Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 2224 ggr
Skorpion76
1

Hej då Word! :-(

Jag blir så himla arg! Nu görs inga fler uppdateringar av Windows XP och det innebär att på nästa dator ska jag få Windows 8. Det kommer att se helt annorlunda ut, men det värsta är att Microsoft Word inte finns kvar i gratisversion. Om jag vill ha det i fortsättningen måste jag köpa det och det kommer att kosta lika mycket som datorn! Suck…

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Moa-]
6

Köp en dator som kommer med Officepaketet förinstallerat eller använd Open Office… =)

[Pontus F]
3

Open office eller Libre office båda klarar det mesta som man gör i MS office.

Linnea
3

Går att prenumerera på officepaketet för 89 kr/månad. Körde open office länge men nyaste word är såå mycket bättre.

Skynda långsamt så går det fortare.

[mommo 12]
1

Skorpion76 jag håller med…

[mommo 12]
0

Och förresten, GLAD MIDSOMMAR!!!

Skorpion76
0

Tack detsamnma!

Blanksteg
0

Microsoft Office Word Starter är gratis! Jag har den på min dator med Windows 8. Om du googlar på det så hittar du den nog.

deeman
2

Anskaffar man Onedrive(f.d Skydrive) så får man tillgång till en något bantad "onlineversion" av t.ex Word och Excel.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

deeman
1

Office Starter 2010 eller Word Starter kommer förinstallerat som OEM i vissa datorer. Det nämnda kontorspaketet går generellt inte att ladda ner.  Och det är absolut INTE att rekommendera att Googla efter det och ladda hem utanför Microsoft sajterna…

Zepp
1

Va.. Word har alldrig någonsin varit gratis.. möjligtvis har den ingått i någon bundle man köpt!

Då handlar det mer om vilken dator.. och vad som ingår i köpet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Blanksteg
0

Oj! Jag trodde att Word Starter var en gratisversion! :O Och att vem som helst kunde ladda ned det, oavsett dator. Jag tar tillbaka mitt tips om att googla på det!

Zepp
0

Starter har du väl bara i 60 dar?

Sen får du betala?

Det är oftast det jobbigaste med en ny dator.. att rensa bort alla provapå program och andra käcka gadgets.. som tillverkaren tycker man skall ha.. och betala för!😡

bamse6311
0

Som andra här också har skrivit så klarar sig nog de flesta med Libre Office eller Open Office kontorspaket.

Som deeman påpekar så får man även en förenklad version Microsoft Officepaket om man har OneDrive installerat.

https://sv.libreoffice.org/

Bästa hälsningar,
Bertil

_Fisken
0

Jag gillar Libre Office om man nu måste ha en "lokal ordbehandlare". Annars tycker jag Googles Drive "Word" och "Excel" duger gott till vardagliga sysslor. Googles "Excel" svaghet är grafer. Online editorerna blir bättre o bättre hela tiden.

ru4real
5

Fast man kan väl knappast bli arg för att ett 14 år gammalt operativsystem inte längre hålls uppdaterat. Det har kommit flera andra sedan dess, Vista, Win 7, Win 8 (& 8.1). Det är väl snarast fantastiskt att Microsoft faktiskt har bemödat sig med att hålla liv i det såpass länge som de har.

14 år inom datavärlden får nog räknas som att XP kom på stenåldern.

Sen om man nu inte kan leva utan MS Word, så finns den ju online; https://office.live.com/start/Word.aspx?ui=sv-SE. Få personer använder MS Office paketet till fullo och som det är tänkt (ingen kritik mot ngn här), så jag tvivlar på att den stora användarmassan inte kan använda LibreOffice/OpenOffice el gdocs utan att sakna saker. Det som antagligen skiljer mest är om man sitter i en organisation där man har massvis med olika macron i word/excel för egendefinierade funktioner. Men även där har MS av ngn outgrundlig anledning bestämt sig för att jävlas och tramsat till det med att översätta funktioner och referenser till de olika språken, så svenska macron funkar inte i engelska office. Jättebra tänkt där.

Zepp
2

Jomen.. när de efter 15 år lyckas få ordning på grejerna så avslutar det allt.. vaffödetta?

deeman
2

#16 De gav upp 15 år för sent ;-)

deeman
1

Nä skämt åsido, jag tycker nog trots att XP är ett veteran-OS att de hade kunnat behålla en viss support och uppdatering ett tag till.

bamse6311
2

XP är väl ändå tillsammans med Win7 ett av de bästa operativ som Microsoft någonsin skapat.

Efter XP kom ju Vista som är ett operativ som kanske kan ligga i genren som något av de sämsta som operativ som Microsoft någonsin utvecklat.

Vista tillsammans med 2000 och Millenium och några till blev ju aldrig någonsin någon succé.

Vissa påstår att inte heller Win95 blev det men för mig som gick direkt från 3.11 till Win95 så tycket jag personligen att Win95 blev med den jämförelsen helt outstanding.

Många idag anser ju också att Win8 var en riktig flopp.
Nåväl, nu köpte jag ju Win8 redan när det kom ut men har inte installerat det ännu.

Så som jag ser det och under den tiden som jag har använt datorer så anser jag XP samt Win7 vara bland de bästa som jag personligen har använt.

Nåväl, nu är jag ju bara en novis och inte på något sätt som helst i klass med de datorkunskaper som många andra som skriver här på sajten men tycker alltså att XP var ett jäkligt bra operativ.

Att det nu faller för målsnöret efter så många år och användare som det fortfarande har måste ju innebära att många fortfarande gillar XP.

Visst och som sagt så kan inga operativ hålla för tid och evighet och jag förstår verkligen varför Microsoft nu lägger ner säkerhetsuppdateringarna för det.

Microsoft vill ju "sälja" nya operativ vilket är det som är själva essensen i ett affärsdrivande företag att man hela tiden vill sälja nya och förbättrade produkter.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
1

Alla Windows Server och Windows NT. Jag håller med Bertil i #19 att XP och Windows 7 är de bättre och allt däremellan är stora frågetecken.

Jag upplever det som, och det är högst min personliga åsikt - Men man kan också undra lite.., att Microsoft inte fått i ordning på ett system snabbare och bättre, eller mer färdigt från början är en fadäs. En fadäs som kanske smittade av sig till mellantingen innan Windows 7 slutligen lanserades och där man tänkt om.
Summa sumarum, när allt kommer omkring så känns Windows ändå lite som ett halvdant arbete(förutom Windows Server -versionerna) ju mer man analyserar allt - om än inte, ett rätt så labilt system.

Leon1973
3

Är det verkligen något att gnälla över? Att MS slutar ge support på ett operativ som snart fyller 15 år?

Vill du inte betala för saker och ting så använd de alternativ som är gratis…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Skorpion76
0

Det ska jag göra också!