Krypteringslösen!
Letar efter en krypteringslösning för trådlöst nätverk till Fujitsu Siemens Amilo Pa2510 (mellanvarianten för 7999kr). Har läst om olika krypteringslösningar och det verkar finnas ca 3 olika.
Någon som vet såhär på rak arm?
(Vår router skulle ha kommit idag men trots en veckas väntan så sjabblar Telia som vanligt, förra gången tog de telefonen i två veckor :S men nog prat om det).

WPA2-PSK, eller WPA2-AES
Det tar det runt 5 - 30 minuter att cracka en WPA2-PSK, beroende på hur långt lösenord man har satt. Kryptering med WPA-AES har jag inte läst så mycket om, men jag tror det går lika fort där. :-)
Det finns ingenting som skyddar till 100%, specielt sårbar är man ju när man kör trådlöst. Men med kryptering försvårar man intrångt på nätverket en bit iaf. :-)
Ett lösenord ska bestå av minst 30 tecken, blandat med bokstäver och nummer med både stora och små bokstäver. Det ska heller inte bilda ett ord. Då kan du känna dig en aning tryggare. :-)
- Jim
Finns det föresten någon router som fungerar som en SSL eller TLS proxy? Något säkrare allternativ finns väl inte som går tillräkligt fort? Då borde det bli omöjligt att läsa av mina trådlösa signaler mot internet?
- Jim
njae WPA2-PSK tar nog mer tid än så att knäcka du kan ju ha 68 tecken(det har jag) blandade med stora småbokstäver siffror +specialtecken. Om nån tar sig förbi det så är det ju för att dom hittat någon svaghet i brandväggen inte för dom knäckt lösenordet.
Sen går det väl att låsa åtkomst till routern till sin MAC adress för att göra saker svårare.
#4: Att begränsa åtkomsten till enbart din MAC-adress är ingenting att rekommendera. Det är enkelt att få reda på någons MAC-adress och byta ut sin egen mot din. :-)
- Jim