Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 5034 ggr
stallostby
0

Webkamera för övervakning?

Jag vill ha kameraövervakning i stallet som ligger ca 500 m bort, vad behöver jag för prylar och vad kostar detta ca (och hur funkar det..?)

AndreasS
0

Har sett många bra trådlösa webkameror till hyfsat bra priser.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Shilo
0

Tveksamt om den når 500 meter, skulle kunna vara N2-standarden då… fast med repeater så kanske..

johan
0

Man skulle ju kunna sätta upp en eller flera accesspoints som förlänger signalen på vägen.

tror inte heller att en vanlig wlan-router klarar 500 meter, även om det är fri sikt.

Sedan gäller det ju att grejern fungerar utomhus också.

Det kanske finns kameror som kan skicka bilder via 3g-nätet?

Mvh // Johan

Kaj
0

Och så har vi det där med lagen. Tror det är olagligt utan att du söker om tillstånd för detta då stallet kan anses som en offentlig plats även om det bara är medlemmar som får gå dit.

stallostby
0

Stallet är vårat privata… de folk som visstas där kommer underrättas. Tanken var att övervaka fölningar..

Jag trodde detta var piece of cake. Man kan ju kolla in vad som helst med webcamera på internet.

stallostby
0

oups hade lite otur när jag tänkte där….har ju ingen dator i stallet….utan en bit bort från själva kameran… finns ju andra separata system om det inte går att koppla till datorn.

Anders073
0

Enklast skulle nog vara att slänga in en dator i stallet :P du kan ju koppla flera webcams till samma dator, därmed se i alla boxarna… sen finns de en dosa man sätter i el-utaget som gör att du kan köra ett lokalt nätverk genom el-utagen..

Kanske skulle kunna va nått.. ja antar att stallet och huset går på samma el-mätare, tror de är ett krav för att el-nätverket ska funka… men vet inte säkert…

#4 Skulle tro att de är lagligt för privat personer än iaf.. man får ju videofilma på offentliga platser, brottet blir först när man publicerar de.. och om man har webcams som övervakning för att hindra skadegörelse så ser man att nån stryker ikring och går ju självklart ner för att avbryta de eller att omhänderta  personen och då gör man ju de inne på privat område och då behövs inte nån inspelning från webcammen…

stallostby
0

dator i stallet kanske skulle kunna funka men där finns inte bredband, och nej det går inte på samma elmätare, det går på mina svärföräldrars, det är eg. deras gård. Vi bor ca 500m bort.

Cartman
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Jag fixade bredband i stugan i somras (se översiktsbild). Fadern som bor några hundra meter upp i backen har Inet och bredband i stugan överförs genom 1 Linksys trådlös router, 1 nätverkskabel (15 m) som går från routern via backen ut till faderns frigga. I friggan sitter en Netgear WG102 accesspunkt och från denna en 10 m lång antennkabel som går till en antenn (18db) som sitter på en 6 m hög stolpe (på friggan). Nere vid stugan har jag placerat en Netgear WG302 accesspunkt vilken dels pratar med WG102, dels förstärker och snackar med eventuella bärbara datorer. WG102 är konfad i repeater mode (parent) och WG302 i repeater mode (child). Samtliga maskiner har samma lösenord, samma SSID (nätverksnamn) och samma kryptering (WEP, 128 bitar). Vi har nu ca 7.5 Mbit/s utomhus (i princip inga förluster), inomhus via trävägg ca 6.5 Mbit/s.

Typ                                       Benämning                           Pris (kr)

Accesspunkt (AP)           Netgear WG302              2195

Netgear WG102              1195

Antenn                         Netgear ANT24D18          2115

Antennkabel 10 m         Netgear ACC-10314-04    1095

Router (trådlös)            Linksys WRT54GS            695

Summa                                                                                7295

Kan ju låta mycket men jag har tagit i rätt häftigt eftersom vi har lite halvbesvärliga förhållanden (backkrön, elkabel etc) och sen ville jag kunna surfa i extremt oväder. Du kanske kan klara dig utan antennkabel och antenn och då blir det betydligt billigare, särskilt om du redan har en router. Några enkla steg:

1: Koppla en nätverkskabel mellan router och AP1 (WG102). AP1  placerar du med så fri sikt som möjligt mot stallet (och AP2).

2: I stallet placerar du sedan AP2 (WG302) med så fri sikt mot AP1 som möjligt.

3: AP1 konfar du i repeater mode (parent) och och AP2 i repeater mode (child). Sen måste samtliga maskiner ha samma SSID (nätverksnamn) och samma kryptering (te x WEP).

Utöver detta behöver du en nätverkskamera (helst trådlös) som har en egen web-server. Grejen med detta är att du varsomhelst (du behöver alltså inte sitta hemma) kan gå in på nätet och se vad som pågår i stallet. T ex Axis 207W för 2195 kr.

Du säkert komma undan betydligt billigare undan genom att välja annat fabrikat, simplare AP:er etc. Men…grejerna ska ju funka också.

stallostby
0

okej tack!! ska överlämna informationen till min "dataansvarige"..