Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1274 ggr
rumpino
2007-06-13 21:22
0

Trådlöst internet?

har till slut kommit fram till att jag ska fixa trådlöst internet. orsaken till att jag ej gjort det tidigare bottnar i en rädsla för nätverk o sånt, det är som en ny värld/språk för mej o jag är livrädd.  har dock sett att flera av mina vänner fixat detta, så varför skulle inte jag också klara av det?  =)  

har surfat runt lite o kikat .. när jag kollade in på webhallen blev jag lite konfunderad, är det inte bara en router jag behöver? (har en bärbar dator med wlan) jag vill koppla nått till modemet så jag kan surfa trådlöst. här fanns det accesspunkter, gateways .. men inga routers?

minns dock att zpookey nämnt linksys som ett bra märke så jag sökte på det på pricerunner o fick en massa träffar. här fanns det bredbandsrouters 

frågan är bara vad jag ska ha?  

mina önskemål/krav är egentligen bara två, enkelt/användarvänligt och stabilt … jag har så mkt datorrelaterade problem redan att jag inte önskar mej flera  =)  det ska gärna gå fort också. har sett att det finns 108mb o 54mb grejjer (?) den snabbare varianten vill jag gärna ha. uppfylls dessa två (tre) krav så är jag mkt nöjd, priset är inte det viktigaste. har sett att det spänner från ett par hundra upp till ett par tusen kronor … det övre intervallet känns iof sig lite onödigt?

fann ett mkt billigt märke vid namn tp-link, någon som har erfarenhet av detta?  

råd/tips/förslag mottages mer än gärna och mycket tacksamt!

Cartman
2007-06-13 22:39
0

Kör sedan 1.5 år en LINKSYS WRT54GS (efter Zpookey-tips) hemma och i stugan utan problem.  Fördelar är öppen källkod och att det finns en massa tweaks som t ex gör routern till en Point to Point Bridge om du skulle vara intresserad av detta. 695 kr inkl moms på Dustin. Egentligen no brainer men fråga mig om du stöter på problem.

rumpino
2007-06-13 23:23
0

tackar cartman! men vad jag förstår går den 'bara' i 54mb/s? inte för jag behöver mer idag .. men jag tänker framöver .. tex 100mb bredband är ju inte ovanligt, trist o sitta med en router som inte klarar det då.

denna köpte en kompis till mej. han sa att det var bra med usb grej om man ville ansluta extern hårddisk. lite udda märke bara .. visste inte att de syssla med sånt

Cartman
2007-06-14 00:05
0

Nja, Speedboostern medger 125 Mbps men då krävs att alla delar i ditt system klarar detta. Som t ex kortet i din bärbara. Skulle inte bry mig så mkt om detta, 54 räcker långt om du är ensam. Viktigare är tillförlitligheten och i fallet WRT54GS så är denna extremt manipulerbar vilket innebär att du får svårt att inte hitta hjälp om du behöver.

rumpino
2007-06-14 00:38
0

det är ett "Intel(R) PRO/1000 PL Network Connection" … ingen aning om det klarar de farterna? 

vad är speedbooster?

tack igen för att du svarar

Cartman
2007-06-14 01:26
0

Speedboostern är funktionen som medger högre hastigheter vid kompabilitet med övrig utrustning. Vad ditt kort klarar får du kolla upp själv.

johan
2007-06-14 02:23
0

Om du vill vara säker på att få snabb hastighet utan att ha router och nätverkskort från samma tillverkare ska du titta efter routrar som stöder 801.11n (utöver det vanliga a/b och g).

Jag är osäker på om "n" verkligen blivit en fast standard än, men det finns gott om routers som kallas "pre-n" som stöder den föreslagna standarden, men det finns ju då viss risk att dessa ändras.

Jag har en Netgear som stöder "pre-n" och har dessutom gigabit-hastighet på trådbundet. Nu stöder ju inte min bärbara dator n-standarden, så egentligen har jag inte så mycket nytta av det, men jag gillar att ha gigabit-hastighet på det trådbundna.

Mycket nöjd med Netgear också för övrigt. Väldigt enkel att sätta upp och göra säker.

Mvh // Johan

Cartman
2007-06-14 02:37
0

Tja, jag har spenderat 6600 spänn på WG 302, WG102, ANT24D18 och ACC-10314-04 från Netgear inför sommaren så det vill till att det funkar.

Zpookey
2007-06-17 04:48
0

Bäst att bryta in och lägga mig i känner jag ;)

Denna har jag installerat hos många företag och den skjutsar iväg trådlöst i upp till 300Mbit…klockren produkt och det finns pci-kort till pc och pcmcia-kort till laptops.

Testade denna i fabriksmiljö med ett avstånd på 60 meter och stora industrisvarvar i vägen….på 60 meter med en massa metallmaskiner modell stoooora så var där 24 mbit kvar…mycket bra.

Märke? Linksys givetvis ;)

rumpino
2007-06-17 13:45
0

oj. det såg ut o vara en stor router?  =)

det var mkt förvirrande detta .. ju mer jag surfar desto mer förvirrad blir jag. kom på en grej till … går det bra o spela med trådlöst? jag läste nånstans att onlinespelande kan gå sämre?

blev lite sugen på denna netgear när jag läste recensionerna just pga spelgrejjen han nämner … plus att den går i högre hastigheter än linksys.

usch, jag är helsnurrig. bäst vore om nån bara gav mej en  =)

Zpookey
2007-06-17 19:08
0

Onlinespel över trådlöst får ALLTID sämre pingtider….detta beror i stor del på krypteringar etc.
Men 108Mbit är bara en fejkhastighet….det är en dubblad 54mbit som är gjord lite annorlunda….du kan aldrig få ut 108 mbit trådlöst på den routern.

Hawknestgrove
2007-06-17 23:15
0

Knäppa Gunilla frågar igen…. Kan jag, när och om jag får tag i en lappetoppe och kopplar ihop alltihopa med routern, köra både min fasta dator och lappetoppen  med samma bredbandsabbonnemang? Annars så faller ju hela grejen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Zpookey
2007-06-17 23:36
0

Ja det kan du.
Du kan koppla ihop 253 datorer trådlösa eller icke trådlösa…tror inte att du kommer att göra det dock ;)

Hawknestgrove
2007-06-18 00:48
0

Ok, 253 st säger du… alltså inte 254? Så besviken jag blir……..Flört

rumpino
2007-06-18 15:42
0

#10 ah okej! överväger en WRT54GL eller denna netgear.

rumpino
2007-08-01 10:10
0

har fortfarande inte köpt nån router ..  gett upp lite, verkar så struligt. håller dock ögonen öppna o fann denna sajt som verkar okej för oss som grubblar

http://www.smallnetbuilder.com/

BraveandCrazy
2007-08-01 19:29
0

Hej!

Jag kanske kan hjälpa dig ;=)
Har just avslutat en 2 årig data utbildning Flört
Jag behöver ha lite svar på en del frågor så ta och skicka mig ett pm om du är intresserad av min hjälp.

Freaket

Medarbetare på HBT ifokus

Hawknestgrove
2007-08-02 01:17
0

Fick en Zyxel via Telia. Lovad dem trohet ett tag till…..

Shilo
2007-08-02 13:40
0

#12: ööö, kanske en dum fråga, men…hur får man in 253 "icke trådlösa", i de fyra (4) portar som finns tillgängliga. Nå´t rackmonterat extra grejs kanske..??

Hawknestgrove
2007-08-03 19:47
0

Ja just det, Shilo, tänkte jag också på….. Men det måste väl vara något extra krafs man ska ha då……Tack och lov inte aktuellt här. Är ensam på min dunderdator och min lappetoppe. Men himla skönt att kunna sitta vid köksbordet och surfa och kolla på katterna i rastgården

rumpino
2007-08-15 13:23
0

gjorde slag i saken! sket i alla rekommendationer (ursäkta!) och köpte ett helt oprövat kort, nämligen TP-Link jag skrev om i #0.

det var inte meningen att köpa .. men jag behövde lite dvd-skivor och sånt och ville testa o beställa från SVP. då routern kostade enb kostade £29 så chansade jag, såg sen att den fått bra omdöme i nått test. wish me luck =)

förresten kommer jag behöva hjälp med att ställa in säkerheten .. men det står väl nånstans här på iFokus? =)

rumpino
2007-08-23 15:54
0

idag ska jag hämta ut min router. det har ska bli intressant. jag gissar att det kommer bli gråt o tandagnisslan hemma hos oss i kväll  :)

Hawknestgrove
2007-08-23 20:43
0

Här ärdet gråt och tandagnsslan. Zyxel och jag kom på, att min router är dålig. Just nu så har dei nga hemma, de skickar ingen om jag inte skickar min först och då dröjer det flera veckor. Funderar på att köpa mig en annan, bättre och ha den andra liggande på lager…. Nåt tips? det ska vara enkelt och itne för dyrt. absolut inte över 1000 kr. Har Zyxels ADSLmodem. Men rättamig, om jag har fel, finns det inte såna som är sammanbyggda? Både ADSLmodem och router i ett? tänkte att då blir det mindre ormar i boet bakom skrivbordet…..

JimJ
2007-08-23 21:03
0

#22: Gunilla, ring telia och säg att du vill ha en ny istället, då går det fortare. :-)

Du kan köpa ett trådlöst modem av Telia har jag för mig. Då slipper du ha en router. Tror en sådan ligger strax under tusenlappen. :-)

- Jim

Hawknestgrove
2007-08-24 01:13
0

Tack jimpan, enligt zyxel så är routrarna slut…..Hm…  det andra alternativet verkar bra… ska kolla. Kan jag jöra bägge datorena på det? Men då måste jag väl ha en grej i nätverkskortet på min stora burk? Ska kolla på deras hemsida

Hawknestgrove
2007-08-24 01:13
0

Tack jimpan, enligt zyxel så är routrarna slut…..Hm…  det andra alternativet verkar bra… ska kolla. Kan jag jöra bägge datorena på det? Men då måste jag väl ha en grej i nätverkskortet på min stora burk? Ska kolla på deras hemsida

JimJ
2007-08-24 01:40
0

#24: Telia är ju återförsäljare åt ZyXeL. Istället för att skicka routern till ZyXeL, ringer du Telia och skickar den till dem istället. Då tar det max 1 vecka att få en ny. Telia är snabba med sina leveranser. :-)

Du kan köra med bägge datorerna på ett trådlöst modem. Det finns alltid ett uttag för vanligt nätverk på dem så du kan köra både trådlöst och med kabel. :-)

- Jim