Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 812 ggr
rumpino
0

Skydda trådlöst nätverk?

hmm .. jag förstår inte alls hur jag ska göra, så ingen annan kan komma åt mitt nätverk?

har surfat runt lite o sökt efter mer generella hjälpgrejjer men fastnat helt. här är aftonbladets tips:

lBörja med att ändra namnet på nätverket

Låt inte fabriksinställningarna vara kvar. Byt namn till något annat intetsägande som inte avslöjar vem du är.

är det SSID? tidigare hette det TP-LINK, som min router. har nu ändrat den.

lÄndra lösenord

Likadant här. "admin" eller "1234" är inga säkra lösenord. Byt till något långt och krångligt. Det finns listor på internet med alla fabriksinställda lösenord för respektive nätverk. En normalbegåvad person med hackerambitioner har standardlösenordet tillgängligt inom några minuter.

är det inloggningen på själva routern, för att göra inställningar o så? hette admin, admin .. den är också ändrad.

lSlå på krypteringen

I normalfallet är allt som du gör på internet via ditt trådlösa nätverk tillgängligt för vem som helst i din närhet eftersom det är okrypterat. Vill du inte att andra ska känna till dina lösenord eller vilka hemsidor du besöker slår du på kryptering (WEP) av din trafik.

här gick jag bet .. se avsnitt 5.5.1 i min manual (pdf), är det där jag ska in o trixa?

lSlå på mac-adresskontroll

För att ytterligare öka din säkerhet kan du bestämma att bara vissa datorer kan komma åt ditt trådlösa hemmanätverk - alla andra stängs ute. Varje nätverkskort på en dator har en egen identitet i form av något som kallas "mac-adress". Genom att ange vilka "mac-adresser" som har tillgång till ditt nätverk stänger du ute alla andra datorer.

är det avsnitt 5.5.2?

JimJ
0

Det finns egentligen ingenting som skyddar dig till 100%. Men du kan försvåra en hel del.

WEP ska du absolut inte använda dig utav. Det finns ingen bra krypterings-metod för trådlöst nätverk, men WPA2-PSK tror jag att jag skulle välja. Jag har inte hört talas om att någon lyckats cracka det. De övriga krypterings-metoderna, går att cracka på bara några minuter utan några problem.

Sätt ett väldigt långt lösenord med slumpvalda bokstäver och nummer. Blanda även stora och små bokstäver. Då blir det näst intill en omöjlighet att komma in. Du kan skriva upp lösenordet på en lapp och sätta det på undersidan av routern så du har den till hands när det behövs.

MAC-kontrollen är en helt onödig funktion. Det är väldigt enkelt att ta reda på din MAC-adress och byta ut sin egen mot din.

Lycka till

- Jim

rumpino
0

stort tack! nu fick jag det o fungera. kör wpa2-psk.

tack igen för att du tar dej tid att hjälpa mig.

rumpino
0

hmm .. precis efter #2 slutade det att fungera helt. för ett tag sedan stängde jag av windowsbrandväggen och surfningen fungerar igen.

behöver man ha både mjuk- och hårdvarubrandväggen igång?

johan
0

#3: Nej, det behöver du egentligen inte. Men jag skulle nog ha det för att vara lite mer skyddad när jag använder någon annans nätverk eller ett gratisnätverk på café eller hotell.

Mvh // Johan

JimJ
0

Är det inte så också, att en standard-brandvägg i en router, enbart blockerar utgående trafik? :-)

- Jim