Rädda filer på extern hårddisk
Jag råkade ta fel adapter till min externa hårddisk och nu startar den inte trots rätt adapter. Det klickade till i den när jag satte i fel adapter där först.
Går det att rädda filerna på den tror ni på något sätt?
Ha en bra dag! // Pernilla
Är det en 2,5" eller 3,5 tums disk samt har du stationär eller bärbar dator?
Jag fick låna den här av en kompis och det står ingenting på den förutom att det är en LaCie. Jag har bärbar dator.

Du kan ha sabbat gränssnittet till hårddisken om du tryckte på fel spänning, men då går det förmodligen att ta ur hårddisken och sätta den i ett annat kabinett och köra den precis som vanligt.
Tack. Känner mig lite lugnare. Finns det inget överspänningsskydd eller liknande i en sån här?
Kan det vara skadligt att prova starta den igen?
Om den har en separat strömadapter och inte enbart använder sig av usb för strömförsörjning så är det en 3,5". Om det är din kompis disk så kanske inte mitt förslag att skruva isär chassit är det bästa… annars hade disken kunna monterats i en stationär dator.
Var det förresten en strömsladd eller usb-sladd som du tog fel på? Kanske kunde försöka utesluta om det är sladden eller disken det har blivit fel på.

Nej, det är känsliga grejer som är svåra att skydda mot fel behandling. Visst kanske det hade varit rätt enkelt att fixa ett sånt skydd, men jag har ju ingen aning om vad du anslöt. I värsta fall har själva hårddiskens elektronikkort gått sönder, och då måste man ha ett nytt likadant för att få igång den igen. Firmor som sysslar med att återställa data brukar ha en himla massa olika såna gränssnitt och kan få fram nya till de flesta diskar, men då blir det ju dyrare.
Det var själva strömsladden jag tog fel på.
Ja jag läste att det kostar ca 8000 - 10000 att lämna in den för lagning.
Men kan det vara skadligt på något sätt att prova igen att starta den?

Det skadar troligen inte att prova att starta den - med rätt adapter.
Men om den inte går igång, så är det ju något fel, och jag skulle i första hand prova att sätta in den i ett annat kabinett. Men så har jag ju ett par kabinett hemma…
Ja det har ju tyvärr inte jag då… =/ Men ska höra mig för runt här och se om jag får tag på någon som kan sånt här och kan ta en titt. Jag har varit så rädd om den här hårddisken att jag knappt vågat flytta den för det är så värdefulla filer på den. Usch, ångest ångest.

Det kan mycket väl vara vad du behöver. Gäller då förstås att det är en seriell disk som sitter i det kabinettet som inte funkar, men om det är en nyare disk med hög kapacitet, så är den troligen seriell. (Det finns två sorter, seriell och parallell.)