Lösen skydda siter ?
Hejsan!
Jag hjälper min bror med en hemsida där han släktforskar om vår familj. Saken är nu den att den måste lösenskyddas och han har bett mig om hjälp (då jag gör sidan åt honom). Vad jag är ute efter är att på första sidan finns en länk som säger "Till släktträdet", och klickar man där så skall en ruta komma upp som ber om lösen för att gå vidare in och se allt.
Jag har aldrig provat på detta och undrar om någon här kan hjälpa mig med detta. Finns det några lätta men bra lösningar för detta? 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

De felsta webbhotell stödjer att du lösenordskyddar sidor på din webbplats. m man försöker surfa till den sidan dyker det upp en ruta där du måste ange lösenordet för att komma vidare. Det är det enklaste sättet.
Så vad du säger är att bredbandsbolaget fixar detta åt en ?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Skapa en fil vid namn .htaccess och en fil vid namn .htpasswd (glöm inte punkterna). Öppna .htaccess filen i notepad och lägg in denna text:
AuthUserFile .htpasswd
AuthName "Ange lösenord"
AuthType Basic
Spara!
Surfa nu in på http://mirage.golden.net/generator/ och skriv in ett önskat användarnamn och lösenord. Nu får du upp det valda lösenordet krypterat efter användarnamnet. Kopiera allting och öppna .htpasswd filen och klistra in. Det kan se ut såhär:
jim:29fjT/0SbkwWU
Du kan skapa fler användare genom att lägga dessa under varandra. Ladda nu upp .htpasswd och .htaccess filerna till den folder du vill ska ha lösenord.
Lycka till!
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Jim, .htaccess och .htpassword skall dom inte ha någon extension?
Annars så ser detta himla bra ut! skall genast testas. :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
JimJ. Hur får jag till filen utan endelse? den vill ju hela tiden att jag petar in *.TXT eller liknande ???
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Spara som txt-fil och byt sedan namn (ta bort ".txt") i Utforskaren.
Funkar inte att ta bort .txt i utforskaren (Exploren).
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Men jag hittade Edit.exe i system32 som fixade det :-) Provade först Edlin men vet ej hur den funkar under XP?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
I Notepad (och alla andra program) kan man spara filer med "-tecken runt filnamnet om man inte vill att de ska få standardändelse. Så spara filen som ".htaccess" bör det kunna fungera…
Mvh // Johan
Ok, rutan kommer upp och ber om user och userID men lösenordet godkänns ej utan denna sida komemr upp efter tre försök. ?
Authorization Required
This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required.
Apache/1.3.31 Server at web.telia.com Port 80
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
TACK Johan för den informationen. FUNKADE! 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
JimJ, Detta skall ligga på Bredbandsbolagets server och undrar om du vet om denna typ av löseordsskydd funkar hos dom?
Jag har bett min bror höra med dom om saken.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Nope! Enligt BBB så kan man ej köra dessa filer
Typiskt. Så nu gäller det att hitta en site som klarar av dessa. Förslag?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag skapade en password skyddad sida med hjälp av ett javascripts.
skapa en tom sida och klistra in detta script i huvudet
kolla på min sida under länken friends om du är nyfiken
Detta sätt är inte optimalt men det håller de flesta borta iallafall.
Lycka till
//Oskar
Tack Oskar, men det är nog ej säkert nog för en sida med privat information. Det hanslar ju om släktforskning och då inte bara döda personer. Måste ha ett som är säkert……
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Vet du om webhotellet stöder PHP?
Annars kan du isåfall lägga lägga in denna text;
_<-- Lägg detta överst på sidan --!>
_
_
_
_$pass = "skriv in ett lösenord här";
$anvnd = "skriv in ett användarnamn här";
if ($_GET['kolla'] == anvnd) {
_
if (($passw == $pass) && ($user == $anvnd)) {
?>
_
All HTML här
_
} else {
print "Fel uppgifter, försök igen!"; }
?>
Nu går ju detta att avancera med cookies eller sessions. Men det blir för mycket att rada upp här. :-)
Allt som står skrivet mellan kommer inte att kunna läsas utav de som besöker sidan.
Nu har jag inte tillgång till en webserver med PHP stöd för tillfället. Men jag tror jag har skrivit allting rätt och det ska fungera. :-)
Lycka till igen.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Tack Jim, Skall kolla upp om Bredbandsbolaget stöder PHP och då testa detta. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Lite sent ute här men anledningen till att det inte går att plocka bort filändelsen txt i utforskaren är för att den totalt idiotiska inställningen "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper" är aktiverad….detta är inte bara en korkad inställning utan även en säkerhetsrisk eftersom att en fil som t ex egentligen heter bild.jpg.exe endast kommer att visas som bild.jpg…vilket innebär att folk klickar på en sådan fil i tron om att det är en bildfil och inte en körbar fil……virus, virus, virus.
Denna inställningen är aktiverad som standard i windows och den programerare som kom på detta borde skjutas på plats.
För att avaktivera:
Gå in i utforskaren.
Gå in i menyn "Verktyg->Mappalternativ"
Klicka på fliken "Visning"
Bocka av "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper"
Tryck "Verkställ" och sedan OK
Själv tycker jag det är bra att det som standard inte visar filändelserna på filer. Windows XP ska vara användarvänligt och krångla så lite som möjligt. Om filändelser hade visas på min mormors dator, hade hon ändrat namn på sinna bilder och glömt skriva .jpg i slutet och få en massa problem. :-)
Det borde dock finnas ett bättre alternativ till att ändra filändelser. Kanske genom att göra det via egenskaperna på filen.
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
90% av alla virus som skickas som t ex bild.jpg.exe öppnas av personer som har "dölj filändelser" aktiverat. (alltså 90% av de virussmittade mailen som öppnas och aktiveras görs av dessa personer)
Jag tror nog att din mormor hellre döper om en fil fel än får datorn smittad.
Döper hon om filer ofta?
Jo det är iofs sant. Men de som är så oförsiktiga vet nog inte skillnaden på .exe och .jpg. :-)
Hon döper om alla sinna bilder hon lägger in via sin digitalkamera.
Jag har lärt henne att inte ladda hem och öppna filer som skickas via e-mail om de inte är ifrån mig. Hon lyder mitt råd duktigt och ringer mig om det är någonting hon är osäker på. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Spookey, Jag aktiverar ALLTID ändelserna så att jag ser vad som finns. Samma sak gäller hidden files. Jag vill se vad som finns på min dator så detta är det första jag gör efter varje ominstllation
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Min bror löste det hela genom att skaffa plats på one.com som tillåter .htaccess och .htpassword filerna så nu funkar det. Tack för all hjälp.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Synd att du inte sa att du kunde tänka dig att skaffa webplats för då hade jag avrått dig från att skaffa One och gett dig rådet att skaffa manufrog.se….100:-/år inkl moms, 350Mb utrymme, 10GB trafik (hur du utnyttjar det är upp till dig på manufrog men One är väldigt gnälliga över om du skulle råka få för många träffar på din sida), obegränsat med mysql, obegränsat med pop3-konto, obegränsat med alias, htaccess, webshop, galleri, forum, mm, mm, etc, etc + att de har en support som svart mig inom halvtimma….även kl 2 en lördagsnatt för ett tag sedan…det kallar jag support. Visserligen står det att de ska svara inom 24 timmar men det har aldrig tagit över 45 minuter.
Jag har haft one (b-one) sedan mars förra året utan problem och jag har läst dina kommentarer om dom på en annan plats här och kommenterat det. Men det var nu min Bror som fixade plats hos dom då det var han som inte fick lösenordet att funka hos Bredbandsbolaget. Sålänge jag inga problem har med dom så är jag nöjd. Men tack för förslaget ifall jag vill byta :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4