0

ritbord till datorn

tänkte införskaffa mig ett ritbord eller vad det heter till min dator i stället för en mus, jag undrar går det lättare att styra, måla i datorn m.m med ett ritbord elelr blir det svårare ?

johan
0

Jag tror att folket inne på Bildredigering är hejare på sådana här frågor.

Mvh // Johan

Niklas
0

Där har det diskuterats flera gånger. Jag har ett Wacom Bamboo. Det är ganska olikt att jobba med mus, men jag gillar det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

supermoccine
0

Jag har en wacom intuos 3 A5. Jag älskar den! Det är väl nästan nödvändigt att ha ett ritbräde om man ska rita/måla i datorn. Det tar ett tag att komma in i det, men sedan kan det till och med vara lättare än att rita på papper. Jag har inte kommit dit riktigt än dock ^^ Använder väl egentligen bara pennan när jag ritar/målar/animerar och ibland när jag VJ:ar, så inte så mycket till vanlig navigering.

Om du ska ha ritbrädet till att måla och så är det ofta önskvärt att ha ett med tryckkänslighet. Wacom är ju de största på området, men det finns nog andra som gott nog kan konkurrera med dem nuförtiden. Dock har de ett patent på en teknik som gör att man slipper ha batteri i pennan, så jag tror de är ensamma om det.