Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1181 ggr
AktieTrader
0

Radera i Dos?

Jag ska radera tusentals mappar och filer i en gammal dator som används för att styra en maskin. Datorn kör Dos 6(?) och Win 3.1. Filhanteraren i Win 3.1 är så extremt långsam så det är inte aktuellt.

Är det någon som har en ide om hur man enkelt kan radera de mappar som är skapade före ett visst datum men spara de som är nyare.  

Det enklaste jag kommit på hittills är att kopiera alla mappar som ska sparas till en ny mapp och därefter radera hela orginalmappen med dessundermappar med deltree. Efter det så döper jag om "sparamappen" till rätt orginalnamn.

Hur använder jag XCOPY för att kopiera mappar som är skapade efter 2007-01-01 och dess undermappar och filer?

XCOPY c:\orginal\*.* /D:01-01-2007 /E
Är det ett vettigt kommando om jag står i mappen jag skapat för det jag vill spara?

XCOPY help

ps För att få mer doskänsla i texten ovan så byt ut ordet mappar till kataloger :-)

Kaj
0

Tror inte delete commandot kan ta datum som en parameter - Se här

Microsoft har släppt en utility som heter forfiles som förbereder ett antal filer för en batch (t ex delete). Vet dok inte om den fungerar direkt under DOS eller om den behöver Windows som bas. Tror den kom med i Windows 98 Resource Kit.

Hittade endast en download fölr Win2000 av forfiles men den kanske fungerar - peta på mig för att ladda ner - jag har inte kollat den så du bör köra en viruskoll eller något.

AktieTrader
0

Att köra delete med datum går nog inte.
Men om jag räddar de filer jag vill spara med XCOPY med datumvillkor till en annan mapp och sedan raderar hela orginalmappen.

Det största problemet är att jag inte har så mycket tid på mig. Maskinen går tvåskift, och stannar på fredag em. Min lust till att jobba över en fredagkväll är minimal :-) Så jag har ingen tid att testa olika program.

Är det någon som vet om mitt XCOPY ovan är rätt?

johan
0

Xcopy ska fungera bra, men jag kan det inte utantill tillräckligt bra för att se om du gjort rätt. Men det ser rätt ut.

Mvh // Johan

poike
0

Kommandot är Format C: och sedan är det bara att svara Yes två gånger ;-)

AktieTrader
0

Jag gick till förrådet och rotade fram en gammal burk med Win98 på och testade.

XCOPY c:\orginal\ /d:07-01-01 /e
Det kopierar allt som är ändrat efter 070101.

Kaj
0

jamen strålande. då löser det sig nog för dig

AktieTrader
0

Maskinen stod stilla nu på morgonen pga en mekanisk reperation så jag passade på.

Kommandot fungerade utmärkt.
Det var en riktigt gammal dator. En 486SX 50MHz :-). Skotdatorn jag rotade fram i förrådet för att testa är ju rena fartvidundret Pentium3 500MHz :-D