Info och råd om browser hijacker
Min mor har jämt nya "browser hijacker virus". Att ta bort dessa tar väldigt mycket tid och det är jag som åker på detta förstås. Det är inte lätt och jag är aldrig säker på att jag får bort dem helt då hon har en dator jag är ovan vid och massa program som jag inte känner till (och många program vet hon inte själv vad de är till, men av tidigare erfarenhet betyder det inte att de inte behövs i datorn… lol - jag har tidigare rensat hennes datorer och slängt ut allt och sen blev det nya problem pga det… lol).
Vad jag inte begriper är hur tusan hon jämt får nya…
Nu oroar jag mig för att det kommer att förstöra hennes dator. Jag upptäckte nämligen nya saker igår (ränder på skärmen och även skärmstörningar), som givetvis försvann när jag rensade bort program, tillägg och Malwares.
Så jag undrar om det finns någon tråd eller artikel här (gärna svenska) som jag kan länka henne till så att hon kan läsa hur man ska betee sig på nätet utan att drabbas av detta.
Grodan tyvärr så finns det ingen sida på svenska vad jag vet. Och dessa hijackers ändrar sig hela tiden.
Det du kan göra på din mors dator. Gå in på inställningarna i antivirusprogrammet hon har och titta om du hittar inställning för PUP:s-- oönskade program. För dessa hijackers hör till kategorin PUP:S Om antivirusprogrammet är på svenska bör det stå nåt i stil med upptäck PUP:S eller upptäck oönskade program. Om det är på engelska så bör det stå nåt i stil med detect PUP:s eller detect unwanted programs.
Frågan hur hon får nya, finns inget enkelt svar av samma orsak som första att dessa ändrar på sig. Men som regel får man med när man laddar hem program och då främst gratisprogram. Men man kan tydligen även få in dessa när man får uppdateringar till program och då troligen gratisprogrammen.
Sen är frågan också om hur hon gör med mail. Klickar hon på länkar och bifogade filer i mail så finns risken att hon får in det den vägen för tyvärr så kan man idag inte vara säker på att den som står som avsändare är den som faktiskt skickat för avsändaren kan ha fått in skit i sin dator som sen skickat ut mail till de i adressboken.
Risken finns även att man kan få in det genom att installera tillägg/addons. För det är inte så länge sen det blev känt att spammare hade köpt kända tillägg/addons och då lagt in annat.
Sen om hon laddar hem program så ska hon undvika samlade nedladdningssidor såsom cnet och softonic finns ett par till, men kommer inte ihåg vad de heter. För nedladdningssidorna lägger med egna extra program. Vill hon ladda hem program så ska hon leta reda på programmets egen hemsida. Hon kan troligen få i alla fall, men risken minskar.
När/om hon laddar hem program så ska hon följa hela processen för i många så finns en ruta ibockad om extra program och den ska hon ta bort.
Det är det jag kan komma på vad du kan göra och försöka få din mamma att göra.
.
Har hennes dator uppdaterat drivrutinerna? Uppkommer störningarna enbart när man ser skrivbordet? För att utesluta vad problemen egentligen kommer ifrån och inte skärmen det är fel på så kan man testa en annan. Det är också bra om ni kan damma av datorn och kolla så grafikkortet sitter dom det ska.
Det är också viktigt att hon inte öppnar länkar i mail som hon inte vet vart dom kommer ifrån, likadant med osäkra webbsidor. Något hon kan testa är att köra Glary Utilities 4 med jämna mellanrum, t.e.x en gång i veckan. Det kanske är läge att höra vilka sidor hon surfar på med tanke på att hon får detta för jämt.
#1 Tack för bra svar. Ska genast kolla det där med PUP
#2 Det är en laptop - dammar man av lappisar? Glary Ut. 👍bra tips tack!

Se till att hon inte är inloggad med adminrätt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Skaffa typ avast premium, den borde stoppa allting sådant:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking