Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 1200 ggr
parsley
0

Hur fungerar en router?

Med risk för att betraktas som teknisk analfabet, så har jag en liten fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Familjens datorer har blivit två istället för en. Den nya datorn ska vara "familjedator" och stå på arbetsplatsen i den möblerbara hallen. Den gamla datorn ska få flytta in en ett av barnens rum 2 meter bort.. Bernet i fråga vill naturligtvis kunna surfa på internet och då kommer min fråga.

Idag har vi ADSL bredband via Telia med ett antal sladdar. För att kunna surfa från flera datorer i hemmet så behöver man någon slags nätverk eller router har jag förstått. Är det så enkelt att jag bara behöver köpa en trådlös router och ställa den på lämplig plats, så ordnar datorna själva det som behövs eller behövs det en massa installationer och krångel?

johan
0

En router fungerar ungefär som jobbets telefonväxel. Utåt sett har ni bara ett telefonnummer, men alla telefoner kan ändå ringa ut och ni kan dessutom ringa varandra på interna nummer.

På samma sätt fungerar en router. Ni har bara en IP-adress (typ samma sak om telefonnummer). När ni surfar ut genom routern delar alla datorer på samma IP-adress, men internt har alla datorer för unika interna IP-adresser.

Normal sätt så är det mycket enkelt att koppla in en router. På routerns WAN-port kopplar du in ditt ADSL-modem. I routerns LAN-portar kopplar du in era datorer. Resten brukar sköta sig självt.

Mvh // Johan