Ljud kommandes från nätaggregatet
Hej köpte nyligen ett nätagg av märket BeQuiet!, är jättenöjd och allt funkar jättefint, men har blivit fundersam på vad för högfrekvent ljud det är som hörs ifrån det. Från sidorna av datorn o framifrån hörs bara fläktarna, men går man bakom datorn där alla kablar sitter, hörs de ett högfrekvent ljud. Ett sånt ljud som äldre människor nt "hör". Insåg detta när jag frågade min pappa va detta kan vara för ljud. Ljudet uppkommer bara när datorn har stått på o jobbat, dvs om jag har på datorn hela dagen utan att göra något vid den uppkommer inte ljudet, men har jag på datorn o spelar så kmr ljudet efter några timmar. Det är nt ett konstant högfrekvent ljud som de man hör i öronen vid tinnitus, är välldigt svårt att förklara, men låter lixom elektriskt? Undrar vad detta ljudet är, jag är ganska säker på att det ej är coil whine, då jag är ganska säker på att de låter annorlunda. Är de något vanligt elr något jag borde oroa mejj över?

Kanske Tinnitus? 😃
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Om man har tillräckligt bra hörsel, och är tillräckligt nära ett nätaggregat, kan man kanske höra någon frekvensprodukt från dess högfrekventa hackning av likspänningen som den drivs med. Det är inget att oroa sig för. Alla nätaggregat är ganska lika i det här avseendet, men det kan skilja lite på hur mycket som hörs.
Det finns delar i nätagreggatet som kan skicka ut ljud, reagera mekaniskt, på strömmen, som är hackad med relativt hög frekvens. Vilken frekvens det är kan variera, men den ligger ofta över det hörbara registret. Det som ger ifrån sig ljud däremot, det som vibrerar, kan ha frekvenskomponenter som skiljer sig från den elektriska, ungefär på samma sätt som en fiolsträng drivs av en stråke. Kärnan i transformatorn i nätaggregatet är ofta lindad av tunn järnplåt, och det finns mellanrum mellan varven, så att den kan röra sig.
Så jag är gammal nog att inte kunna höra det mesta av de där ljuden, utan det jag hör är det som Zepp föreslår. Men det kan faktiskt komma ljud från det "tysta" aggregatet, och det hörs bättre om fläkten inte låter väldigt mycket. Samma sak där förresten, de flesta "tysta" fläktar drivs elektroniskt, från likspänning, och det är en högfrekvent ström som får rotorn att röra sig. Om den nu är på säg 16000 Hz, så kan det höras som ett sus, men det kan också finnas ljudkomponenter på 8000 och 40000 Hz, och det ligger ju klart inom det hörbara området som pip. Men man ska nog vara rätt nära för att höra det.
Så tysta aggregat är inte helt tysta, de låter bara betydligt mindre än aggregat som inte kallas tysta.

Samma här.. Tinnitus.. så här hörs inga aggregat!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.