Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 7786 ggr
Klebold
0

Bästa datorn för författande?

Vilken är den bästa datorn att ha när man gillar att skriva? 
Alltså en dator med sköna tangenter, bra batteritid och bra skärm.

Den får inte vara alltför dyr dock.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

[97an]
1

Har du gmail konto är chromebooks awsome 😃

Samsungs kostar ca. 3000kr.

Alla dokument synkas med google drive.

Bra batteritid och lätt att bära med sig.

Plus att webbkamera och mic finns på dom.

Ps. dom e laptops (men det fattade du nog ändå 😛)

bamse6311
1

Ja, vilket tangentbord skall man ha för att bli en bra författare?

Jag personligen tror nog att alla tangentbord funkar lika bra vad det gäller författarskapet.

Det går ju också utmärkt precis som många författare att skriva en bok med en penna och papper att skriva på.

Jan Guillou använder en vanlig gammaldags skrivmaskin när han skriver sina böcker.

Ett författarskap börjar nog inte med att man väljer ett visst keyboard eller en viss dator.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Högtryck]1
0

Hel enkelt den som passar DIG bäst, den som är bra för en annan behöver inte vara detsamma för dig så därför bör testa dig fram innan köp.

Kajsami
2

#2 Jag tror inte att tangentbordet gör författaren, men om man skriver väldigt mycket vill man ju ha ett tangentbord som känns skönt och är lätt att skriva med. Jag tror det är mer så ts menar. 

Jag skriver också rätt mycket - om än inget författande direkt - och när jag var på jakt efter dator nyligen var det viktigt med ett bra tangentbord med distinkta tangenter. Tangenterna fick inte sitta för nära varandra så att man inte kände var tangenterna började och slutade (iallafall för mig som inte tittar på tangenterna när jag skriver). Så för mig gick det inte att beställa dator från nätet där man inte kan klämma och känna på tangenterna. 

Många bärbara datorer har lite sämre tangentbord än stationära, så om man köper en bärbar kan det kanske vara idé att ansluta ett externt tangentbord. 

För en som skriver mycket kan jag också rekommendera programmet Dropbox. Då kan man lätt komma åt sina skriverier från vilken dator som helst. Jag använder själv det och kan lätt fortsätta på samma text när jag byter dator.

Leon1973
3

#2 precis som Kajsami skriver så har tangentbordet en hel del med saken att göra, vissa laptops klarar jag inte sitta vid eftersom tangenterna i min åsikt är kassa, jag gillar att fler och fler tillverkare har börjar anamma Apples stil i tangentbordens utformning och känsla, när jag sitter och skriver långa texter dagligen så betyder det väldigt mycket för mig att jag har ett tangentbord som svarar på de tryckningarna jag gör, jag skriver snabbt och hårt och vill ha ett visst avstånd på tangenterna eftersom jag inte kollar på mitt TGB när jag skriver, jag kollar på skärmen.

Om jag sitter vid en dator som har ett TGB som jag inte gillar så slutar jag skriva.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

MichaelE
0

Som de flesta ovan skriver så betyder tangentbord en hel för skrivandet. Jag däremot skriver ruggigt snabbt men jag tittar på tangentbordet när jag skriver då jag en gång i tiden har skrivit på en skrivmaskin och för att spara papper var man tvungen att veta var man trycker och därmed tittar jag fortfarande på tangentbordet idag.

Det bästa är att klämma och känna på de laptops som du har tänkt dig. Eftersom du vill ha en laptop så antar jag att du vill ha den i knät när du skriver, typ sitta i en mysig fåtölj medan regnet smattrar mot fönsterrutorna - vilken inspirationsgivande stund att skriva bok! Då kan det också vara bra att känna vikten på datorn. Mitt tips är att välja en 13.3 tums dator, det är en lagom stor skärm och tangenterna sitter garanterat inte för tätt som det gör på 10-12 tums segmentet.

Nackdelen med 13.3 tums segmentet är att de är oftast Ultrabooks och kostar också därefter. Personligen har jag en Asus Zenbook som jag är grymt nöjd med, lätt, tunn och har rätt känsla i tangenterna samt bra avstånd mellan tangenterna. Enda nackdelen är att den är dyr.

Hoppas att det hjälper dig på traven.