Datorskärm
Kan någon förklara skillnaden mellan datorskärmar för 4000 och dem för 20000? För vilka användare är skillnaden viktig?
Vänliga hälsningar
Niklas
Pratar du om skärm i samma storlek?
Mvh // Johan
Japp. Exempelvis 20-22 tum.
Vänliga hälsningar
Niklas

högre upplösning och högre kontrast kanske
Inte om jag tolkar uppgifterna rätt:
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag tror att det framförallt handlar om en skillnad i färgåtergivning (färgkorrekthet), mindre ljusblödning och andra småskillnader som inte spelar dig o mig någon roll, men som är ovärderligt för grafiker och fotografer till exempel…
Men jag är fotograf. Betyder det att jag har nytta av en skärm för 20000 i stället för 4000-5000?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag skulle tro att den dyrare skärmen är felprismärkt. kan verkligen inte se att den har specifikationer som motiverar att den är så mycket dyrare. T ex har den 30 ms svarstid vilket jag knappast trodde existerade på skärmar under 20 tum idag. Detta gör att den inte är speicellt bra för film. Samsungen har ju 2 ms svarstid vilket är mer av vad man kan förvänta sig av TFT skärmar idag.
Det som står på deras hemsida är att den tydligen skall vara exceptionell för färgåtergivning men tillåt mig att tvivla på att den skulle vara så där jätte mycket bättre att det motsvarar priskillnaden.
Mitt tips är att denna kommer att prissänkas ganska snart.
#6 Ja just d ja! :) glömde det.jag har själv flera gånger blivit rekommenderad att inte spara på krutet när det gäller skärmar, sen handlar det ju självklart om att ha rådockså. Skulle jag haft råd hade jag gärna köpt en skärm för 20 000, jag tror att man uppskattar det när man sitter och jobbar mycket framför den. Även också för kvaliteten på arbetet man gör, just vad gäller färgbalanser och liknande.
Ofta är det "dåliga" svarstider på sådana skärmar då det inte är något som proriteras av någon som jobbar med bilder.