Externa hårddiskar!
Funderar på att köpa en extern hårddisk. Någon som vet hur en externa hårddisk fungerar. Om den interna hårddisken krashar, vad händer med den externa, kommer den också att krascha. Någon som vet?
Mvh Ola

Den externa hårddisken kopplar du förmodligen in med en USB. Detta gör att om den interna kraschar påverkar det inte din externa disk. Om den interna är din systemdisk så kommer du naturligtvis inte åt den externa innan du reparerat (bytt ut) din interna disk.
Med en extern hårddisk via USB kan du även koppla ur den genom att dra ur usb pluggen och koppla in på någon annans dator genom att plugga in USB:n.
Detta fungerar smärtfritt under Windows XP. Om du kör Windows 98 så behöver du förmodligen några drivrutiner men de ingår som sagt i WIndows XP med automatik

Skulle det funka att ha den som en slags back up på dom filer man absolut inte vill förlora? Den externa diken blir väl som en flyttbar disk?

Har 2 externa Samsungdiskar varav en delvis används till backup. Använder ett program Acronis True Image som gör en komplett image av systemdisken. Kraschar systemdisken så skaffar jag en ny å sen är det bara att återföra image-filen till den nya disken. På så sätt slipper jag installera allt igen.
Jag har två externa LaCie-diskar. En är min primärlagringsdisk och den andra används enbart för säkerhetskoiering. Kraschar datorns interna disk påverkar det inte de två externa.
Vänliga hälsningar
Niklas

Samma här. Har en LaCie där jag lagrar alla mina filmer od.
Men som backup vet jag inte om jag skulle ha den till. Även en extern disk kan ju gå sönder. Bäst är att backa upp det du vill spara på ett lämpligt media som t ex en CD eller DVD och ha flera kopior från olika backuper. Då kan du vara ganska säker på att kunna återskapa ditt material

Kaj, hur pass sannolikt är det att bägge diskarna kraschar samtidigt (om vi nu inte räknar med eldsvåda)? Kraschar backupdisken skaffar du ju en ny (din systemdisk är hel).

Och jag skulle inte vilja påstå att dvd och cd skivor är speciellt säkra de heller. Repas lätt, och har en livslängd som inte är jättelång.

Jag tänkte mest att om man tar backup på en cd eller dvd och sedan vid nästa backup tillfälle tar på en ny cd eller dvd så har man ju alltid en backupchans på någon av dessa medier.
Visst sannolikheten att båda diskarna crashar är liten men om de gör det så sitter man där. Därför tar jag ivart fall alltid backup på externa medier som tex cd eller dvd på det som är mest viktigt
Jag har också två Lacie-diskar. Den ena har tyvärr börjat låta vääääldigt märkligt, så den vågar jag inte använda just nu. I stort är jag nöjd med Lacie-diskarna, men de låter ganska mycket, vilket spelar rätt stor roll i vardagsrummet.
Mvh // Johan
#5: Jag har alltså två hårddiskversioner av mina filer och dessutom en extrakopia på DVD i bankfacket. Det känns relativt tryggt.
Vänliga hälsningar
Niklas
#9: Hur låter hårddisken som låter märkligt?
Vänliga hälsningar
Niklas
#11: Lite svårt att förklara, men med tanke på att jag vet att jag har haft alla filmer på den disken så låter ljudet i mina öron som om man drar med naglarna mot en blackboard riktigt riktigt fort i cirkelformade rörelser.
Det är något slags metalliskt tjutande och gnisslande.
Mvh // Johan

#9, jag tycker dessutom att LaCie diskarna låter mycket redan från början (ivf USB diskarna). Om det är fläkten eller något annat vet jag inte men i vart fall inget man vill ha i vardagsrummet som du säger Johan. Knappt man står ut med det vid datorn. Det är ju inte så att de tjuter men de överröstar tom datorn.
#12: Nu har min ena Lacie-disk givit upp. Den låter som en vinkelslip i fjärran och ett klickande ljud när den försöker läsa. Tur att jag har garanti kvar, Ännu mer tur att jag har säkerhetskopia på andra disken. Det enda jag förlorade var bilder från vår myskväll med barnen i fredags. Det är illa nog men det kunde ha varit värre.
Vänliga hälsningar
Niklas

Hmm, vad smarta ni grabbar är. Ska också skaffa mig en backup hårddisk. Har aldrig tänkt på det faktiskt, tyckt att det räcker att dra ut det viktigaste på cd skivor.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#15: Ja, det beror på vad man tycker att bilderna är värda. Om dina bilder försvann nu, vad vore det värt att betala för att få tillbaks dem?
Vänliga hälsningar
Niklas

#16: Det är ovärderligt, eftersom man aldrig kan få tillbaka det ögonblicket som just det fotot har tagits i.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#17: Då borde du nog lägga ner några kronor på att se till att de inte försvinner om datorn kraschar.
Vänliga hälsningar
Niklas