Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 453 ggr
Limpan4all
0

Mittknappen på möss i DOS?

Är det någon som har fått mittknappen (typ treknappars logitech ) på någon mus att fungera med vanliga (gamla applikationer) i DOS-läge (kör/command) under WIN2k/XP?

Är det någon som vet någon metod att få Logitech C7 serien av möss att fungera i DOS/Comandläge under Win2k/XP? Om någon har/kan skapa en lösning på detta så är jag villig att betala för den!

johan
0

Jag har tyvärr ingen erfarenhet alls av det. Har man någon nytta av mittknappen i gamla program som gjordes då mössen endast hade två knappar?

Mvh // Johan

Limpan4all
0

Först en snabb historisk återblick:
Microsoft var definitivt inte först med möss, snarare sist. Apple har alltid haft möss från Lisa till dagens MAC maskiner dock bara med en knapp. Det är riktigt att alla lågkvalitetsmöss i början hade två knappar. Men sen kom Logitech i i bilden med både kvalitet och precision och med tre knappar (vilket var deras trademark skulle man kunna säga). När Puttemjuk väl kom in i bilden med sin uselt konstruerade första mus (stålkulan var inte centrerad vilket gav en wobblande rörelse på cursorn) i samband med lanseringen av Win 3.0 så använde dom bara två knappar. Av någon anledning som vi vanliga dödliga aldrig kommer att få reda på så "konstruerades" mittknappen bort ur WIN2K/XP och drivrutinen för DOS/Command las i OS´et vilket gör att externa drivrutiner inte verkar funka, detta trotts att det är MS/Logitech som står som upphovsmänn för musstödet i WIN2k/XP.

Mitt DOS baserade schema CAD program utnyttjar mittknappen och jag saknar den verkligen. Jag har köpt och provat alla dessa så kallade "användarvänliga" uppgraderingar sedan dess, ca 50kSEK totalt men DOS versionen från 1989 är fortfarande oslagbart snabbast att jobba i.

När det gäller Logitech C7 så är det den enda musen som jag kan sitta och jobba med i en hel 12 timmarsdag utan att få kramp i handen. Dom var dyra som fan, ca 750:- /st i sent 80tal och kantiga (ser ut som Volvobilar (fyrkantigt men mycket bra)) kvalitetsmässigt så har dom ingen konkurens alls.

Så detta upprop är ett sista rop på support/hjälp innan jag ger upp aldeles och förlikar mig med att saker faktiskt inte blir bättre utan ibland bara sämre med nyare grejor…