Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1393 ggr
Oscar
0

Tål datorn att läggas?

Funderar på att stoppa in datorn under sängen, men tål den att läggas ner? Förutsätter att det inte är något problem för fasta komponenter men hur mår hårddiskarna av det? Att DVDn inte går att använda gör inget.

pentsium
0

det ska gå alldedes utmärkt hårddiskarna ska inte ta någon skada så länge dom ligger still, och man brukar kunna lägga i skivor i läsaren om man stänger den med knappen

[PeterWem]
0

Min dator kan inte läggas då kylrören behöver tyngdkraften för att fungera korrekt. Så har du inga kylrör till din fläkt med vätska i är det nog ok.

pentsium
0

vad menar du med kylrör? har inte hört det ordet innan

[PeterWem]
0

Fläkten sitter en bra bit från processorn. Den kyler både processor och låda. på processorn sitter det en kylplatta där det går rör innehållande vätska upp till fläkten där de kyls av av fläkten. Den kalla vätskan rinner tillbaks ned igen till processorn och värms upp osv.

Min dator är en Shuttle, och fläkten ser ut så här. 

Oscar
0

Ok, tack för svaren! Då hoppas vi att det fungerar… ;)

pentsium
0

#4 okeej, fast det du visar på bilden är vad jag ser det så kallade heatpipes eller värmeledningsrör på svenska,

och det är bara koppar/aluminiumrör som leder bort och sprider ut värmen till en kylfläns som fläkten blåser på. alltså inte innehållande någon vätska.

vätskekylning har oftast plastslangar ihopkopplade i ett system tillsammans med pump, tank, radiator och kylblock

[PeterWem]
0

#6 Som jag sade tidigare. Jag har en Shuttle med vätskefyllda rör. Det var en av skrytfaktorerna på kartongen. I.C.E-system.

Men det är inte många som har en sådan dator om man inte bygger själv, så Oscar lär inte ha några problem.

pentsium
0

#7 var dag lär man sig något nytt

-vätskefyllda heat-pipes:)

Anders073
0

Enda problemet är väl allt damm som brukar gömma sej under sängen :P

Oscar
0

Inte under min säng inte! ;)