Dubbla kärnor, 64-bit osv?
Jag har blivit lite förvirrad på sistone. Jag har en AMD 64 X2-processor i min dator, vilket alltså ska vara en 64-bits propp med dubbla kärnor. Men jag tycker inte att den känns så bra som den borde.
Är det så att Windows XP inte har riktigt stöd för vare sig dubbla kärnor eller 64-bitsprocessorer?
Jag läste nåt test mellan att köra OS X eller XP på en iMac och där hade det gått dubbelt så snabbt att packa upp en zip-fil under OS X eftersom det stödde dubbla kärnor (vilket nya iMac har). XP stöder alltså inte dubbla kärnor fullt ut, eller?
Windows XP finns i en speciell vesion för 64-bitars processorer. Utan denna utnyttjas inte processorn.
Mvh // Johan
Men den är väl inte så kompatibel med alla 32-bitarsprogram och drivrutiner har jag förstått?

Program som är skrivna för två processorer går fortare tex SolidWorks.

Jag skulle då hävda att det alltid är snabbare med dubbla kärnor eftersom alla os idag är flertrådade. WinXp ska inte ha några som helst problem att köra på en multicore maskin. Anledningen till att det går snabbare att köra Zip på en Mac är att filsystemet är avsevärt mycket snabbare än på PCn. Men det spelar oxo roll vilken typ av diskar det sitter i burken. SATA är marginellt snabbare än vanliga IDE.
#2 Ja detta är problemet, man måste ha 64bitars drivrutiner.
---
Windows XP och 2000 stöder dubbla kärnor. Starta aktivitetshanteraren och se efter om du har två staplar där för processoranvändning. Har du det så utnytjas båda kärnorna.
Prestandaökningen kommer om du kör flera processorkrävande program samtidigt. Då delas programmen upp på de båda kärnorna.
Jo, jag har två staplar/grafer i aktivitetshanteraren, men jag tycker att det verkar som att de rör sig nästan parallellt hela tiden. Jag trodde man skulle kunna se t.ex. att den ena processorn jobbar hårt medan den andra vilar, om man inte gör många saker samtidigt.
Men XP kanske själv optimerar för två kärnor så att den använder båda lika mycket?
Vad har du för moderkort och grafikkort?
Du kanske har missat någon drivrutin då du upplever datorn långsam.

Måns, det är precis som det ska. Precis som jag skrev är idag de flesta program flertrådade och Operativsystem stödjer flera processer. XP/Linux/OS X/Solaris/AIX etc, väljer att försöka fördela belastningen jämt över de tillgänliga processorerna. Det är som det ska vara.
---
Tack, jag testade just att rippa en DVD till DivX och kollade på CPU-mätarna. Den ena gick för fullt och den andra var nästan helt ledig. I processhanteraren stod det att programmet tog 50% CPU, så då är ju allt som det ska.
#9, skumt… Det borde ju också delas upp jämnt på kärnorna… Eller är jag ute och cyklar nu?

Nja, antagligen så är det hela tiden en tråd som encode:ar, och eftersom inte så mycket annat pågår scheduleras nog allt till samma kärna.
---
Okej, då vet jag :) Scheduleras, är det med i ordboken tro? 
#12: Schedulera = schemalägga = köa upp olika jobba att antingen köras efter varandra eller vid en speciell tidpunkt eller med jämna mellanrum.
Mvh // Johan
Jag trodde smileyn skulle förklara att jag inte var speciellt seriös… 
#12: Sorry.. :) Lite för van att behöva förklara teknisk svengelska… :)
Mvh // Johan
Hehe, jag är också ganska insatt i tekniska svengelskan, men det där har jag faktiskt lyckats missa… Med en datalärare som relaterar det mesta till sex och whiskey för att vi elever ska fatta så kan man inte snappa upp allt